۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۷۳۵۹۱۶
عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره):

قانون عفاف و حجاب باید بازدارندگی بیشتری داشته باشد

قانون عفاف و حجاب باید بازدارندگی بیشتری داشته باشد
حجت الاسلام والمسلمین باقرزاده، بر لزوم شفافیت واژگان لایحه عفاف و حجاب تأکید و بازدارندگی را از جمله نکاتی دانست که باید در این لایحه به آن توجه ویژه‌ای شود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست اصلاح و بازنگری در لایحه حمایت از عفاف و حجاب، نخستین جلسه از مجموعه جلسات بررسی ایده‌های حوزویان به همت پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت با همکاری پژوهشکده تبلیغ و مط العات اسلامی باقرالعلوم (ع) برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا باقرزاده عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به ضعف قوانین موجود کشور در برخورد با بی حجابی گفت: در قانون فعلی، روند رسیدگی بسیار طولانی است و همین طولانی بودن باعث کم شدن اثر آن شده؛ علاوه بر این برخی روش های مواجهه و برخورد هم نیاز به بروزرسانی دارد تا اثرگذاری بیشتری را شاهد باشیم از این رو تنظیم یک قانون جدید برای مقابله با بی حجابی ضروری است.

وی در ادامه یکی از مزایای لایحه جدید را تخلف انگاری برخی عنوان ها دانست و افزود: تخلف انگاری لزوما عقب نشینی از موضع اسلام نیست، بلکه ‌یک‌ تسهیلگری در روند رسیدگی است تا در پیچ و خم دادگاه و رسیدگی قضایی متوقف نشود؛ البته نباید رسیدگی قضایی و کیفری حذف یا کمرنگ شود بلکه باید با تدبیر درست و تلفیق تخلف انگاری و جرم انگاری در صدد اثرگذاری و سرعت رسیدیگی بالا باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین باقرزاده با اشاره به بیان نکات مثبت لایحه جدید و رویکرد حذف فیزیکی پلیس، آن را ضروری دانست و تصریح کرد: از آنجا که پلیس در زمینه نحوه برخورد با موضوعات اجتماعی و فرهنگی آموزش مناسبی ندیده و تجربه خوبی هم در این زمینه نداریم، بهتر است مواجهه فیزیکی پلیس حداقلی باشد، البته در برخی موارد نیاز است برخورد حداکثری صورت بگیرد که برای آن موارد هم باید تدبیر بیشتری بیاندیشیم.

وی رویکرد درگیر کردن شخصیت های حقوقی در پیشگیری و مقابله با بی حجابی را یکی دیگر از نکات مثبت لایحه پیشنهادی جدید خواند.

عضو هیأت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه سخنانش به دو ابهام اساسی در متن لایحه اشاره کرد و گفت: در بررسی لایحه باید توجه شود که مواد لایحه باعث بازکردن دست پلیس برای برخورد می شود یا برعکس؛ چرا که به نظر می آید یک بخش هایی دست پلیس بسته شده؛ نظیر آنجایی که گفته می شود تخلف باید با ابزار هوشمند و دوربین ثبت شود.

وی از دیگر ابهامات این متن را مبهم بودن جایگاه این قانون جدید ذکر کرد و توضیح داد: ما از گذشته قانون مقابله با بی حجابی داریم، باید تصریح شود که با تصویب لایحه جدید، قانون قبلی نسخ می شود یا اگر نسخی در کار نیست نسبتش با قانون جدید چگونه است.

این استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به جریمه و تنبیه های موجود در متن لایحه، بر لزوم ترکیب تنبیهات با هم تأکید کرد و در این باره بیان داشت: گاهی در مواجهه با فردی، جریمه مالی اثر می گذارد، گاهی همین جریمه بر شخص دیگر و در مکان دیگر اثرگذار نیست، به عنوان مثال اگر جریمه مالی و تنبیه بدنی باهم تلفیق شود بازدارندگی و اثرگذاری بیشتری ممکن است شاهد باشیم.

وی با اشاره به قسمتی از لایحه که بیان شده «برای متخلف پیامک تذکر فرستاده می شود»، گفت: این نوع تذکر فرستادن با روح قانون گذاری سازگار نیست و باید حذف شود و باید همانند قوانین راهنمایی و رانندگی که بعد تخلف پیامک جریمه ارسال می شود اقدام شود.

حجت الاسلام والمسلمین باقرزاده برخی واژگان متن لایحه را غیرشفاف و مبهم دانست و اظهار داشت: در لایحه آمده «هنجار های اجتماعی» و معلوم نیست منظور از هنجار اجتماعی چیست و برداشت های مختلفی از آن می توان کرد یا در جای دیگر واژه کشف حجاب آمده که باید روشن شود تعریف از کشف حجاب چیست و چه حدودی دارد.

علیرضا استادیان خانی

ارسال نظرات