۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۷۳۵۶۰۲
آیت الله رئیسی:

انقلاب امام خمینی تمام معادلات سیاسی را در عالم به هم ریخت

انقلاب امام خمینی تمام معادلات سیاسی را در عالم به هم ریخت
رئیس جمهور با بیان اینکه پیوند معنویت و سیاست از جلوه‌های سیره امام راحل بود، تصریح کرد که یکی از تحول‌هایی که امام ایجاد کرد، تحول در حوزه سیاست بود، به نحوی که انقلاب امام، تمام معادلات سیاسی را در عالم به هم ریخت.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور شامگاه شنبه در شب سی و چهارمین سالگرد رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی، در جمع عاشقان و ارادتمندان امام خمینی (ره) در حرم مطهر، با گرامیداشت یاد امام راحل و شهیدان انقلاب اسلامی و به ویژه شهدای 15 خرداد سال 42 گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری لازم است شخصیت امام راحل، کلام، سیره و انقلاب شکوهمندی را که بنیان گذاشت، بشناسیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه با وجود گذشت 34 سال از رحلت امام، اما ایشان زنده هستند، چرا که میراث، راه و کلام امام زنده است، افزود: امروز راه، سیره و کلام راهگشای امام خمینی (ره) برای ملت ایران و دیگر ملل آزاده جهان، بیش از هر زمان دیگری در جهان رونق و رواج دارد.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه اصالت انقلاب اسلامی نشأت گرفته از نام و یاد امام خمینی (ره) است، اظهار داشت: نباید بگذاریم یاد و نام امام راحل در جامعه کمرنگ شود. عده‌ای تلاش می‌کنند از یاد، نام و انقلاب امام هویت‌زدایی و در مسیر، خط و راه امام انحراف ایجاد کنند؛ نباید اجازه داد این راه نورانی که همه را به سعادت فرامی‌خواند تحریف شود.

رئیس جمهور راه امام خمینی (ره) را خط نورانی انبیا و اولیای الهی توصیف و تصریح کرد: امام راحل عظیم‌الشان ما، مرد خدا بود و تمام موفقیت او در زندگی شخصی و اجتماعی و حکومتی او ناشی از این بود که او خود را مرد خدا می‌دانست و زندگی‌اش را وقف رضای الهی کرده بود.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه در مراسم احیای شب قدر سال گذشته نیز تاکید کردم که این باور که «عالم محضر خداست» سنگ زیربنای تفکر و اندیشه امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: این باور عامل موفقیت امام راحل در عرصه‌های مختلف بود.

رئیس جمهور با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی نوروزی بر توجه به تحول به عنوان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای کشور گفت: امام خمینی (ره) در زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی خود نگاهی تحولی به دین و کارکردهای دین به عنوان یک اندیشه مترقی برای اداره جامعه داشت.

آیت الله رئیسی افزود: امام راحل دین را نه یکسری اعمال و دستورات شخصی و فردی، بلکه دستوراتی کامل و مترقی برای اداره جامعه می‌دانست که می‌تواند نظام‌سازی و تمدن‌سازی کرده و جامعه‌ای به نام دین برپا کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه فقه در سرشت امام به عنوان یک فقیه قرار داشت، تصریح کرد: امام فقه را با همه وجود فهمیده بود و به دنبال اجرای دین در جامعه بود. امام فقه را در متن زندگی مردم دنبال می‌کرد و باور داشت که دین می‌تواند تمدن‌سازی کرده و زندگی انسان معاصر را اداره کند.

آیت الله رئیسی اظهار داشت: امام خمینی (ره) جمهوری اسلامی را مبتنی و با پیوند میان اراده مردم و آرمان‌های الهی بنیان گذاشت، در حالی که بسیاری از بلاها و مصیبت‌های امروز عالم ناشی از جدایی سیاستمداران از معنویت است. به عنوان مثال 70 سال جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان و بسیاری جنایات دیگر در عالم و ساخت و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی همه ناشی از همین دور افتادن سیاستمداران از معنویت است.

