۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۷۳۵۸۰۳
رئیس فراکسیون حج؛

مانعی برای برقراری عمره مفرده وجود ندارد

مانعی برای برقراری عمره مفرده وجود ندارد
بازگشایی سفارت ایران و عربستان، یک گام رو به جلو برای ازسرگیری عمره مفرده به شمار می‌رود.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا؛سفارت ایران در عربستان روز گذشته به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. البته همانطور که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته بود: سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده قبل از عزیمت حجاج ایرانی فعالیت عملی خود را در جهت تسهیل امور حجاج بیت‌الله الحرام آغاز کرده بود.

برقراری سفرهای زیارتی بین ایران و عربستان

با برقراری روابط سیاسی ایران و عربستان پس از حدود هفت سال، امیدها برای برقراری عمره مفرده هم قوت گرفته است و حتی مسؤولان کشورمان از توافق با طرف سعودی برای ازسرگیری اعزام زائران کشورمان به عمره مفرده خبر داده‌اند. علاوه بر این، برخی از سعودی‌ها هم از برقراری سفرهای زیارتی به ایران و امکان تشرف به حرم امام رضا علیه‌السلام و حضرت معصومه سلام الله علیها ابراز خوشحالی کرده‌اند.

مانعی برای برقراری عمره مفرده وجود ندارد

احد آزادیخواه، رئیس فراکسیون حج و زیارت مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس می‌گوید: مانعی برای برقراری سفرهای زیارتی به عربستان و اعزام زائران کشورمان به عمره مفرده وجود ندارد. اما برای ازسرگیری این سفرها که زیر نظر سازمان حج و زیارت صورت می‌گیرد، باید مسؤولان این سازمان برنامه‌ها را به فراکسیون ارائه دهند تا مورد بررسی قرار گیرد و بعد از آن، تصمیم‌گیری نهایی شود.

اعزام نخستین گروه عمره‌گزاران ایرانی به عربستان

مسؤولان سازمان حج و زیارت در سفر حج تمتع هستند و اوایل ماه محرم به کشور بازمی‌گردند. بر همین اساس، برپایی جلساتی با نمایندگان مردم در خانه ملت و اعضای فراکسیون حج و زیارت مجلس، در ماه محرم انجام می‌شود و برخی از منابع آگاه هم از برقراری عمره مفرده از ماه صفر یا پس از آن خبر می‌دهند. در این صورت، نخستین گروه زائران عمره مفرده کشورمان از شهریورماه عازم سرزمین وحی خواهند شد.

به گفته عباس حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت بیش از ۶ میلیون ایرانی در نوبت تشرف به عمره مفرده هستند و فیش عمره مفرده دارند که در صورت برقراری عمره مفرده، بر اساس اولویت‌ها روند اعزام زائران صورت می‌گیرد.

رئیس فراکسیون حج: مانعی برای برقراری عمره مفرده وجود ندارد

ماجرای قطع روابط سیاسی با عربستان و توقف عمره

آخرین باری که زائران ایرانی به عمره مفرده مشرف شدند، نوروز سال ۹۴ بود که پس از آن به دلیل تعرض به دو نوجوان کشورمان در فرودگاه جده، عمره مفرده به دستور وزیر ارشاد وقت متوقف شد و پس از آن هم فاجعه منا رخ داد و روابط ایران و عربستان رو به تیرگی رفت. در نهایت با اعدام شیخ نمر، رهبر شیعیان عربستان توسط سعودی‌ها، روابط دو کشور قطع شد.

البته پس از یک سال وقفه، حج تمتع مجدد با تفاهم‌نامه بین مسؤولان حج دو کشور و بدون رابطه سیاسی با عربستان، از سرگرفته شد. اما با توجه به اینکه عربستان در برابر فاجعه منا مسؤولیتی را نپذیرفت و از طرفی هم روابط سیاسی بین ایران و عربستان برقرار نبود، مقامات کشور ازسرگیری عمره مفرده را به صلاح ندانستند. 

پس از مدتی اخباری از برقراری عمره مفرده و اشتیاق عربستان از حضور زائران ایرانی در سرزمین وحی شنیده شد. اما ایران برای اعزام زائران به عربستان شروطی همچون حفظ و تضمین سلامت، امنیت، عزت و کرامت زائران، استقرار کنسولگری ایران در عربستان برای دفاع از حقوق شهروندی ایرانیان در این کشور و لغو قوانین سختگیرانه برای ورود اتباع عربستانی به ایران را گذاشت که در مذاکرات اولیه سعودی‌ها برخی از شروط را پذیرفتند. اما لغو قوانین سختگیرانه برای ورود اتباع عربستانی به ایران از مواردی بود که سعودی‌ها چندان درباره آن کوتاه نیامدند.

در آن زمان سیدعلی قاضی‌عسکر، نماینده سابق ولی فقیه در امور حج و زیارت هم گفت: «ما برای برقراری عمره مفرده منتظر نظر مقامات کشور هستیم، به طوری که حتی اگر سعودی‌ها شرایط ما که مهم‌ترین آن‌ها تأمین امنیت، عزت و کرامت ایرانیان است را بپذیرند اما رهبر معظم انقلاب و دولت نسبت به برقراری عمره مفرده تمایلی نشان ندهند، به طور حتم عمره مفرده از سر گرفته نخواهد شد».

رئیس فراکسیون حج: مانعی برای برقراری عمره مفرده وجود ندارد

احقاق حقوق شهدای حج و بازسازی بقیع

با میانجی‌گری چین و تفاهم‌هایی که برای برقراری روابط سیاسی بین ایران و عربستان منعقد شده است، زائران و مسافران سعودی هم قرار است به ایران سفر کنند و به این ترتیب دیگر مانعی برای اعزام زائران ایرانی به عربستان هم وجود نخواهد داشت و مقامات کشور هم مشکلی در این زمینه ندارند. اما آنچه در این بین نباید فراموش شود، احقاق حقوق شهدای منا و مسجدالحرام است که پس از حدود هفت سال هنوز در بلاتکلیفی هستند. علاوه بر این، انتظار می‌رود در کنار روابط سیاسی و اقتصادی و اعزام زائران ایران و عربستان، برای بازسازی بقیع هم مذاکراتی صورت گیرد تا در کنار بازسازی بقیع، زائران بدون محدودیت امکان زیارت قبور ائمه مدفون در بقیع را داشته باشند.

با توجه به حضور مسؤولان حج و زیارت در عربستان، ایام حج تمتع فرصت خوبی برای مذاکرات با طرف سعودی برای ازسرگیری عمره مفرده است. چرا که در سال‌های گذشته هم مسؤولان کشورمان در ایام حج تمتع با سعودی‌ها مذاکراتی داشتند و پبشنهاداتی برای اعزام زائران به سرزمین وحی ارائه کرده بودند.

ارسال نظرات