۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۷۳۶۶۰۳
حجت‌الاسلام لیالی در گفت‌وگو با رسا:

نوکری اهل بیت در همراهی با روحانیت است

نوکری اهل بیت در همراهی با روحانیت است
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه جریان‌هایی به دنبال اندیشه جدایی دین از سیاست در نظام اسلامی هستند بر لزوم هوشیاری جریان‌های انقلابی برای مواجهه و روشنگری در قبال این افکار تأکید کرد.

حجت‌الاسلام محمدعلي ليالي استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس سياسي خبرگزاري رسا درباره صحبت‌های برخی از افراد که قائل به جدایی دین از سیاست و عدم ورود حوزه به سیاست هستند، گفت: زمانی که ضد انقلاب یا برخي جريان‌های نفاق داخلي، حمله و هجمه‌اي عليه دخالت روحانيت و برخي بزرگان آن در باب سياست را آغاز می کنند؛ متأسفانه برخي ذاكران و مداحان اهل بيت نيز خواسته يا ناخواسته وارد این بازی دشمن می شوند.

وي در بيان نكاتي در اين باره اظهار داشت: نخست اينكه اسلام مجموعه جامعي از پاسخ به نيازهاي بشر در تمام زمان‌ها و مكان‌ها است كه در تمام عرصه‌ها جامعيت دارد؛ سياست، سياست‌ورزي، حكومت و حاكميت نيز يكي از عرصه‌هايي است كه اسلام در آن حرف دارد.

اين استاد حوزه و دانشگاه در بيان نكته دوم گفت: اسلام و تشيع به حوزه‌هاي علميه و روحانيت وابسته است؛ كار حوزه، روحانيت و روحانيان، پاسخ به نيازهاي متعدد جامعه در عرصه‌هاي مختلف از جمله حاكميت، حكومت و نظام سياسي است؛ حال اگر اسلام جامعيت دارد و وظيفه حوز‌ه‌هاي علميه و روحانيت پاسخ به نيازهاي جامعه، اسلام و مسلمانان است، به طور طبيعي حوزه و روحانيت بايد نقش خود را درباره حاكميت، حكومت و سياست تعيين كند.

حجت‌الاسلام ليالي با تأكيد بر اينكه علاوه بر نكات ذكر شده، ما در نظام اسلامي زندگي مي‌كنيم ابراز داشت: اين نظام محصول مجاهدت فقه، فقها، ولايت فقيه، امام خميني، رهبر معظم انقلاب و شهدا است؛ البته مهمتر از همه اين‌ها زحمات حوزه‌هاي علميه و فقها بوده است و ساختار اين نظام سياسي بر اساس ولايت فقيه است؛ حضور علما و فقها در عرصه‌هاي مختلف سياسي كشور، از مجلس خبرگان رهبري تا شوراي نگهبان و بسياري از بخش‌هاي حاكميتي، امري حتمي، ضروري و لازم است.

وي در بيان نكته ديگري ابراز داشت: تفكر سياسي شيعه از آغاز عصر نبوت و امامت تا حال، حضور مؤثر در عرصه سياست، حاكميت و حكومت است؛ اگر تشيع و شيعه نتوانست در عرصه سياست، حاكميت و حكومت قرار گيرد، به خاطر رقيبان سرسختي مانند بني اميه، بن العباس و ساير حكومت‌هاي جائر، ظالم و طاغوت بود كه تشيع حكومت اين‌ها را بر نمي‌تابيد و در آن زمان هم به دنبال حكومت فقه و فقيه بود تا بر اساس فقه و شريعت عمل كند.

اين استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه در تفكر سياسي شيعه، ديانت و سياست در هم آميخته و ديانت و سياست ميراث انبياء، ائمه، هاديان و واليان ديني و سياسي است، گفت: در اين تفكر امت، امام و امام، امت مي‌خواهد؛ نظريه امامت و امت يعني سياست و جامعه؛ امام و امت يا امامت و امت در سياست و جامعه معني پيدا مي‌كند.

حجت‌الاسلام ليالي اهانت به پيامبران، ائمه اطهار و علماي راستين را در طول تاريخ داراي سابقه عنوان كرد و افزود: بسياري از حضور روحانيت، عالمان و فقيهان راستين، ائمه و پيامبران الهي در عرصه حاكميت، حكومت و حكمراني خوشحال نبوده‌اند و خوشحال نيستند؛ كار حوزه‌هاي علميه و علما، زعامت سياسي در نظام اسلامي است، نظام اسلامي كه از ولايت فقيه، فقه، فقها و نظام اسلامي برخاسته است.

