۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۷۳۷۲۰۴

آیا دستگاه‌های اجرایی به وظیفه خود درباره مصوبه حجاب عمل کرده‌اند؟

آیا دستگاه‌های اجرایی به وظیفه خود درباره مصوبه حجاب عمل کرده‌اند؟
با گذشت چهار سال از ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره عفاف و حجاب، از مسوولان دستگاه‌های اجرایی پرسیدیم چه اقداماتی را برای عمل به این مصوبه انجام داده اند.

چهارم مرداد ۱۳۸۴ و در پانصد و پنجاه ششمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی بود که اعضای شورا، شورای فرهنگ عمومی کشور را مامور کردند تا راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب و وظایف تخصصی دستگاههای قانونگذار و اجرایی را تدوین کند. ماموریتی که البته به موقع انجام نشد و همین موضوع هم موجب شد تا شورای عالی انقلاب فرهنگی خود وظایف دستگاه‌های اجرایی را با تصویب مصوبه‌ای با عنوان « مجموعه تکمیلی اقدامات اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب» در  دوازدهم شهریور ۹۸ مشخص کند.

این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مهرماه سال ۹۸ از سوی رئیس‌جمهور وقت که ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی را نیز بر عهده داشت، برای اجرا به دستگاه‌های مسئول ابلاغ شد.

براساس این مصوبه، وزارت‌خانه‌های کشور، ورزش و جوانان، میراث فرهنگی، فرهنگ و ارشاد اسلامی ، علوم، صمت، بهداشت، آموزش و پرورش، اقتصاد، اطلاعات و سازمان بسیج مستضعفین، نیروی انتظامی، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، کمیته امداد امام خمینی(ره)، شهرداریهای سراسر کشور، ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، سازمان مناطق آزاد، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان صدا و سیما، سازمان حج و زیارت، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان بهزیستی، سازمان برنامه و بودجه، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان امور اداری و استخدامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه داشتند در راستای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب اقداماتی را انجام دهند.

در همین راستا پویش‌هایی هم در سامانه تعاملی « فارس من» خبرگزاری فارس به ثبت رسیده که امضاکنندگان پویش از مسئولان دستگاه های اجرایی خواسته اند به وظایف خود در حوزه عفاف و حجاب و وظایفی که شورای عالی انقلاب فرهنگی به آنها محول کرده عمل کنند.

وزیر کشور: از تشکل‌های فعال در حوزه حجاب و امر به معروف و نهی از منکر حمایت می‌کنیم

وزارت کشور براساس این مصوبه وظیفه « ساماندهی و توانمندسازی تشکلها و نهادهای مردمی فعال و مروج عفاف و حجاب» را برعهده دارد، برای همین به سراغ احمد وحیدی وزیر کشور رفتیم و از او پرسیدیم وزارت کشور در باره این وظایف که مطالبه مخاطبان خبرگزاری فارس نیز هست، چه اقداماتی داشته است.

احمد وحیدی وزیر کشور در خصوص این وظایف و همچنین اقدامات کلی وزرات کشور در حوزه عفاف و حجاب گفت: ما در خصوص وظایفی که در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بر عهده وزارت کشور قرار گرفته از همه تشکل های مردمی و کسانی که می‌خواهند در حوزه تبیین، ترویج و تبلیغ و ایجاد فضاهای مناسب برای آگاه‌سازی بهتر در حوزه عفاف و حجاب فعالیت کند حمایت کرده و این آمادگی داریم که همچنان این حمایت را داشته باشیم.

 

 

 

وحیدی تاکید کرد: همچنین ما این آمادگی را داریم که به تشکل هایی که می خواهند در حوزه امر به معروف و نهی از منکر فعالیت کنند کمک  کرده و از آنها حمایت کنیم.

وزیر کشور همچنین افزود: وزارت کشور ستاد هماهنگی راهبری فعالیت های دستگاه ها در خصوص عفاف و حجاب است و در این راستا هم کارها در حال انجام است.

وزارت ارشاد در حوزه عفاف و حجاب چه اقداماتی داشته است؟

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه « ساماندهی بازیهای رایانهای، نمادها و نشانها و حمایت از تولیدات و نمادهای داخلی مبتنی بر فرهنگ عفاف» را برعهده دارد.

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم از دیگر مسئولانی بود که با او درباره موضوع گفت و گو کردیم. اسماعیلی در پاسخ به این سوال که این وزارتخانه در خصوص وظایف محول شده در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره عفاف و حجاب چه کرده، گزارشی از عملکرد وزارت ارشاد در رابطه با بحث عفاف و حجاب ارائه کرد و در این خصوص گفت: در حال حاضر ما در همه استانها در حال آغاز برگزاری نمایشگاه های بزرگ مد و لباس ایرانی- اسلامی هستیم که در این نمایشگاه‌ها دسترسی آسان مردم به لباس ایرانی- اسلامی مدنظر قرار گرفته شده است.