رئیس جمهور با بیان اینکه پیوند معنویت و سیاست از جلوه‌های سیره امام راحل بود، خاطرنشان کرد: تحول دیگری که امام خمینی (ره) ایجاد کرد، تحول در حوزه سیاست، آن هم در یک منطقه حساس و مهم دنیا بود، به نحوی که انقلاب امام، تمام معادلات سیاسی را در عالم بهم ریخت و معادلات جدید در عالم شکل گرفت.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه یکی از عوامل مهم و موثر بر شکل‌گیری نظم جدید جهانی، انقلاب اسلامی است، گفت: امروز می‌بینیم شاخص‌های قدرتمندی و یکجانبه‌گرایی آمریکا در حال افول بوده و قدرت‌هایی جدید و نوظهور مثل سازمان‌های منطقه‌ای به ویژه در آسیا، در حال شکل‌گیری است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی یک پای مهم و موثر این جریان در حال شکل‌گیری به نفع جریان مقاومت است، افزود: امروز به وضوح می‌بینیم که وضعیت رژیم صهیونیستی به عنوان مولود نامبارک آمریکا در منطقه، در تاریخ 70 ساله گذشته از شکل‌گیری این رژیم، هیچ زمانی به بدی امروز نبوده است و اینها شاخص‌ها و نمودهای قابل توجهی از شکل‌گیری نظم جدید جهانی هستند.

آیت الله رئیسی دیگر تحول جامعه در پرتو آموزه‌های امام (ره) را اجرای عدالت عنوان کرد و توضیح داد: عدالت می‌تواند امری فردی همچون عادل بودن هنگام شهادت در محکمه یا عادل بودن امام جماعت باشد، اما یک بعد دیگر شخصیتی انسان عادل، غلبه بر قوای شهوانی و غضبیه است و نوع متعالی آن این است که در کشور وجود انسان جز خدا حکم نکند و تمام رفتارش بر اساس عدالت و اعتدال باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه امام راحل هم عادل و هم عدالت‌خواه بود و مردم را به سوی خدا و اجرای عدالت دعوت می‌کرد، تصریح کرد: اگر رابطه انسان با خود، خدا، دیگران و جهان هستی درست تنظیم شود، زندگی او بر اساس اعتدال خواهد بود.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه بنیانگذار انقلاب با همه وجود در پی برقراری عدالت در تمام حوزه‌ها بود، افزود: بعد از توحید هیچ مفهوم دینی به فراگیری عدالت نیست که با تمام شئون زندگی و اصول فکری گره خورده است. امام(ره) در عمر خود تلاش کرد با عدالت زندگی کند و از همین رو بود که مردم به دعوت این انسان خودساخته لبیک گفتند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه بسیاری تلاش کردند امام خمینی را بشناسند، اظهار داشت: امام (ره) هم برای مصلحان و متفکرانی که دنبال آن بودند جایگاهی اطمینان‌بخش و مورد اعتماد و نیرومند برای اداره جامعه پیدا کنند و هم برای شرق‌شناسان که در پی بررسی آسیب‌ها و تحریف‌های جوامع دینی بودند، الگوی خوبی بود.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه تجلیل همراه با تحلیل ارزشمند است، ادامه داد: به هر میزان که تحلیل ما از شخصیت، سیره و حرکت اولیا دقیق‌تر، ریشه‌دارتر و درست‌تر باشد، تجلیل ما از ایشان ارزش بیشتری خواهد داشت و در تجلیل مقام امام (ره) هم باید تحلیل درستی نسبت به شخصیت جامع او داشته باشیم.

رئیس جمهور نام و یاد امام (ره) را روح کالبد جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: امروز راه امام (ره) هدایتگر ما و همه مردمی است که می‌خواهند آزاد، مستقل و مسلمان زندگی کنند.

آیت الله رئیسی اظهار داشت: در شرایط امروز، صدای عدالت‌خواهی انسان معاصر، فریاد و رهنمودهای امام (ره) است و ایشان بنیان‌گذار مردمی‌ترین انقلاب و نهضت بودند که جلوه‌های آن قابل مطالعه، اندیشه و الگوبرداری برای همه مردم جهان است.

رئیس جمهور در ادامه تبیین تحولاتی که امام راحل در مردم و جامعه ایجاد کرد، اظهار داشت: امام(ره) به مردمی که در مقابل قدرت‌های شیطانی احساس حقارت می‌کردند، عزت نفس و کرامت نفس دادند و دو اصل اتکال به خدا و اعتماد به نفس را عامل پیروزی ملت‌ها دانستند.

