۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۵
کد خبر: ۷۳۵۳۶۳

اجلاسیه تشکل اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم برگزار شد

اجلاسیه تشکل اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم برگزار شد
اجلاسیه دوره ای اساتید سطوح عالی و دروس خارج حوزه علمیه قم در سالن اجتماعات مدرسه دارالشفا با سخنرانی آیت الله اعرافی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، اجلاسیه نشست اساتید سطوح عالی و دروس خارج حوزه علمیه قم در سالن اجتماعات مدرسه عالی داروشفا با حضور پرشور اساتید برگزار شد.

در این اجلاسیه که مصادف با ایام دهه کرامت برگزار شد آقای حسین نژاد مداح اهل بیت به مدیحه و مرثیه سرایی درباره امام رضا(ع) پرداخت.

در این اجلاسیه آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، حجت الاسلام والمسلمین عباسی رئیس جامعه المصطفی العالمیه، اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم و نمایندگانی از بیوت مراجع تقلید حضور داشتند.

آیت الله اعرافی در این اجلاسیه بیان داشت: این افتخار حوزه سرآمد و عظیم الشأن قم می باشد که در حدود چهل سالگی خود تولید گفتمانی با این عظمت از آن بیرون آمده و در دهه های گذشته تبدیل به نهضت، انقلاب، نظام و گفتمان جهانی شده است و طبیعی است که استکبار جهانی در برابر گفتمان تغییر دهنده معادلات فرهنگی، معرفتی، اجتماعی، سیاسی و نظامی عالم، دست به دست هم دهند تا موج ناظر بر رهایی مستضعفان را بشکنند.

ترویج اسلامی هدف اصلی دشمنان در برابر اسلام ناب

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه به محورهایی از طراحی های دشمنان انقلاب اسلامی در برابر گفتمان نظام اسلامی ایران پرداخت و اظهار داشت: ترویج اسلام های بدلی، قلابی و انحرافی در برابر اسلام ناب و با تفسیری که امامین انقلاب اسلامی و بزرگان نظام اسلامی ایران دارند، یکی از محورهای برنامه ریزی دشمنان انقلاب اسلامی برای مقابله با گفتمان و شکل گیری تمدن نوین جهانی است و این خط بسیار محکمی بود که دشمنان در طول چهار دهه گذشته در اتاق های فکر خود  طراحی شد و به منصه اجرا گذاشته اند.

وی در ادامه افزود: اسلام های بدلی، قلابی و انحرافی در برابر اسلام دارای طیفی مشخص است که لااقل می توان اسلام متحجرانه، اسلام داعشی و طالبانی و اسلام خشن بی منطق را از این طیف ها به شمار آورد و هدف دشمنان این است تا درخشش انوار انقلاب اسلامی را تحت الشعاع خود قرار دهند و برای رسیدن به اهداف خود برنامه ریزی، گفتمان سازی و جریان سازی کرده و اخیراً نیز اسناد آن به بیرون درز کرده است.

ترویج اسلام های بدلی و انحرافی در برابر اسلام ناب از برنامه های دشمنان است

آیت الله اعرافی دومین طیف مقابل اسلام ناب را اسلام لیبرالیستی و سکولاریستی دانست و بیان داشت: اسلامی که به دین اسلام نگاه جریان‌ساز، تمدن آفرین، حرکت بخش و نهضت آفرین ندارد؛ اسلامی که اسلام را مانند پیامبر گرامی اسلام ندیده و آن را به این شکل تقسیم نمی کند و در همه چهار دهه گذشته به ویژه در دو دهه اخیر قرار مستکبران عالم در برابر امواج توفنده انقلاب اسلامی و گفتمان اسلام ناب برای این است که اسلام قلابی و بدلی ساخته و بر حدیث ها و روایت های جایگزین اهتمام داشته باشند.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: تهی سازی اعتقادی و فروپاشی اخلاقی و هویت زدایی دینی و فرهنگی از جامعه، جهان اسلام و نسل جوان با هزاران حیله و ترفندها از برنامه‌های دشمنان انقلاب اسلامی است تا با ترویج سبک های جذاب شیطانی و خاموش کردن ندای فطرت و هویت دینی، از درون، مایه های اعتقادی، معرفتی و اخلاقی آنان را فرو ریزند.

هراس افکنی دشمنان نسبت به اسلام و روحانیت

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هراس فکنی در غرب و افکار عمومی عالم نسبت به اسلام، تشیع، انقلاب اسلامی، ایران، حوزه و نهاد روحانیت، مرجعیت و ولایت را یکی دیگر از برنامه‌های دشمنان انقلاب اسلامی دانست و اظهار داشت: این یک برنامه بسیار قوی دشمنان انقلاب اسلامی بوده است که در اتاق‌های فکر آنان طراحی شده و در اقصی نقاط جهان درحال پیگیری و انجام است.

وی در ادامه افزود: حوزه های علمیه در برابر برنامه های دشمنان انقلاب اسلامی و جهان استکبار علیه انقلاب اسلامی چند وظیفه اساسی و بنیادی دارند که یکی از آن وظایف توسعه مرزهای علوم اسلامی متناسب با نیاز های جهان معاصر است و حوزه نهادی تاریخی و متکی به خود و ریشه دار در تاریخ است؛ نهادی که با اتکا به خداوند متعال و با پشتیبانی ملت بزرگ ایران و امت اسلام در طول تاریخ همیشه پرچمدار بوده است.

