۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۷۳۶۳۲۸
در نشست انجمن های علمی حوزه صورت گرفت؛

از لزوم بهره برداری حوزه از رسانه تا گلایه‌های انجمن‌های حوزه از صداوسیما

از لزوم بهره برداری حوزه از رسانه تا گلایه‌های انجمن‌های حوزه از صداوسیما
در سومین نشست رؤسای انجمن‌های علمی حوزه در دانشکده دین و رسانه بر افزایش همکاری این دانشکده با انجمن‌های علمی حوزه تأکید شد و مسأله حجاب نیز در دستور کار انجمن قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، سومین نشست رؤسای انجمن های علمی حوزه های علمیه در دانشکده دین و رسانه برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام عبدالرسول هاجری دبیر انجمن های علمیه حوزه با اشاره به تعامل صورت گرفته با دفتر امور نخبگان حوزه های علمیه از سهمیه حوزه در خصوص به کارگیری 300 نخبه حوزوی خبرداد و افزود: یکی از مؤسساتی که می توانند نخبگان علمی را جذب کرده و با آن ها تعامل داشته باشند، انجمن های علمی حوزه هستند؛ چندی پیش حوزه فعالیت انجمن ها به طلاب راه یافته تشریح شد و حدود 40 نفر تا کنون فرم پر کردند.

تأکید رؤسای انجمن های علمی حوزه بر مسأله حجاب

وی با اشاره به اینکه حق الزحمه این افراد نیز از طرف نهاد نخبگان پرداخت می شود، افزود: مصوباتی توسط این جمع در جلسات قبل صورت گرفته که مورد پیگیری قرار گرفتند.

در ادامه جلسه کمال اکبری رئیس انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه های علمیه در نشست رؤسای انجمن های علمی حوزه های علمیه با تشکر از حضور رؤسای انجمن در محافل مختلف و در دانشکده دین و رسانه اظهار داشت: رسانه ها جزء جدانشدنی زندگی انسان شده و در همه امور اثرگذار هستند که نقش آفرین اصلی زندگی ها قرار گرفتند.

وی ادامه داد: رسانه ها نقش های مثبت فراوان و نقش های منفی بی شمار دارند؛ حوزویان می توانند از رسانه ها بهره برداری جدی کنند و پیام دین را از این طریق به مردم منتقل کنند زیرا کنش مردم به طور مستقیم از طریق رسانه ها اتفاق می افتد.

تأکید رؤسای انجمن های علمی حوزه بر مسأله حجاب

رئیس دانشکده دین و رسانه به اشاره به مقوله حجاب به عنوان مسأله ای مهم در کشور تصریح کرد: رسانه ها و القائات آن ها وضعیت را به گونه ای رسانده که حجاب اولویت اول کشور شده است.

وی در خصوص دانشکده دین و رسانه تصریح کرد: برای تربیت طلاب کنشگر رسانه ای این دانشکده شکل گرفت و تعامل با حوزه های علمیه و بهره گیری از توان حوزه ها از وظایف و مأموریت های دانشکده دین و رسانه دانشگاه صدا و سیما است.

عضو هیأت علمی دانشگاه صداوسیما گفت: نزدیک 60 درصد از 660 نفر فارغ التحصیل دانشکده دین و رسانه در مناصب مختلفی از سازمان صداوسیما مشغول به کار هستند و افرادی در سطح مدیر کل مراکز استانی و مدیر شبکه های سراسری نیز در میان فارغ التحصیلان این دانشکده دیده می شوند.

تأکید رؤسای انجمن های علمی حوزه بر مسأله حجاب

وی انجمن های علمی را بهترین محل برای حضور فضلا و عالمان دینی معرفی کرد و همکاری های بین مراکز را ثمربخش دانست.

اکبری در تشریح فعالیت های انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه های علمیه تصریح کرد: همایشی در بیت علامه طباطبایی برگزار شد و در 5 دوره از نخبگان حوزوی ارتباطات تجلیل به عمل آمد.

حجت الاسلام مهدی فرمانیان رئیس انجمن ادیان مذاهب حوزه اظهار داشت: 12 درصد از کسانی که به حج تمتع اعزام شدند اهل سنت هستند و چندین بار خواستم که چنین مسأله ای رسانه ای بشود؛ چندین نفر از مولوی های اهل سنت با هزینه های دولتی اعزام شدند.

وی افزود: در جمهوری اسلامی توجه خوبی به ادیان صورت می گیرد و محدودیتی ندارند که این مهم باید در رسانه منعکس شود.

