۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۸
کد خبر: ۷۳۶۳۰۲
بهادری‌جهرمی:

وزیر ‌خارجه عربستان به ایران می‌آید

وزیر ‌خارجه عربستان به ایران می‌آید
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی‌ درباره از سرگیری روابط ایران و عربستان و بازگشایی سفارت عربستان در ایران در هفته آینده تصریح کرد: وزیر امورخارجه عربستان به ایران تشریف می‌آورند و اقداماتی در این راستا خواهند داشت.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی حاضر در نخستین همایش روایتگران پیشرفت با بیان اینکه نگاه دولت آیت‌الله رئیسی از ابتدا، نگاه پیگیری متوازن سیاست خارجی با نگاه به همه ظرفیت‌های جهانی در همه نقاط جهان است، اظهار داشت: بعضاً نگاه‌هایی در برخی از کشورها و ادوار وجود داشته که نگاه خود به سیاست خارجی را محدود به کشورهای خاص کرده بود.

وی با تاکید بر اینکه نگاه دولت سیزدهم اینگونه نیست، گفت: طبیعتاً کشورهایی که شرکای مطمئن، پایدار و دیرینه‌ای برای کشور و ملت ایران بودند، شرکا قابل اعتمادتری به ویژه در حوزه همکاری‌ها و همراهی‌های اقتصادی هستند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه نگاه دولت سیزدهم بر دیپلماسی همسایگی بر این است، افزود: کشور ما روابط دیرینه بسیار بلند مدتی از همکاری‌ها و روابط دیپلماتیک در حوزه های اقتصادی و حتی حوزه‌های غیر اقتصادی با همسایگان خود به ویژه 15 همسایه مرزی دارد.

وی با اشاره به اینکه تعاملات دیرینه اقتصادی و تجاری ما یادآور همکاری اقتصادی و تجاری پایدار و بلندمدتی برای مثال با مسیرهای جاده ابریشم است که شرق و غرب عالم را به هم وصل می‌کرده است، گفت: نوعی تعامل اقتصادی و تجاری که وجود داشته برای همگان سودآور بوده است.

بهادری جهرمی با بیان اینکه نگاه دولت زنده و فعال کردن این مسیرهای همکاری سیاسی و تجاری با نگاه و سنت‌های ایران اسلامی است، ادامه داد: یکی از نکات و نتایج سیاست و نگاه دیپلماتیک همسایگی دولت سیزدهم در تعاملات همسایگی توجه ویژه به ظرفیت‌های منطقه است.

وی افزود: به واسطه فعال شدن تعاملات دو یا چند جانبه بین همسایگان می‌توان تعاملات گسترده‌ای را هم برای حفظ، توسعه و تقویت امنیت منطقه و همچنین افزایش ثبات در منطقه، پایداری تعاملات بین‌المللی، اثرگذاری مشترک کشورهای مختلف منطقه در حوزه‌های جهانی و توسعه روابط مختلف در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی داشته باشیم.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه ما الان شاهد یکی از بزرگ‌ترین کنگره‌های عظیم مسلمان در کشور عربستان یعنی حج هستیم، ابراز داشت: قوت بخشی و انسجام بخشی به کشورهای مسلمان و کشورهای منطقه در امثال چنین اقدامات و رویه‌هایی حتماً نتیجه این روش‌ها و حرکت‌های دولت سیزدهم در تعامل با سایر دولت‌ها خواهد بود.

وی با اشاره به سفر ریاست  جمهور به آمریکای لاتین گفت: کشورهای آمریکای لاتین سوابق همکاری نزدیکی با کشور ما دارند و نگاه‌های مقاومت محور این چند ملت و تحریم‌های غیر قانونی و  ظالمانه‌ای که این ملت‌ها از آن رنج می‌برند باعث شده که کشور ما و این کشورها در شرایط مشابه و مکملی در خیلی از حوزه‌ها داشته باشند.

بهادری جهرمی با بیان اینکه همکاری‌های بسیار نزدیکی در این حوزه‌ها بین کشور ما و این کشورها تعریف شده است، ادامه داد: این همکاری‌ها امروز به مرحله بهره‌برداری رسیده یا اینکه در حال بهره‌برداری هستند و در مسیر توسعه قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه تعاملات تجاری ما برخی از کشورهای آمریکای لاتین تا 4 برابر افزایش داشته است، افزود: با این سفرهای آیت الله رئیسی، این تعاملات مضاعف می‌شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه این دولت از روز اول نشان داده در سطح عالی و ریاست جمهور در میان مردم و در میان اقشار مختلف جامعه است، گفت: در همه برهه‌ها، در غم‌ها و ناراحتی‌ها و حتی در کمبودها شاهد حضور ریاست جمهور در بین مردم بودیم.

وی با اشاره به اینکه تصاویر رئیس جمهور را در داروخانه داروهای خاص در زمان کمبود دارو و حضور آیت‌الله رئیسی در جایگاه‌های عرضه بنزین در شرایطی که عرضه سوخت به دلیل هک شدن با مشکل مواجه شده بود را همه به خاطر دارند، افزود: این دولت شنوا بوده، هست و خواهد بود چرا که نقد برای همه ما قابل استفاده، سازنده و کمک کننده برای رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران خارجی درباره از سرگیری روابط ایران و عربستان و بازگشایی سفارت عربستان در ایران در هفته آینده گفت: وزیر امورخارجه عربستان به ایران تشریف می‌آورند و اقداماتی در این راستا خواهند داشت.

ارسال نظرات