آیت الله اعرافی ابراز کرد: امروزه حوزه های علمیه در نقطه عطف و حساسی قرار گرفته است و اگر نتواند در این نقطه حساس به وظایف بزرگ خود جامه عمل بپوشاند، قطعاً خسارتهای بی‌نظیری در آینده در پیش رو خواهد داشت و همه حوزه های علمیه و روحانیت در پیچ تاریخی و گفتمان درخشان انقلاب اسلامی مسئول هستیم.

اتکا به سنت‌های دیرپا وظیفه حوزه های علمیه

مدیر حوزه های علمیه در ادامه افزود: یکی دیگر از وظایف حوزه های علمیه این است که با اتکا بر اجتهاد اصیل و سنت‌های دیرپای فقهی، کلامی، حکمی، حدیثی و تفسیری خود، آفاق جدیدی را بر روی علوم اسلامی گشاید و باید در نظام اسلامی و در تقنین و اجرا، اندیشه اسلامی نورافکن باشد و در جهان معاصر علوم الهی و معارف اهل بیت پرتو افکن شود.

آیت الله اعرافی یکی دیگر از وظایف حوزه های علمیه را نیرو سازی، تامین منابع انسانی و تاب‌آوری متناسب با نیازهای تمدن نوین اسلامی دانست و بیان داشت: امام راحل با تربیت شاگردان، چهره هایی را پرورش داد که پایه های انقلاب و نظام اسلامی را پی‌ریزی کردند و امروز جامعه اسلامی و جهان معاصر نیازمند پرچمداران و نیروهای برجسته تر از قبل است که هرچند گام هایی در این زمینه ها برداشته شده است اما کافی نیست.

مدیر حوزه های علمیه کنشگری تبلیغی و اجتماعی را یکی دیگر از وظایف حوزه های علمیه دانست و عنوان داشت: رسالت و وظیفه سوم حوزه‌های علمیه در همه عالم این است تا با به کارگیری بهترین ابزار ها کنشگری تبلیغی و اجتماعی خود را گسترش داده و به نتایج مطلوب خود دست پیدا کند.

اجلاسیه تشکل اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم برگزار شد

در ادامه این اجلاسیه حجت الاسلام و المسلمین رفعتی با اشاره به توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی به علم و پژوهش در بیانیه گام دوم انقلاب اظهار داشت: اولین وظیفه حوزه های علمیه علم و پژوهش و تولید علم است؛ علمی که درد جامعه و نظام اسلامی دوا کند و باید حوزه های علمیه به مسائل نوپدید مورد نیاز انقلاب اسلامی که در گام دوم انقلاب برای تحقق تمدن نوین اسلامی به آن نیاز است، ورود بیشتر پیدا کرده و نقایص خود در این زمینه را برطرف کند.

وی در ادامه افزود: به نظر می‌رسد که باید در گام دوم انقلاب اسلامی، حوزه های علمیه موضوع های نوپدید را شناسایی کرده و آیات الاحکام را در باب های جدید فقهی در اختیار اساتید گذارد تا آنان نیز به طلاب علوم دینی آموزش های لازم را ارائه دهند و اجتهاد در مسائل نوپدید از ضروریات عصر حاضر و از جمله وظایف حوزه های علمیه است.

عضو هیئت رئیسه اساتید سطوح عالی و خارج حوزه های علمیه معنویت و اخلاق را وظیفه حوزه های علمیه دانست و خاطرنشان کرد: باید حوزه های علمیه در مسائل گوناگون اخلاقی و معنویت در جامعه توجه ویژه داشته باشند و شاید اگر به توصیه های رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه‌های فرهنگی عمل می شد، امروزه با این وضع فرهنگ مواجه نمی‌شدیم.

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی در پایان اظهار داشت: باید به نقطه نظرات اساتید سطوح عالی و خارج حوزه های علمیه در اجرای مصوبات و تصمیم‌گیری‌ها توجه ویژه شود و لازم است حوزه های علمیه گامی دیگر رو به جلو برداشته و با کمک اساتید حوزه های علمیه موتور پیشران انقلاب اسلامی را تقویت کرده و به پیش راند.

اجلاسیه تشکل اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم برگزار شد

حجت الاسلام و المسلمین رحمانی سبزواری  با بیان ضرورت مقایسه خدمات اجتماعی در در زمان شاهنشاهی و انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: در عصر قبل از انقلاب اسلامی مردم، محلی از اعراب نداشته و از خود هیچ اختیاری نداشتند؛ اما در عصر انقلاب اسلامی مردم عنصر اصلی شکل گیری انقلاب اسلامی و استمرار آن هستند و به همین خاطر است که امروزه هدف دشمنان نظام اسلامی این است که تحول حاصل شده از برکت انقلاب اسلامی را زیر سوال برده و از بین ببرد.

وی در ادامه افزود: دشمنان انقلاب اسلامی با تهاجم سیاسی، شخصیت های سیاسی انقلاب اسلامی را مورد هدف و هجمه قرار داده و با تهاجم های فرهنگی ریشه به تیشه فرهنگ اسلامی می زنند و با همکاری برخی از سرمایه داران خائن و پول پرست در صدد فشار اقتصادی بر مردم و کوچک کردن سفره آنان هستند.

عضو هیئت رئیسه اساتید سطوح عالی و خارج حوزه های علمیه اظهار داشت: باید نقادان دولت روحانیت باشد و دولت اسلامی نیز نقادی های حوزه های علمیه و روحانیت را با جان و دل بپذیرد؛ چرا که روحانیت دوستدار انقلاب اسلامی و دولت اسلامی هستند و انتقادهای روحانیت برگرفته از روحیه خیرخواهانه آنان است.

ارسال نظرات