آیت الله رئیسی افزود: ملت ما با روحیه امام (ره) کرامت نفس پیدا کرد و احساس حقارت او از بین رفت و به قدرتی بزرگ تبدیل شد؛ نهالی که بنیانگذار انقلاب اسلامی غرس کرد، به درخت تنومندی تبدیل شده است که ثمرات بسیاری دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز امتداد راهبردی انقلاب اسلامی در اقصی نقاط منطقه و دنیا قابل مشاهده است، اظهار داشت: روح ایستادگی هشت ساله مردم مقاوم و مظلوم یمن در برابر مستکبران در سخت‌ترین شرایطی که دارند، از آموزه‌های انقلاب اسلامی است و مردم فلسطین که پیش از این به میزهای مذاکره و سازمان‌های آزادیبخش و قراردادهایی چون کمپ دیوید، اسلو و شرم‌الشیخ چشم داشتند، با مقاومت و ایستادگی تغییر یافتند و امروز ابتکار عمل به دست مجاهدان در میدان است.

آیت الله رئیسی خروج از روحیه خمودگی را درس دیگر امام راحل برای جامعه ایران برشمرد و گفت: امام راحل دین را از امری شخصی و فردی به امری اجتماعی و نظام‌ساز و جامعه‌ساز تبدیل کردند و به ما درس مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن آموختند.

رئیس جمهور ایجاد افق آینده، تشکیل امت اسلامی و شکل دادن تمدن نوین اسلامی را از دیگر آموزه‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی عنوان کرد و افزود: جامعه ما می‌تواند مدنیت به نام دین را در برابر تمدن‌های مدعی امروز رقم بزند و امت اسلامی در سایه این حرکت یکپارچه شود.

آیت الله رئیسی داشتن امام و مقتدا، هدف داشتن، حرکت و پویایی را از مؤلفه‌های امت برشمرد و اظهار داشت: امت اسلامی باید در مسیر و در راستای هدف حق حرکت کند و امام (ره) این مهم را با الهام از کلام خدا و سیره ائمه هدی (ع) به ما آموختند.

رئیس جمهور آسیب‌پذیر بودن قدرت‌های بزرگ در برابر قدرت حق را از دیگر آموزه‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی دانست و گفت: آن روزها کسی باور نمی‌کرد که قدرت‌های بزرگ فرو ریزند، اما شوروی سابق فرو ریخت و قدرت آمریکا هم رو به افول است. در مقابل امروز مدعیان قدرت به اقتدار جمهوری اسلامی ایران اعتراف دارند و قدرت ما در منطقه اجتناب‌ناپذیر و غیرقابل انکار است و هیچ معادله‌ای جز با نقش‌آفرینی ایران اسلامی شکل نمی‌گیرد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه امروز پرچم ایستادگی و مقاومت در دست مقام معظم رهبری است، خاطرنشان کرد: بارها اعلام کردیم هر کشوری بخواهد با ایران روابط داشته باشد، آماده تعامل و همکاری هستیم اما در برابر هر کشوری که قصد ایستادگی مقابل ملت ایران داشته باشد، مقاوم خواهیم ایستاد.

رئیس جمهور با اشاره به دیدار رهبران حزب‌الله با امام خمینی (ره) و تاسیس این تشکل در لبنان گفت: شکست رژیم صهیونیستی که نقشه نیل تا فرات را در سر داشت و در آن روزها قابل باور نبود، جز با مقاومتی که با الهام از انقلاب اسلامی ایران رقم خورد، ممکن نبود.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: امروز مقاومت به یک واژه برجسته سیاسی در دنیا تبدیل شده است و رمز مقاومت این است که راه، تسلیم شدن در برابر دشمن نیست بلکه قوی شدن در برابر آن است و جامعه قوی در برابر توطئه‌ها و فتنه‌ها مقاومت می‌کند.

رئیس جمهور افزود: رهبر معظم انقلاب بارها از ایران قوی سخن گفتند و ایران قوی به برکت آموزه‌های امام و رهبری و همت جوانان برومند شکل گرفته و قدرت و پیشرفت‌های بسیار در ایران اسلامی رقم خورده است.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امام خمینی(ره) مردم را امیدوار کردند، اظهار داشت: شیاطین در این سال‌ها بسیار برای مأیوس کردن مردم تلاش کردند، اما مردم با امید در تمام صحنه‌ها حضور یافتند و ایستادگی کردند.

