۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۷
کد خبر: ۷۳۶۳۷۵

تقدیر علمی از پدر علوم انسانی اسلامی

تقدیر علمی از پدر علوم انسانی اسلامی
همایش علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه مصباح یزدی مورد استقبال اندیشمندان و فرهیختگان داخلی و خارجی قرار گرفت و با ارائه آثار علمی از شخصیت علمی علامه مصباح تقدیر شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، همایش علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمد تقی مصباح یزدی روز گذشته در تالار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی به کار خود پایان داد.

این همایش دوروزه هم افتتاحیه شلوغی داشت و علماء و بزرگان گرد هم آمده بودند و هم اختتامیه آن با حضور حوزویان و روحانیون کاملا پرشور برگزار شد.

در این همایش آیت الله اراکی به عنوان یکی از سخنران های افتتاحیه آیت الله مصباح را پدر علم انسانی اسلامی دانست و در توضیح این عنوان در مقدمه ای ضمن نقد علم از نگاه فیلسوفان غربی علم دینی و علم انسانی اسلامی را توضیح داد.

تقدیری علمی از پدر علوم انسانی اسلامی

آیت الله اراکی با اشاره به تعداد بالای علمایی که در مصر و ایران و دیگر بلاد اسلامی بر روی علوم انسانی و اسلامی کردن آن کار کردند مرحوم علامه مصباح را جامع ترین این افراد دانست که با روش شناسی بدیعی و منحصر به فردی به عرصه های علوم انسانی وارد شده است.

حضور و استقبال خارجی ها نیز از این همایش قابل توجه بود و علاوه بر حضور در اختتامیه و برگزاری پیش نشست هایی در کشور های مختلف در همایش نیز حضور داشتند.

از بین مقالات پذیرفته شده 54 اثر توسط اندیشمندان خارجی نوشته شده و این امر حکایت از بزرگی علمی علامه محمدتقی مصباح یزدی است.

همکاری بیش از 45 مرکز علمی در برگزاری همایش و تلاش و پیگیری نهادهای مختلف حوزوی برای برگزاری هر چه بزرگ تر و باشکوه تر یک همایش علمی در بزرگداشت علامه مصباح نشان از قدردانی حوزه از بزرگانش دارد.

تقدیری علمی از پدر علوم انسانی اسلامی

آن مرحوم تا زمان حیات خود مراد بسیاری از طلاب اهل علم بود و با مراجع و علماء ارتباطی صمیمانه داشت و پس از وفات و تشییع جنازه با شکوهی که داشت، بهره برداری از آثار علمی علامه مصباح همچنان ادامه دارد.

در روز افتتاحیه آیت الله رجبی به عنوان رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی و جانشین آیت الله مصباح در خصوص برکات علوم انسانی اسلامی برای حوزه علمیه، نظام اسلامی و علم انسانی در عرصه جهانی سخنانی ارائه داد و عامل انحراف و فتنه افکنی هایی که سالهای گذشته گریبان نظام را گرفت در نشستن پای کرسی علوم انسانی غربی دانست.

پرویز داودی از سیاسیون و اقتصاددان های شناخته شده که عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی نیز بوده تلاش علمی دشمن علیه جمهوری اسلام را نوعی از جنگ نرم دانست که علامه مصباح با یک نرم افزار فکری قوی و روشن به مقابله با این جنگ پرداخت.

وی با اشاره به موشکافی علامه مصباح از مبانی علم اقتصاد علی رغم عدم تخصص، آن مرحوم را در ارائه مباحث تعیین کننده در مقولات مبنایی و حساس مانند مطلوبیت، مالکیت و نقش دولت، ستایش کرد.

کمیسیون های تخصصی این همایش هم با حضور مهمانان خارجی و اندیشمندان داخلی با ارائه های متنوع و جدید از پژوهش های اساتید علوم انسانی اسلامی برگزار شد. پژوهشگران در موضوعات مختلف با تکیه بر آثار مرحوم آیت الله مصباح نظرات خود را ارائه دادند.

یکی از اتفاقات جالب همایش که گرامیداشتی از علامه مصباح نیز بود، رونمایی از جدیدترین کتب دایرة المعارف علوم عقلی یکی از کلان پروژه های پایه گذاری شده توسط علامه مصباح بود؛ این دو کتاب ارتباطی با مقالات همایش نداشتند اما با استفاده از فرصت همایش دو کتاب اصطلاح نامه جدید رونمایی شدند.

کتاب «فازهای پرواز» که به ارزش اخلاقی صبر پرداخته است با طراحی جلدی ویژه به دستان آیات رجبی، فیاضی و اراکی رونمایی شد و این اثر از آثار مرحوم علامه مصباح در کنار اثری علمی در موضوع معرفت شناسی در سبد کتب رونمایی شده قرار داشت.

تقدیری علمی از پدر علوم انسانی اسلامی

در دو طرف سالن همایش عکس سردار سلیمانی در یک طرف و عکس آیت الله مصباح در طرف دیگر سالن یاد این دو سردار مدافع مرزهای هویتی و عینی اسلام در دل حاضران زنده نگه داشت.

همه مقالات همایش و سخنرانی اختتامیه آیت الله رشاد و منوچهر محمدی بر این امر تأکید داشتند که علامه مصباح گام های بزرگ و محکمی در مسیر علوم انسانی اسلامی برداشته و راه زیادی را در این خصوص طی کرده است. استفاده از آثار آن مرحوم توسط طلاب عالم و مجتهدین می تواند راه های جدیدی را در علوم اسلامی باز کند.

علی نژاد

ارسال نظرات