۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۷۳۵۳۹۸

واکنش درست به اولین سوال جنسی کودک چیست؟

واکنش درست به اولین سوال جنسی کودک چیست؟
فرزندان ممکن است در هر سنی با دیدن فیلم یا برنامه‌ای یا قرار گرفتن در جمع دوستان یا شنیدن حرف‌های بزرگترها با سوال‌های جنسی شما را شگفت زده کنند.

«مشغول چیدن سفره شام بودم که پسرم با یک سوالش مرا شوکه کرد. انگار یک تشت آب یخ رویم ریخته باشند. پرسید: مامان مگر بچه‌ها را مادرها به دنیا نمی‌آورند؟ پس چرا همه می‌گویند من شبیه بابام هستم؟! بین زمین و آسمان گیر کردم. مانده بودم چه پاسخی به او بدهم. پدرش به دادم رسید و ابتکار عمل را به دست گرفت و گفت: پسرم تو نان مرا خوردی و شبیه من شدی! پسرم قانع شد و دیگر سوال نپرسید، اما من به قدری شوکه و ترسیده بودم که تا مدت‌‌ها آن آدم سابق نشدم».
این‌ها صحبت‌های مادری است که به مشاور خانواده مراجعه کرده است و برای تربیت جنسی از او کمک خواسته است تا اگر باز هم مورد بمباران سوالات فرزندش قرار گرفت دیگر هول نکند!
 فرزندان ممکن است در هر سنی با دیدن فیلم یا برنامه‌ای یا قرار گرفتن در جمع دوستان یا شنیدن حرف‌های بزرگترها با چنین سوال‌هایی شما را شگفت زده کنند. آرامش‌تان را حفظ کنید، در این گزارش قرار است نحوه درست پاسخ‌گویی به سوالات جنسی و نحوه آموزش جنسی به کودکان را با تکیه بر روایات، احادیث، قرآن و نظرات کارشناسی به شما آموزش دهیم. 

طبق حدیثی از امام علی(ع)؛ باید به بچه تنهایی حمام کردن را ازسن ۵سالگی بیاموزید.

 

 

 

* از حریم فرزندتان محافظت کنید

دین ما به همه‌ی جوانب زندگی انسان توجه ویژه دارد، بنابراین تربیت جنسی نیز از نظر اسلام دور نمانده است و بزرگان ائمه و قرآن راهکارهایی برای تربیت جنسی کودکان ارائه کرده‌اند؛ در دین‌مان تربیت جنسی کودکان، آموزش مسائل جنسی در حد فهم و درک آن‌ها است به گونه‌ای که باعث انحراف جنسی آن‌ها نشود. همچنین در آیات و روایات به تکرار تاکید شده است که از جسم و روح فرزندتان مراقبت کنید تا خدایی نکرده در بزرگسالی به انحراف کشیده نشوند. اما این مراقبت به چه شکلی است؟ 

روایت شده است که «علی بن عقبه»، یکی از یاران اهل‌بیت (ع)، نقل می‌کند که امام کاظم (ع) نزد «محمد بن ابراهیم»، فرماندار مکه و همسر فاطمه دختر امام صادق (ع) بود. محمد بن ابراهیم، دختری داشت که لباس زیبا بر او می‌پوشاندند و نزد مردان می‌آمد و مردان، او را گرفته و به آغوش می‌کشیدند. هنگامی‌که به امام کاظم (ع) رسید، ایشان، درحالی که دستان خود را کشیده بود، او را از اینکه به آغوشش درآید، نگه داشت و فرمود: «وقتی دختر به شش‌سالگی رسید، جایز نیست مردی که محرم او نیست، او را ببوسد». این یکی از مراقبت‌های مهم و در عین حال ساده است که البته در کشور ما رعایت می‌شود و معمولا از حریم فرزندان به ویژه دختر را از همان ابتدا محافظت می‌شود. 


