۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰
کد خبر: ۷۳۵۵۶۶

واکنش مشاور رئیس جمهور به سوءاستفاده رسانه های بیگانه از سخنانش

واکنش مشاور رئیس جمهور به سوءاستفاده رسانه های بیگانه از سخنانش
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم در پیامی به سوءاستفاده رسانه های بیگانه از سخنان اخیر خود واکنش نشان داد و تصریح کرد که برای اثبات دینداری مردم باید نگاهی به مراسمات مهم دینی و مذهبی در کشور کرد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، محمد حاجی ابوالقاسم دولابی مشاور رییس جمهور در امور حوزه و روحانیت در پیامی به سوءاستفاده رسانه های بیگانه از سخنان اخیر خود واکنش نشان داد.

متن این پیام بدین شرح است:

بسمه تعالی

إِنَّمَا یَعۡمُرُ مَسَـٰجِدَ ٱللَّهِ مَنۡ ءَامَنَ بِٱللَّهِ وَٱلۡیَوۡمِ ٱلۡـَٔاخِرِ وَأَقَامَ ٱلصَّلَوٰةَ وَءَاتَى ٱلزَّكَوٰةَ وَلَمۡ یَخۡشَ إِلَّا ٱللَّهَۖ فَعَسَىٰۤ أُو۟لَـٰۤیكَ أَن یَكُونُوا۟ مِنَ ٱلۡمُهۡتَدِینَ

بعد از انتشار خبری به نقل از اینجانب مبنی بر تعطیلی تعداد زیادی از مساجد کشور، عده ای از دشمنان خارجی و برخی از فریب خوردگان داخلی آنان، از این نقل سوء استفاده کرده آن را دلیل بر کم شدن دینداری مردم و یا فاصله آنان از حاکمیت گرفتند.

در حالیکه این خبر هرگز چنین دلالتی ندارد.

برای توضیح مطلب به چند نکته اشاره می کنم:

۱. برای اثبات دینداری مردم، نیم نگاهی به مراسماتی مانند شب های قدر، مراسم اعتکاف، زیارت مراقد امامان و امام زادگان، پیاده روی اربعین، سفرهای حج و عمره، و حضور گسترده در رزمایش های مواسات و همدلی، و حجاب بیش از ۹۰ درصد بانوان علیرغم همه هجمه ها و صدها جلوه دیگر کافی است که اگر انصافی وجود داشته باشد، تردیدی در گستره دین داری مردم باقی نمیماند.

۲. برای اثبات همراهی مردم با حاکمیت، حضور چند ده میلیونی در مراسم تشییع سردار دلها، و راهپیمایی های مختلف، انتخابات ها و نیز صبر و تحمل مثال زدنی آنان علیرغم همه مشکلات اقتصادی، نشانه ای واضح بر همراهی مردم با نظام اسلامی است‌.

۳. بسته بودن درب تعدادی معتنا به از مساجد، موضوعی است که ربطی به دینداری مردم ندارد. بلکه ناشی از عوامل متعددی از جمله فقدان زیرساخت لازم برای استقرار امام جماعت، فروکاستن جایگاه مساجد از مرکز مدیریت محل، به نمازخانه صرف و ایجاد مراکز فرهنگی مختلف با عناوینی مانند فرهنگسرا و خانه فرهنگ و مانند آن است که با جذابیت های کاذب، مانع فعال شدن مساجد گردیده اند و برای احیای مساجد نیاز جدی به تدبیری مناسب نسبت به این موارد احساس میشود.

۴. در میان عوامل فوق الذکر، نقش امام جماعت تمام وقت که با حضور دائمی خود در مسجد، به محلی برای حل مشکلات مردم محل تبدیل شود؛ نقشی بی بدیل است. طبعا این مساله نیازمند زیرساخت های لازم از جمله خانه عالم و نیز وجود منابع پایدار برای تامین هزینه حد اقلی استقرار یک یا دو نیروی تمام وقت برای مدیریت امور مسجد است. نقش حوزه علمیه در تربیت امامانی در این طراز نیز بسیار برجسته است.

۵. اگر چه قبل از انقلاب و نیز در سالهای اخیر، هزینه اینگونه امور توسط خود مردم تامین میگردیده است؛ اما روشن است که توقع تامین تمامی اینگونه هزینه ها توسط مردم در شرایط کنونی، توقعی نابجا است. زیرا از یکسو تمامی منابع ملی مانند نفت و معادن، در اختیار دولت اسلامی است و از سوی دیگر مشکلات اقتصادی مردم خصوصا در سالهای اخیر و به دلیل کم کاریهای دولت قبل افزایش یافته و امکان مشارکت جدی در اینگونه امور برای مردم کمتر شده است. خصوصا که مردم میبینند که دولت در اغلب بخش های فرهنگی هزینه میکند و نوبت به مساجد که میرسد عده ای توقع دارند که تمام هزینه ها توسط مردم تامین شود.

۵. از جمله خسارتهای دولت یازدهم و دوازدهم به بخش فرهنگ کشور، تعطیل کردن شورای پشتیبانی از مساجد است که علیرغم وجود مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، توسط دولت قبل تعطیل گردید.

شورای مذکور به دستور ریاست محترم جمهور و با پیگیری اینجانب و برگزاری جلساتی با برخی از وزرا که مرتبط با امر مسجد هستند و نیز برخی از مسئولین دخیل در امر مساجد در حال احیا شدن است. سخنان این حقیر در مورد مساجد ناظر به کوتاهی دولت ها در گذشته در جهت تامین این زیرساختهای حداقلی برای فعال شدن مساجد و پیگیری و دغدغه ریاست محترم جمهور برای احیای آن بوده است که متاسفانه برخی از این موضوع سوء استفاده نمودند.

۶.احیای مساجد که احیای جامعه و کاهش دهنده بسیاری از آسیب های اجتماعی است، عزم راسخ دولت و مردم و هم افزایی همه اقشار جامعه و فعالسازی ظرفیت های پنهان و آشکار دولت و مردم را می‌طلبد و امید است با اهتمام بیشتر نسبت به موضوع مساجد و با هماهنگی و جدیت همه نهادهای دخیل در امر مسجد، هر چه زودتر شاهد احیای همه مساجد کشور و تبدیل آن به قطب های فرهنگی در تمامی محلات کشور باشیم.

محمد حاجی ابوالقاسم دولابی؛ مشاور رییس جمهور در امور حوزه و روحانیت

ارسال نظرات