تأکید رؤسای انجمن های علمی حوزه بر مسأله حجاب

در ادامه نیز حجت الاسلام جواد زارعان رئیس انجمن تعلیم و تربیت اسلامی تصریح کرد: از انجمن تبلیغ و ارتباطات توقع می رود راه های ارتباط خود را با همه انجمن ها تقویت کند زیرا می تواند به همه انجمن ها کمک کند؛ دنبال هستم که هر انجمن یک نشست مشترک با انجمن ارتباطات و تبلیغ داشته باشد.

حجت الاسلام مهدی هادی رئیس انجمن روانشناسی به برنامه مستند مسابقه «خانه ما» که توسط فارغ التحصیلان دانشکده دین و رسانه تولید شده اشاره کرد و گفت: در کلاس های خود از این مسابقه مثال می زنم و به خانواده ها می گویم خود را در موقعیتی قرار دهید که خلاقیت شکوفا شود و واقعا تولید فاخری است.

وی ادامه داد: پیشنهاد می کنم لابه لای این مسابقه کارشناسی یا نوشته ای مهارت های اقتصادی را تبیین کند و بخش آموزشی به برنامه ضمیمه شود. برای مثال پس از سریال مختارنامه نشستی علمی برگزار شد و مواردی ارائه شد از همین رو آمادگی داریم تا در این مسابقه کارشناسان خود را به کار بگیریم.

تأکید رؤسای انجمن های علمی حوزه بر مسأله حجاب

رئیس انجمن روانشناسی حوزه با اشاره به یکی از مشکلات روانشناسان اسلامی اظهار داشت: گروه قابل توجهی از روان شناسان غیرطلبه برای جلوگیری از پیشرفت روان شناسان طلبه تلاش می کنند؛ یکی از طلاب ما که در امتحان دکتری یکی از دانشگاه های معتبر شرکت و به صورت معمم در مصاحبه حضور یافته بود بدون پرسش یک سؤال رد شد؛ پرسشگر در مصاحبه صریحا گفته بود که شما روان شناسان اسلامی جای ما را تنگ کرده اید.

وی افزود: نیاز داریم در یک برنامه تلوزیونی چندین نفر از کارشناسان روان شناسی اسلامی حضور پیدا کنند تا همگان سطح دانش و سواد این افراد را ببینند.

حجت الاسلام خیری رئیس انجمن مطالعات اجتماعی و جامعه شناسی با اشاره به دانشکده دین و رسانه بیان داشت: قرار بود این دانشکده در صدا و سیما جریان سازی کند اما اتفاقی در هدایت گری رسانه نیافتاده و اگر چنین اتفاقی رخ داده ما در جریان آن نیستیم؛ هدایتگری کلانی رخ نمی دهد و ناشی گری که در اغتشاشات رخ داد نشان داد که قوه عاقله ای وجود ندارد.

وی همچنین با اشاره به تولیدات موفق دانشجویان این دانشکده با تمجید از این تولیدات، گفت: آثاری که دیده می شود جریان سازی نیست.

تأکید رؤسای انجمن های علمی حوزه بر مسأله حجاب

حجت الاسلام محمدتقی ربانی رئیس انجمن مهدویت حوزه با بیان اینکه صداوسیما هزارتویی است که نمی توان به آن وارد شد، خطاب به اکبری اظهار داشت: می توان گفت عقبه ای به عنوان انجمن های علمی حوزه وجود دارد و انتظار می رود از آن استفاده شود و همچنین اطلاعاتی از میدان و اخبار به حوزه داده شود تا بهتر بتوان فعالیت کرد.

وی با پیشنهاد یک کارگروه مشترک بین رسانه ملی و انجمن های علمی حوزه اظهار داشت: برنامه سازی های خوبی می تواند پس از همفکری این کارگروه شکل بگیرد؛ در آذربایجان فعالیت های شیعیان را محدود کردند که حوزه باید بداند چگونه باید عمل کند؛ انجمن می تواند به عنوان یک خط اتصال بین حوزه و صداوسیما مسائلی را به عهده بگیرد.

این استاد حوزه علمیه در ادامه تصریح کرد: خط اتصال مد نظر باید بتواند اطلاعات میدانی در خصوص مسائل مردم را به انجمن ها منتقل کند و انجمن ها نیز پروژه تعریف کرده و کار پژوهشی انجام دهند. از این دانشکده با عظمت انتظار داریم که وارد عرصه های موضوعی هم بشود؛ در خصوص مهدویت اقتضائات لازم وجود دارد که در خصوص آن برنامه سازی صورت بگیرد.