وی تاکید کرد: در راستای پوشش ایرانی- اسلامی و برای تولید انواع لباس حجاب با تولیدکنندگان قراردهایی بسته شده است. همچنین ارائه تسهیلات کم‌بهره به آنها برای تولید این پوشاک حجاب و ایرانی- اسلامی هم از اقداماتی است که در این حوزه صورت می گیرد.

 

 

اسماعیلی تاکید کرد: همچنین ما جشنواره بزرگ گوهرشاد ( پوشش اصیل ایرانی- اسلامی) را در اواخر تیر ماه خواهیم داشت که در بحث حمایت از آثار سینمای، هنری و رسانه ای است که به موضوع عفاف و حجاب و خانواده پرداخته اند که کار بزرگی است که همکاران در حال تلاش شبانه‌روزی برای برگزاری این جشنواره هستند.

وزیر ارشاد تاکید کرد: ما همچنین پویشهای مردمی در حوزه عفاف و حجاب را داریم که این موضوع هم به بحث ترویج فرهنگ عفاف و حجاب بسیار کمک می کند.

وی ادامه داد: ما در مجموعه وزارت فرهنگ در همه بخش ها در حال ایفای مسئولیت در حوزه مربوط به بحث عفاف و حجاب و حمایت از خانواده ایرانی هستیم و در این باره اقدامات خوبی هم صورت گرفته است و در آینده هم صورت خواهد گرفت.

اسماعیلی درباره ساماندهی بازیهای رایانه ای که جزئی از وظایف محول شده است هم گفت: در این راستا هم تلاش ها و اقدامات خوبی صورت گرفته است، ما امسال برای اولین بار لیگ بزرگ بازی های رایانه‌ای را با حضور یک میلیون نفر داریم که این از کمیت و کیفیت یک عدد بی نظیر است و در این مسئله هم بحث عفاف و حجاب مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وزیر علوم: وزارت علوم برای اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی جدی است

شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصوبه خود وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مراکز آموزش عالی و پژوهشی را هم مامور کرده تا از ظرفیت دروس عمومی و معارف اسلامی برای آشنایی دانشجویان با مبانی، اصول و فرهنگ عفاف و حجاب استفاده کند و همچنین والدین را در نظارت و مراقبت بر رفتار فرزندانشان در محیط دانشگاه و خوابگاهها مشارکت دهد.

در ادامه به سراغ محمدعلی  زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رفتیم و از او باره وظایف محول شده درباره عفاف و حجاب پرسیدیم. وزیر علوم در این باره گفت که وزارت علوم برای اجرای این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و موارد قانونی که برای دانشگاه ها وجود دارد اهتمام دارد.

 

 

وی همچنین گفت: هر محیطی یک سری قواعد و مقررات خاص خودش را دارد که باید رعایت شود و طبیعی است که در دانشگاهها هم قواعد و مقرراتی وجود دارد و چناچه رعایت نشود ساز و کار قانونی برخورد با رفتارهایی که قانونی نیست هم دیده شده است.

زلفی گل تاکید کرد: خوشبختانه دانشگاهیان ما همیشه به عنوان مرجع و الگو در جامعه مطرح بودند و همین شرایط هم الحمدالله هم الان وجود دارد و اگر موارد نادری هم وجود داشته باشد که با قانون توجه نکنند انشالله به مرور اصلاح خواهد شد.

مرتضوی: ستاد عفاف و حجاب در وزارت کار تشکیل شده است

اگرچه گویا در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وظیفه ای در نظر گرفته نشده اما به نظر می رسد این وزارتخانه هم می تواند نقش بسزایی در حوزه ترویج عفاف و حجاب داشته باشد.

بر همین اساس از سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره بحث عفاف و حجاب و نقشی که این وزارتخانه می تواند در این حوزه ایفا کند، پرسیدیم و مرتضوی گفت: بحث عفاف و حجاب یک موضوع فرابخشی و فرا دستگاهی است و همه آحاد مختلف دستگاه‌های اداری موظف هستند به ترویج فرهنگ عفاف و حجاب موظف هستند ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم.

 

 

وی تاکید کرد: در بحث عفاف و حجاب در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ستاد تشکیل شده است و دوستان ما در این حوزه در حال تلاش هستند و وزارت کار تعاون، کار و رفاه اجتماعی آن چیزی که احساس می کند در این حوزه وظیفه دارد را به خوبی انجام خواهد داد.

مرتضوی همچنین گفت: در همین جا هم لازم است از همه همکاران در مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قدردانی کنم که به بحث اهمیت موضوع عفاف و حجاب واقف بوده و همه مروج فرهنگ عفاف و حجاب هستند.

این گزارش اقداماتی بود که بخشی از دستگاه‌های اجرایی برای عمل به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره عفاف و حجاب داشته اند. در گزارش های بعدی اقدامات سایر دستگاه‌های متولی و دستگاه هایی همچون وزارت آموزش و پرورش، معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری و  سازمان امور اداری و استخدامی را بررسی خواهیم کرد.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات