۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۷۳۶۸۲۲

تحلیلی از وضعیت کودتای روسیه؛ چه کسی پیروز خواهد شد؟

تحلیلی از وضعیت کودتای روسیه؛ چه کسی پیروز خواهد شد؟
از روز گذشته انتشار یک شایعه بهانه‌ای برای کودتای ارتش اجاره‌ای واگنر علیه نظام حاکمیتی روسیه شد. ارتش واگنر در حال تهاجم از مواضع خود به سمت مسکو است و از سوی دیگر گارد ملی در حال حمله به مواضع ارتش واگنر در روستوف است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، غروب روز جمعه انتشار شایعه‌ای مبنی بر حمله هوایی و بمباران مواضع ارتش واگنر از سوی ارتش روسیه، سرآغازی بر شروع یک کودتا از سوی فرماندهان این واحد نظامی بود. ارتش واگنر واحد نظامی از جنگجویان اجاره‌ای است که به صورت نیابتی برای ارتش روسیه به نبرد می‌پردازند. شب گذشته گروه‌های مختلف این ارتش خصوصی، اقدام به تصرف مواضعی از ارتش روسیه در شهر روستوف کردند.

شهر روستوف یکی از شهرهای مرزی روسیه با اوکراین است که نیروهای نظامی واگنر در آن مستقر بودند. آن‌ها بعد از گرفتن تعدادی از مواضع این شهر، اقدام به اعزام نیروهای خودشان از طریق شهر ورونژ به سمت مسکو کرده‌اند. البته در اقدامی متقابل نیز نیروهای هوایی روسیه اقدام به بمباران نیروهای واگنر در مسیر کردند. نیروهای گارد ملی روسیه که تحت فرمان و هدایت مستقیم پوتین قرار دارند، اقدامات لازم را برای دستگیری فرمانده این گروه خیانتکار انجام داده‌اند.

تحلیلی از وضعیت کودتای روسیه؛ چه کسی پیروز خواهد شد؟

سازمان امنیتی روسیه نیز همزمان در طی بیانیه هر دو طرف درگیری را از آغاز هرنوع درگیری منع نمود و اعلام کرد که درصورتی که هر طرفی اقدام به آغاز درگیری نماید، با آن برخورد شدید خواهد کرد. گارد ملی روسیه نیز صبح امروز خود را به شهر روستوف رسانده است تا بتواند اماکن حساسی که توسط نیروهای واگنر در این شهر مورد تصرف قرار گرفته‌اند را آزاد نموده و با کودتاچیان برخورد کند.

پوتین ظهر امروز در طی پیامی تصویری، به صورت رودررو با مردم گفت‌وگو کرد. چهره پوتین در این پیام تصویری بسیار برافروخته و عصبانی به نظر می‌رسد. پوتین در این پیام ویدئویی گفت: «من به عنوان رئیس جمهور روسیه، هر کاری که لازم باشد برای دفاع از استقلال کشور و حفاظت از شهروندان انجام خواهم داد.»

تحلیلی از وضعیت کودتای روسیه؛ چه کسی پیروز خواهد شد؟

قطعاً ناتو یکی از نیروهایی است که در پشت این ماجرا قرار دارد. آن‌ها با استفاده از تحریک نیروهای واگنر برای اقدام علیه ارتش روسیه، یک جنگ داخلی را در روسیه به راه انداخته‌اند. اوکراین مهم‌ترین بهره و منفعت را می‌تواند از این اختلافات ببرد و اقداماتی را علیه مواضع ارتش روسیه در اوکراین صورت بدهد. قطعاً مهم‌ترین اشتباه گروه واگنر در این برهه زمانی، ایجاد یک اختلاف درونی است که نظام حاکم بر روسیه بایستی با آن برخوردی قاطع انجام بدهد.

البته این کودتا به سرانجام نخواهد رسید؛ چرا که پوتین رئیس جمهوری است که نظر مردم برای باقی ماندن او است. از این رو اگر پوتین بخواهد مردم برای حمایت از نظام حاکمیتی روسیه به خیابان‌ها بیایند، هیچ نیروی نظامی حتی واگنر نیز نمی‌تواند اراده خود را بر روسیه تحمیل کند. از سوی دیگر ارتش واگنر تنها ارتش زیرمجموعه نیروهای مسلح روسیه نیست. ارتش چچنی‌ها که وفاداری کاملی را نسبت به پوتین و نظام حاکمیتی روسیه دارند نیز وارد عمل شده‌اند و با کودتاچیان مقابله خواهند کرد.

تحلیلی از وضعیت کودتای روسیه؛ چه کسی پیروز خواهد شد؟

آخرین نکته درباره کودتای روسیه نیز این است که دستگاه امنیتی روسیه از شب گذشته تمام رسانه‌ها را درباره پوشش اخبار به نفع واگنر ممنوع کرده‌اند. این کار چند علت اساسی دارد؛ اما دو علت آن یکی قطع ارتباط نیروهای واگنر نسبت به همدیگر برای برخورد همه جانبه با آن‌ها و دیگری جلوگیری از انتشار شایعاتی است که به نفع گروه واگنر است. حتی اخباری از رسیدن نیروهای چچنی تحت فرماندهی قدیروف به مواضع نیروهای کودتاچی ارتش واگنر در شهر روستوف و درگیری میان آن‌ها خبر می‌دهد.

برخی از شایعات و اخبار بر این دلالت دارند که بخشی از ارتش روسیه به کودتاچیان پیوسته‌اند درحالی که اخبار دیگری نیز وجود دارد که بخشی از ارتش واگنر نیز دربرابر امان نامه امنیتی سازمان‌های قضایی و امنیتی روسیه، به مواضع خود در اوکراین بازگشته‌اند. البته بی‌شک این کودتا درصورت کنترل موفق از سوی دولت پوتین، می‌تواند یک دستاورد بزرگ برای آن‌ها باشد که بدانند نباید در جنگ با دشمن به هرکسی و هر نیرویی اعتماد کنند.

کودتای واگنر دوام زیادی نخواهد داشت. پریگوژین فرمانده گروه واگنر نیز بزودی دستگیر و محاکمه می‌گردد و جنگ اوکراین با اندکی ضعف از سوی روسیه مجدداً دنبال خواهد شد. قطعاً روسیه بایستی در این برهه حساس زمانی، در دو جبهه داخلی و خارجی با دشمنان خود مقابله کند و بتواند با کنترل اوضاع، شرایط را به حالت عادی بازگرداند.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات