۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶
کد خبر: ۷۳۵۸۲۲
معاون پژوهش حوزه های علمیه ابراز کرد؛

رسالت حوزه، طراحی نظام های رفتاری مبتنی بر علوم انسانی و اسلامی

رسالت حوزه، طراحی نظام های رفتاری مبتنی بر علوم انسانی و اسلامی
حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی تأکید کرد که امروز رسالت حوزه های علمیه طراحی نظام های رفتاری مبتنی بر علوم انسانی و اسلامی است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی در جلسه اساتید دوره پژوهشی(ماده واحده) که در سالن اجتماعات دفتر نظارت شورای نگهبان در بندرعباس برگزار شد، اظهار داشت: قبل از انقلاب بر اساس تسلط کامل افکار کمونیستی و لیبرالیستی دینداری یک امر غیر منطقی و غیر عاقلانه قلمداد می شد و اگر کسی سمت دینداری سوق پیدا می کرد تحقیر می شد و دین در غربت و تمسخر مطلق بود، اما با شروع نهضت امام خمینی (ره) و پیروزی انقلاب ورق برگشت و ایده پردازانی که حکومت دینی را نقد می کردند با نوعی از حکومت که برگرفته از دین و معنویت بود روبرو شدند و تمام تئوری های آنان باطل شد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه کشور بیان کرد: شخصیت برجسته حضرت امام(ره) و اندیشه های و تعالیم برگرفته از اسلام ناب سبب شد که هر کس با تفکر ایشان آشنا شد جذب اندیشه ها و آرا او گشت.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی ادامه داد: ما در برهه ای از تاریخ قرار داریم که با استقرار دولت در مرحله کارآمدی نظام هستیم و برای تحقق این کار آمدی باید برای اجرای فرامین الهی باید گام اساسی و بلند برداریم.

وی با بیان اینکه دو امر نقش مهمی در مسیر انقلاب ایفا می کند، تصریح کرد: نخست عدالت است که هر جامعه نیازمند آن است و در نظام اسلامی باید این مهم اجرا شود، چرا باعث قوام است؛ دوم اجرای فرامین احکام الهی و دینی است، لذا ما باید در بعد نرم افزاری طراحی نظام دینی داشته باشیم.

معاون پژوهش حوزه های علمیه کشور یادآور شد: امروز رسالت حوزه های علمیه طراحی نظام های رفتاری مبتنی بر علوم انسانی و اسلامی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی در بخش دیگری با اشاره بر اینکه پژوهش، مقدم بر آموزش است، تأکید کرد: نظام های رفتاری نیاز به پژوهش دارد تا اثرگذاری در جوامع را بوجود آورد و نباید در این خصوص پژوهش، ساده انگاری شود.

وی اظهار کرد: در علوم تجربی مانند پزشکی شاهد جریان مهاجرت هستیم ولی در علوم انسانی به ویژه در ایران با بحران روبرو هستیم مهاجرت وجود ندارد، زیرا که این بخش با اداره جامعه و نظام حکمرانی رابطه مستقیم دارد و کشورهای غربی در این خصوص حواسشان جمع است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه کشور گفت: در نظام آموزشی باید ذهن طلبه را درگیر مباحث دانشی کنیم تا رشد علمی داشته باشیم و بهترین روش آن استفاده از پژوهش محور شدن مباحث درسی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی اضافه کرد : هدف‌گذاری در امر پژوهش در سطح یک و دو مکمل آموزش است و روح تحقیق و جستجو را ایجاد می کند. یادگیری مهارت های پژوهشی باعث تسهیل مفاهیم و قواعد مهارت پژوهشی می شود.

ارسال نظرات