در ادامه آل بوغبیش رئیس انجمن ترجمه و زبان های خارجه اظهار داشت: سال های سال در خصوص انقلاب، پیروزی و شخصیت حضرت امام مطالب و صحبت هایی شده اما ندیده ام که در صداوسیما برنامه ای تولید شود و به صورت مشخص علت دشمنی استکبار با جمهوری اسلامی را بیان کند.

تأکید رؤسای انجمن های علمی حوزه بر مسأله حجاب

وی ادامه داد: هیچکسی تصور واضحی از علت آن از رسانه های ندیده است؛ شایسته است در خصوص تقویت هویت جوانان ما در عرصه بین الملل از این طریق فعالیتی صورت گیرد و این دینی است که به همه شهدا انقلاب اسلامی داریم.

حجت الاسلام سیدمحمدصادق محمدی رئیس انجمن اصول فقه حوزه علمیه با اشاره به ضرورت ظرفیت شناسی لازم از انجمن ها و ارتباط آن ها با دانشکده صداوسیما و صداوسیما، اظهار داشت: در ادامه این ظرفیت شناسی لازم است چالش های حوزه، نظام و جامعه شناسایی شود و انجمن ها چند مورد از این نیازها را مرتبط به خود در نظر گرفته و به دانشکده دین و رسانه داده شود تا ارتباطی بین انجمن و دانشکده باشد و با همفکری فعالیت صورت گیرد.

وی ادامه داد: به یک استودیوی فراگیر حوزوی نیاز است زیرا برنامه هایی که در تهران پیرامون دین تولید می شود در برخی موارد شامل استدلال های ضعیف است اما وجود یک استودیو در قم، برای حوزه می تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

تأکید رؤسای انجمن های علمی حوزه بر مسأله حجاب

حجت الاسلام محمدی همچنین تصریح کرد: امکان این مسأله وجود دارد که برخی کرسی های انجمن های علمی در دانشکده دین و رسانه برگزار شود و از همین مکان در صداوسیما انعکاس پیدا کند.

حجت الاسلام حمیدرضا مطهری رئیس انجمن تاریخ پژوهان حوزه بیان داشت: انجمن آمادگی دارد برای تأمین اساتید و کارشناسانی که بتوانند در رسانه صحبت کنند تعدادی را معرفی کند و در برنامه ریزی برای تهیه برنامه های مناسبتی که صداوسیما تولید می کند به این نهاد کمک کنند.

وی ادامه داد: سریال هایی که صداوسیما در حال تولید دارد باید بررسی شود که چه میزان از نظرات کارشناسان تاریخی استفاده شده است؛ ضعف برنامه های تاریخی به وضوح دیده می شود.

بهرامی رئیس انجمن فضای مجازی حوزه از تبدیل شدن فضای مجازی به رسانه برتر در آینده نزدیک خبر داد و اظهار داشت: نهادهایی که در قم هستند اتفاقات علمی را رقم می زنند که قالب استانی ندارد و انعکاس آن در صداوسیمای استانی چندان دیده نمی شود؛ صداوسیما باید ظرفیت های حوزه را رصد کند و آن ها را منعکس کند که در حال حاضر صورت نمی گیرد.

تأکید رؤسای انجمن های علمی حوزه بر مسأله حجاب

دبیر انجمن های علمی حوزه با تأکید بر همکاری میان انجمن ها با دانشکده دین و رسانه از انجمن ها خواست یک رابط به این دانشکده معرفی کنند و برای فعالیت های مشترک استفاده کنند.

وی همچنین با اشاره به ضرورت استفاده دانشجویان از دانسته های انجمن های علمی برای تولید برنامه، گفت: انجمن ها نیز یک رابط رسانه ای معرفی کنند تا برنامه سازی و ادبیات نمایشی مرتبط با موضوعات تخصصی دین برگزار شود.

حجت الاسلام هاجری مسأله حجاب و عفاف را مسأله ای مهم دانست و تصریح کرد: مسأله حجاب از شعارهای اصلی انقلاب است زیرا برخی از مسائل پرچم و تابلوی نظام است که اگر بیافتد بسیاری از مسائل را با خود دچار چالش می کند. لایحه عفاف و حجاب در دستور کار قرار گرفته است و قوه قضائیه، مجلس نیروی انتظامی درگیر است؛ لایحه القا می کند اگر کسی پول دارد می تواند بی حجاب بگردد.

وی از لزوم پیش قراولی حوزه در حل این مسأله سخن گفت و با گلایه از نبود عزم در این رابطه، خاطرنشان کرد: این مسأله کاملا مربوط به حوزه است و جایی نیست که دیگران بگویند مثلا اقتصاد را رها کنید و به اهلش بسپارید بلکه حجاب و عفاف کاملا مرتبط با حوزه دین و حوزه علمیه است.

ارسال نظرات