وي در نقل فرموده‌اي از امام خميني (رضوان الله تعالي عليه) ابراز داشت: «اهانت به علما اهانت به اسلام است، اهانت به روحانيت، اهانت به اسلام و تشيع است؛ توهين به روحانيت توهين به اسلام است؛ توهين و اهانت به روحانيت، توهين به اسلام و تشيع است».

اين استاد حوزه و دانشگاه افزود: برخي از بزرگاني كه تسلط بر فقه و آشنايي با زمان و جريان‌هاي سياسي متعدد حوزه و خارج از حوزه داشته‌اند و دارند و در عرصه‌هاي مختلف سياسي و اجتماعي، بويژه عرصه بين‌الملل حضور دارند مورد توهين و اتهام قرار گرفته‌اند.

حجت‌الاسلام ليالي نتيجه گرفت: تربيت يافتگان مكتب امام و رهبري و جريان انقلابي بايد به اين قضايا حساس باشند و موضع‌گيري صحيح داشته باشند؛ نبايد توهين به علماي رباني و روحاني را تحمل كرد؛ جريان‌هايي به دنبال انديشه جدايي دين از سياست در جامعه اسلامي و نظام اسلامي هستند كه ره به جايي نمي‌برند و جريان انقلابي بايد متوجه تحريف دين و بدبين كردن مردم به روحانيت و اسلام ناب باشد.

وي در خواهش و درخواستي از مداحان و ذاكران اهل بيت (عليهم السلام) ابراز داشت: حواستان جمع باشد كه نوكري اهل بيت (ع) در همراهي با روحانيت است؛ جريان انقلابي بايد حواسش به جريان شيعه انگليسي باشد، سني آمريكايي و شيعه انگليسي دو لبه قيچي هستند كه روحانيت ناب و اصيل و شاگردان امام و رهبري را مورد هجمه و تهاجم قرار داده‌اند.

اين استاد حوزه و دانشگاه با اشاره‌اي به نزديك شدن به ايام انتخابات هشدار داد: هجمه‌ها و حمله‌ها عليه نهادهاي رسمي روحانيت، حوزه‌هاي علميه، مراجع عظام، شوراي نگهبان و بسياري از تصميم‌گيران و تصميم‌سازان روحاني در عرصه حاكميت و حكومت افزايش خواهد يافت؛ جريان انقلابي بايد خود را در دفاع از روحانيت اصيل، اسلام ناب، انقلاب اسلامي، نظام اسلامي و دستاوردهاي مكتب امام و رهبري آماده كند.

حجت‌الاسلام ليالي گفت: اين انقلاب و اين نظام به نفس قدسي حضرت روح الله و مديريت مقام عظماي امامت و ولايت و روحانيت اصيل، بيدار و مبارز و خون‌هاي مقدس شهيدان راه حقيقت و طريقت به دست آمده است و با ياري خداوند متعال اين مرحله سخت را هم با موفقيت پشت سر خواهيم گذاشت.

وي افزود: روحانيت در دل مردم است و مردم در دل روحانيت هستند؛ ارتباط بين روحانيت اصيل و مردم يا مردم و روحانيت ارتباط وثيقي بوده و هست و با ياري خداوند متعال همه دست به دست هم دهيم و در حفظ و حراست نظام اسلامي و گفتمان امام و رهبري و ارزش‌هاي متعالي انقلاب اسلامي ايران گام برداريم.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محمد مهدی اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۱
__ بسمه تعالی __ کسانی که اسیر هوای نفس و در پی کسب قدرت برای دست یافتن بخواسته های شیطانی خود هستند با بهره گیری از سیاست های شیطانی تلاش می کنند ، بهر طریقی که بتوانند دین را از صحنه زندگی مردم خارج کنند تا بتوانند بدون داشتن مانعی در راه خود به آن خواسته ها جامه ی عمل بپو شانند لذا هرچه می گویند « اونو ور منه =آن را بده بمن » زیرا شیطان بدون آن کمی نا راحت است ، جواب نمی گیرند . به آنان می گوئیم :
ای وای بر اسیری کو مانده است در دام __ دام هوای نفسش موجب شده است که ناکام __ دنبال حزب رفته ،با زجر و غم بمیرد __ اما در آخر کار هیچ بهره ای نگیرد__ زیرا که خواه نا خواه مرگش رسد بزودی __ در ک می کند در آن حال هرگز نکرده سودی __ بار ثقیلی از ذنب آرد فشار بر دوش __ شربت تلخ تر از زهر نا چاربجان کند نوش __ پس ای فهیم و با هوش راه خدا بگیر پیش __ هرگز بدست شیطان از خود مده گرو ریش __
0
0