رئیس جمهور با بیان اینکه سخنان امام (ره) حکمت‌آمیز و حکمت‌آموز بود، افزود: امام خمینی (ره) در ایام دفاع مقدس فرمودند ملتی که شهادت را سعادت بداند پیروز است و این سخن حکیمانه بر دل و جان مردم ایران و لبنان و فلسطین نقش بست و به آن عمل کردند.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: راهبرد جمهوری اسلامی ایجاد امید در دل مردم و فعالیت در مسیر پیشرفت است و کسانی که القای یأس و ناامیدی می‌کنند خلاف راهبرد نظام حرکت می‌کنند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه کارها باید با مطالعه و سرعت و انقلابی انجام شود، اما نباید شتاب‌زده عمل کرد، متذکر شد: تحریم‌ها برای ایجاد کُندی و توقف در کشور اعمال شده و پاسخ به تحریم‌ها تلاش و فعالیت شبانه‌روزی همه خدمتگزاران در نظام اسلامی است.

آیت الله رئیسی افزود: باید با همدلی و بی‌وقفه همچون دوران هشت سال جنگ برای پیشرفت و اعتلای کشور کار کنیم. کسانی که دل در گروی نظام دارند، اجازه سکون و یکجانشینی و غر زدن و ناامید کردن جامعه را ندارند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران اسلامی با مجاهدت جوانان در عرصه‌های علمی و فناوری در حوزه‌های صنعتی و نظامی پیشرفت‌های بزرگی داشته، تاکید کرد: در حوزه سیاسی هم در منطقه برترین و موثرترین نقش را داریم که نتیجه تولید قدرت به همت مردم عزیز کشورمان است.

آیت الله رئیسی رشد تولید را موجب افزایش هر چه بیشتر اقتدار کشور دانست و گفت: رشد اقتصادی، قطع وابستگی به نفت، تامین عدالت اجتماعی و اقتصادی، توجه به خانواده و جمعیت و ایستادگی مقابل دشمن از ضرورت‌های امروز است که در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد.

رئیس جمهور انسجام و وحدت و یکپارچگی را از دیگر پیام‌ها و آموزه‌های امام (ره) عنوان کرد و گفت: کسی حق ندارد کسی دیگر را طرد کند و کسانی که دل در گرو نظام و انقلاب و ولایت دارند، با وجود اختلاف سلیقه نیروهای انقلابند.

آیت الله رئیسی بر همین اساس متذکر شد که نباید با مسائل اساسی همچون اقتصاد برخورد سیاسی شود و کاستی‌ها و کم‌کاری‌های گذشته نبش قبر شود، بلکه همه باید با همت مضاعف و با همه وجود در مسیر پیشرفت کشور حرکت کنند.

رئیس جمهور به تحلیل مقام معظم رهبری از اغتشاشات اخیر اشاره کرد و گفت: دشمن وقتی دید که به رغم همه تحریم‌ها و تهدیدها در حال پیشرفت هستیم و اعتراف کردند که فشار حداکثری بر ملت ایران شکست مفتضحانه خورده، توطئه جدیدی را رقم زد.

آیت الله رئیسی گفت: تلاش دشمن برای اغتشاش و التها‌ب‌‌آفرینی در کشور هم با حضور مردم به ویژه جوانان عزیز در صحنه شکست خورد و قطعا جنگ ترکیبی دشمنان بلااثر شده و جنگ شناختی و روانی آنها نیز نقش بر آب می‌شود.

آیت الله رئیسی شکست و خنثی‌سازی تحریم‌ها را نتیجه ایستادگی مردم برشمرد و گفت: 52 میلیارد دلار تجارت جمهوری اسلامی ایران رکوردی بی نظیر بوده که به دست مردم حاصل شده است. آنها تصور کردند می‌توانند ما را متوقف کنند، اما مشاهده کردند که تولید برقرار است و صدها کارخانه به راه افتاده‌اند و کشور در حال اشتغال‌آفرینی است.

رئیس جمهور به دیدگاه‌های امام (ره) در خصوص جایگاه زن و جوانان اشاره کرد و گفت: امام راحل همواره به کرامت زن و اعتلای جوانان توجه داشتند و نه تنها در سخن که در عمل هم این اعتقاد و باور را تحقق بخشیدند و انسانی صادق‌الوعد بودند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه خون مطهر شهدا از جوامع جهل‌زدایی می‌کند و جوامع بشری در مسیر آگاهی و بصیرت قرار دارند، تاکید کرد: با استمداد از روح بلند امام تحول‌خواه و تحول‌آفرین و ارواح مطهر شهدا برای ایجاد امید در جامعه و پیشرفت کشور از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد و با امام (ره) پیمان می‌بندیم که برای تحقق آموزه‌هایش خستگی‌ناپذیر تلاش می‌کنیم و یقین داریم نصرت کسانی که در مسیر خدا حرکت کنند، حتمی است.

ارسال نظرات