گزارشی از همایش بزرگداشت سالگرد ارتحال امام خمینی در عراق
به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، همایش بزرگداشت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) از سوی موسسات حوزوی و دینی نجف اشرف و نماینده مقام معظم رهبری در عراق و همچنین نمایندگیهای سیاسی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در این کشور با حضور علما و فضلای حوزههای علمیه نجف اشرف و قم مقدسه، مسئولان سیاسی دو کشور، اساتید، طلّاب، دانشجویان و نخبگان عراقی در دانشگاه کوفه برگزار شد.
در این مراسم پیام حضرت آیتالله بشیر نجفی از مراجع تقلید عراق به این همایش توسط حجتالاسلام و المسلمین شیخ علی نجفی فرزند ایشان قرائت شد.
در پیام حضرت آیت الله بشیر نجفی آمده است: علمای اسلام در دوران غیبت علاوه بر تبیین معارف اسلام، در مواجهه سیاسی، رهبری مردم را برعهده گرفتند و در برابر دشمنان، عزّت مسلمانان را تأمین کردند و در سده اخیر امام خمینی (ره) در اوج درجات فقهی، اصولی، تفسیری و علمی عزّت را به دنیای اسلام بازگرداند و معارف اسلام و اهلبیت علیهمالسلام را احیا کرد.
در ادامه این برنامه، آیت الله اعرافی در سخنانی، ضمن ابراز امیدواری نسبت به تقویت روابط و حرکت به سمت تمدن اسلامی، بر ضرورت صفبندی واحد حوزه علمیه نجف و حوزه علمیه قم در برابر دشمنان تأکید کرد و سپس برخی از جوانب شخصیت امام خمینی (ره) را برشمرد.
اولین بعد در ایشان، بعد علمی بود که جامع علوم اسلامی بود و در اکثر علوم در قلههای علمی قرار داشت. حضرت امام (ره) در فقه، اصول، تفسیر و فلسفه در اوج قرار داشت و بهویژه در فقه و اصول، مکتب خاصی داشت و در این جانب فقهی، با شجاعت احیاگر فقه سیاسی گردید. همچنین جایگاه حضرت امام (ره) در عرفان، حکمت نظری و اخلاق کاملاً برجسته بود.
امام در کنار آن که شخصیتی سیاسی بود و بنیانگذار حرکت عظیمی در دوران معاصر بود، عالمی برجسته بود.
دومین بعد شخصیتی امام خمینی (ره)، بعد اخلاقی و تربیتی ایشان بود که اسوه و الگوی دنیای اسلام بود در اخلاص، شجاعت، زهد، فنای در ذات خداوند و اخلاق اسلامی.
سومین بعد ایشان، مهارتهای اجتماعی و قوت عالی در تدریس، تبلیغ، خطابه، قلم علمی، طبع روان و بهرهمندی از هنر و ذوق بود.
چهارمین بعد، بعد اجتماعی و سیاسی حضرت امام (ره) بود. ایشان هم مفکّر و خبیر سیاسی بود که بهترین تحلیلها را از واقعیتهای دنیای معاصر داشت و هم در عمل، رهبری شجاع، حکیم، توانمند و جریانساز بود.
امام خمینی (ره) توانست گفتمان جدیدی درعالم ایجاد کند. گفتمان امام (ره)، گفتمان تجدید تمدن اسلامی بود. امام دین را دین فرهنگ و تمدن و پیشرفت جامعه معرفی نمود.
حضرت امام (ره) نه رویکرد تحجّری داشت و نه رویکردی غربزده، بلکه قائل بود دنیای اسلام میتواند با تکیه بر عناصر ثابت و انعطاف در عناصر متغیر، در همه اعصار قوانین الهی را محقّق نماید.
وی افزود: امروز هم در دنیای اسلام محتاج این گفتمان هستیم. امروز هم محتاج وحدت اسلامی هستیم. البته نه به معنای از دست دادن ارکان مذهبی. ما نیازمند بازگشت به اسلام ناب و گفتمان امام خمینی( ره) هستیم.
در ادامه آیتالله سید مجتبی حسینی، نماینده مقام معظم رهبری در نجف اشرف گفت: اولین هدف از بزرگداشت حضرت امام، شکر نعمت وجود امام خمینی (ره) است که به برکت این نعمت، توانستیم مجدد به دین برگردیم. همانگونه که شهید صدر (ره) گفت امام خمینی (ره) آرزوی انبیاء را محقّق ساخت.
وی ادامه داد: دومین هدف این است که با اینگونه مراسمها، بهیاد آوریم که کجا بودیم و الان کجا هستیم؟ در دنیای اسلام متفرق بودیم و دین را نمیشناختیم و عزّت نداشتیم. سومین هدف آن است که امام خمینی (ره) الگویی را برای ما ایجاد کردند و حجت را برای شخصیتهای سیاسی، دینی، حوزوی و نخبگان تمام کردند و نشان دادند که میتوان کاملاً با مردم مرتبط بود.
در انتهای همایش آلصادق، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق با اشاره به شخصیت حضرت امام (ره) اظهارداشت: امام مرعوب قدرتها و هیمنههای فریبنده آنها نشد و به اسلام اصیل بازگشت. در دوران نفوذ آمریکاییها و صهیونیستها، امام خمینی (ره) دخالتهای بیگانگان را محکوم کرد و باعث شد مردم زمام امور را در دست داشته باشند و علمای دین هم راهبری جامعه را در دست بگیرند. امام (ره) به جوانان اعتماد کرد و در برابر شرق و غرب ایستاد و نگاه مادی به انسان و دنیا را محکوم دانست.
وی در پایان گفت: امروز دنیای اسلام به عزت و استقلال خود بازگشته است و در ایران، عراق، لبنان، فلسطین و سوریه به قدرت رسیده است. امام خمینی (ره) نظریه ولایت فقیه را به عنوان نظریهای پیشرو در نجف اشرف پایهریزی کرد.