دکتر «طاهره همیز استاد حوزه و دانشگاه، مشاورخانواده وجوان

*تربیت جنسی کودک در اسلام/ تربیت جنسی از غرب دیکته شده و سم خطرناکی است!

دکتر «طاهره همیز» استاد حوزه و دانشگاه، مشاورخانواده وجوان، تاکید می‌کند: «ما نباید به بچه‌هایمان آموزش جنسی دهیم. در حدیث هم داریم که کودکان را نسبت به این مسئله ابله بار بیاورید، چراکه بچه‌ها اصلا و ابدا نمی‌توانند نسبت به این مسائل بی‌تفاوت باشند و می‌خواهند حتما تجربه‌اش کنند. اینکه در خارج از کشور مرتب گفته می‌شود که بر اساس سند ۲۰۳۰ باید به بچه‌ها آموزش دهیم به این خاطر است که بچه‌ها از همان خردسالی مدام مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرند و کودک آزاری در آنجا رواج دارد و متاسفانه آنقدر زیاد است که حتی در قانون حفاظت از کودک در یونیسف خیلی درباره کودک آزاری قوانین تولید کردند، اما اصلا و ابدا اثر ندارد. 

چراکه کودکان ضعیف هستند و هیچ نوع دفاعی نمی‌توانند از خودشان کنند و همیشه هم مورد هجمه قرار دارند و آموزش هم به آن‌ها داده شود اثری ندارد. به نظر شما بچه‌ها چطور می‌توانند از خودشان دفاع کند؟ هیچ جوره تنها کاری که می‌شود انجام داد این است که بچه را از این فضا دور نگه داریم.  اما در کشور ما این مسائل کمتر وجود دارد، نیازی نیست ذهن بچه را با این موضوعات درگیر کنیم و در روند رشد طبیعی او دخالت کنیم. این‌ موضوع که به بچه آموزش جنسی دهید، از غرب به ما دیکته شده است که سم خطرناکی برای نسل آینده‌مان است.»

 آموزش جنسی به کودک از غرب به ما دیکته شده که سم خطرناکی برای نسل آینده‌مان است.

 در آیه ۵۹ و ۵۸ سوره نور خداوند می‌فرماید: «حتی پدر و مادر لباس‌هایشان را کم می‌کنند، بچه نباید آن‌ها را ببیند و اگر پدر و مادر با هم خلوت می‌کنند بچه‌ها باید در بزند.» این نکات برای این است که بچه را در معرض مسائل جنسی قرار ندهید تا به انحراف کشیده نشود.

علاوه بر این پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «سوگند به آن که جانم در دستان او است، اگر هنگام روابط زناشویی والدین در خانه، کودک بیدار باشد و آنان را بنگرد و سخنانشان را بشنود و نفس آن‌ها را احساس کند، آن کودک رستگار نخواهد شد. اگر آن کودک، پسر باشد، زنا کار می‌شود، و چون دختر باشد، به زنا تن می‌دهد.» 

 امام کاظم(ع) می‌فرماید: «وقتی دختر به شش‌سالگی رسید، جایز نیست مردی که محرم او نیست، او را ببوسد»

 

* محافظت از جسم و روان کودک/ آموزش بچه به حمام کردن تنهایی از ۵سالگی

روایت شده است از حضرت علی(ع) که می‌فرماید: «از سن ۶سالگی است که کودک نسبت به بدن خود حساس شده و ممکن است تماس بدنی با او، موجب تحریک بدنی او شود. به همین خاطر لازم است برای جلوگیری از انحرافات جنسی فرزند، از سن ۶سالگی برخی از کارهایی که مستلزم ارتباط بدنی است، همچون استحمام فرزند، از آن دوری شود و فرزند را به گونه‌ای از سنین ۵سالگی آموزش داد که در سن ۶سالگی خودش بتواند استحمام خود را انجام دهد.» دکتر همیز مشاور خانواده در این باره می‌گوید: «امکان دارد اگر بچه بعد از ۵، ۶ سالگی توسط دیگران طهارت شود، در سنین بالاتر به خودارضایی مبتلا شود.»
در همین راستا در «کتاب مستدرک علی الصحیحین» به نقل از «محمد بن بیاض» آمده است که در خردسالی، مرا خدمت پیامبر (ص) بردند. پاره لباسی بر تنم بود و عورتم آشکار شد. ایشان فرمودند: «حریم عورتش را بپوشانید که حرمت عورت کودک، همانند حرمت عورت بزرگ‌سال است و خداوند، به آشکارکننده عورت، نگاه نمی‌کند.» 


