۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۲
کد خبر: ۷۳۵۹۶۲
رئیس بنیاد بین‌المللی امامت مطرح کرد؛

تربیت متخصصان عرصه‌های مختلف تبیینی، مهم‌ترین رسالت‌ بنیاد امامت

تربیت متخصصان عرصه‌های مختلف تبیینی، مهم‌ترین رسالت‌ بنیاد امامت
حجت الاسلام والمسلمین سبحانی تربیت متخصصان عرصه‌های مختلف تبیینی را از مهم‌ترین رسالت‌های بنیاد بین‌المللی امامت دانست.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبحانی در نخستین دوره آموزش‌های تخصصی امامت تصریح کرد: در سایه و ذیل مکتب بزرگ امامتی که در شبهه قاره هند پایه‌گذاری شده، آثار آن تا امروز جامعه اسلامی و مکتب تشیع را آبیاری نموده است.

وی در ادامه ضمن ابراز خرسندی از آغاز سلسله دوره‌های عبقات پژوهشی با حضور اساتید و محققانی از شبهه قاره و هندوستان، بابیان اینکه هرکدام از شما پرچم و قلم هدایتگری اصل امامت در سراسر گیتی هستید، اظهار داشت: در این دوره با ابعاد مباحث عمیق امامتی ازجمله میراث کمتر شناخته‌شده مدرسه لکهنو و بزرگان و مؤسسان آن مخصوصاً میر حامد حسین و شاگردان ایشان که به‌حق سرمایه بزرگی را در بابت امامت در اختیار ما گذاشتند، آشنا خواهیم شد.

رئیس بنیاد بین‌المللی امامت بابیان این‌که در تبیین و معرفی مکتب مدرسه لکهنو غفلت شده است، اظهار داشت: امروز با استفاده از رسانه‌ها و امکانات تک‌تک ما مدرسه‌ای برای توسعه این معارف هستیم؛ فضلا باید بتوانند در فضای مجازی بار بزرگی را برداشته جمعیتی را در حوزه معارف امامتی به مسیر امامت و ولایت هدایت نمایند.

وی بر اهمیت مسئله امامت در نظام آموزشی حوزه تشیع تأکید نمود و یادآور شد: از دیرباز و از آغاز شکل‌گیری جامعه اسلامی، مسئله امامت از سوی پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله به‌عنوان اصل و محور مطرح‌شده که اوج آن در غدیر خم تجلی یافت؛ به تعبیر قرآن کریم امامت اکمال و اتمام دین است و در سراسر قران هیچ‌گاه تعبیر «أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ» .. «رَضِیتُ لَکُمُ الاِسْلامَ دِیناً»، جز در مورد ولایت و امامت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام نیامده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبحانی ولایت و امامت مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام را پایه و بنیاد اساسی اسلام دانست و یادآور شد: زمانی که امامت به‌عنوان اصل اساسی دین به فرعی از فروع اسلامی تبدیل گشت، سرآغازی بر مصیبت‌های حکم برجهان اسلام شد.

سخنران این نشست ضمن اشاره به رویدادهای تاریخی صدر اسلام، بابیان این‌که خط خلافت در گستره تاریخ برای پایداری همواره از مقام امامت و ولایت کم گذاشته است، خاطرنشان ساخت: وقتی نامه‌های میر حامد حسین را مطالعه می‌کنیم، می‌بینیم ایشان با تمام وجود اشک می‌ریزد و ناله می‌زند که این اصل اساسی مکتب و اسلام در بین شیعیان مورد کم مهری است.

وی با تأکید بر این‌که امامت را نباید منحصر در محبت و مودت نمود و صرفاً بدان نگاه منقبتی و فضیلتی داشت، اظهار داشت: اتفاقی که در تاریخ تشیع افتاده، این است که کسانی آگاهانه و یا ناآگاهانه سعی نمودند ما را از بعد اساسی امامت، غافل نمایند؛ وقتی خیمه امامت را که فقه، اخلاق، علوم و سبک زندگی ما باید در پرتو آن تعریف گردد، منحصر در امر قلبی قرار دهیم، دشمنان به‌تدریج معارف امامت را از ما می‌گیرند و به‌تدریج نسبت به توحید و اخلاق اهل‌بیت علیهم‌السلام کم عقیده خواهیم شد.

رئیس بنیاد بین‌المللی امامت افت جایگاه واقعی اندیشه امامتی را مهم‌ترین علت افول اخلاق اجتماعی در جامعه اسلامی و انسان برشمرد و اذعان داشت: اگر حوزه‌های علمیه از مسئله امامت و شبهات و تحرکات دشمن و نیز بسترهایی که در رسانه‌ها علیه عمود خیمه دین برپاشده، بی‌اطلاع باشد، کسی نیست که این سنگر را پر کند.

وی بابیان این‌که صیانت از امامت به‌عنوان عمود خیمه دین، باید محکم و مبتنی بر مبانی و دانش لازم دنبال شود، اظهار داشت: عزت مسلمین درگرو اصل امامت و پذیرش امام معصوم علیه‌السلام به‌عنوان جانشین رسول‌الله است؛ اگر امامت که رشته اساسی استواری دین است، از آن گفته شود چیزی از دین باقی نخواهد ماند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبحانی امامت را اصل و اساس اسلام و بلندترین شاخه درخت تنومند دین توصیف نمود و ابراز داشت: امامت اساس اسلام ناب و فرع ثانی دین است؛ فقه، اخلاق، فلسفه و تمام علوم اسلامی و شاخه‌های بلند اسلام ریشه در امامت دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: امیدواریم این دوره آثار و برکات ارزشمندی را در توسعه اندیشه امامتی داشته، مبتنی بر الگوی منطقی، عقلانی و ولایی باقوت و اعتمادبه‌نفس، حضوری جدی در فضای رسانه را به دنبال داشته باشد.

رئیس بنیاد بین‌المللی امامت تربیت متخصصان عرصه‌های مختلف تبیینی را از مهم‌ترین رسالت‌های بنیاد بین‌المللی امامت دانست و یادآور شد: امامت رسالت و وظیفه مشترک تمام علمای جهان اسلام در عین تمام نگرش‌ها و گرایش‌هاست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبحانی بر اهمیت شکل‌گیری حلقه امامت پژوهشان هندوستان تأکید و اظهار داشت: امیدواریم با هدایت و راهنمایی شما عزیزان حلقه‌های بعدی در حوزه برادران و خواهران تربیت و اصل امامت در اندیشه اسلامی جایگاه واقعی خود را پیدا کند. تمام خدمات و امکانات بنیاد بین‌المللی امامت در خدمت تمام علاقه‌مندان است.

امامت اساس اسلام و بلندترین شاخه درخت تنومند دین است

امامت اساس اسلام و بلندترین شاخه درخت تنومند دین است

ارسال نظرات