 فرزندانتان را از مسائل جنسی دور نگه دارند تا روان‌شان آسیب نبیند. 

* عالم شیرین کودکی/ از بلوغ زودرس جلوگیری کنید!

والدین باید در سن کودکی تلاش‌شان بر این باشد که فرزندشان را از مسائل جنسی دور نگه دارند تا روان‌شان آسیب نبیند. همچنین والدین باید رفت و آمد بچه با دوستان و فرآورده‌های ذهنی بچه را زیر نظر داشته باشند تا هر محتوای مضر وارد ذهن فرزندشان نشود. به اعتقادِ‌ کارشناسان، در دنیای کودکی به قدری مسائل متفاوت و شیرین است که تا یک سنی بچه‌ها اصلا به این درجه نرسیدند که بخواهند بفهمند مسائل جنسی چیست، مگر اتفاقی برایشان رخ داده باشد. این سن هم در بچه‌های متفاوت بسته به شرایط محیطی و بلوغ‌شان متفاوت است. بنابراین والدین باید سعی کنند از جسم و روح فرزندشان محافظت کنند.‌‌‌‌‌‌‌
دکتر همیز با ذکر مثالی از مراجعینش می‌گوید: «مادری روایت می‌کرد: پسرم کلاس سوم دبستان بود، یکبار صحبت از نوزاد جدیدی شد که در فامیل تازه به دنیا آمد بود، یک مرتبه پسرم به پدرش گفت: بابا همه می‌گویند نوزاد دختر است، اما اشتباه می‌کنند، چون اصلا مو نداشت، اگر دختر بود که مو داشت.» یعنی این بچه آنقدر ساده بود که تصور می‌کرد مو داشتن و مو نداشتن فرق دختر و پسر است و اصلا اندام جنسی و تفاوت بین دختر و پسر را به این شکل درک نکرده است و از روان او به خوبی محافظت شده است، پس دلیلی ندارد با محتوا و اطلاعات بی‌موقع و بی‌مورد ذهنش را درگیر و بلوغ زودرس ایجاد کنیم.»

*واکنش درست به  اولین سوال‌های جنسی کودک

اما در دنیای ارتباطات گاهی از دست‌مان در می‌رود و فرزندمان ناخواسته با یک محتوای نامطلوب روبه رو می‌شود و آن وقت است که به اصطلاح «شاخک‌های» بچه بلند می‌شود و سوالاتش آغاز می‌شود. یا از طریق ارتباط با دوستش متوجه موضوعی در کودکی می‌شود که برای سنش مناسب نیست. در این صورت باید چه کار کنیم؟ 

دکتر همیز استاد دانشگاه و حوزه در این باره می‌گوید: «وقتی بچه اولین سوال‌های جنسی را می‌پرسد، اول باید با آرامش او را تخلیه اطلاعات کنیم. ببینیم که چه میزان و چه سطحی اطلاعات دریافت کرده  و منشا اطلاعاتش را به دست بیاوریم و منشا اطلاعاتی‌اش چه دوست باشد چه اینترنت یا کتاب را از او دور می‌کنیم. بعد هدایتش کنیم به سمت تقوا و تقوای جنسی را به او آموزش دهیم. و قدرت مراقبت از خودش و این مسائل را با توجه به سنش به او یاد می‌دهیم. آموزش عفت خیلی به بچه‌ها کمک می‌کند، اما آموزش جنسی خیر.» 

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات