۱۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸
کد خبر: ۷۳۷۲۵۸
گزارش؛

از تأکید بر تعمیق علم کلام تا راه اندازی «جبهه ملی اعتقادی»

از تأکید بر تعمیق علم کلام تا راه اندازی «جبهه ملی اعتقادی»
آیت الله اعرافی در بازدید از مرکز تخصصی کلام امام صادق این مؤسسه را نماد اندیشه دانست و تلاش های صورت گرفته را معیاری برای این علم معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه در دیدار رئیس و معاونین مرکز تخصصی کلام مؤسسه امام صادق(ع) در سخنانی اظهارکرد: به عنوان مدیر حوزه های علمیه از تلاش های علمی و دانشی مرکز تخصصی کلام مؤسسه امام صادق(ع) به ویژه حضرت آیت الله سبحانی کمال تشکر و قدردانی را دارم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: آیت الله العظمی سبحانی، سرمایه عظیم و بزرگی برای حوزه های علمیه است. شخصیت جامع الاطراف ایشان سرمایه ای ذی قیمت برای حوزه های علمیه است.

آیت الله اعرافی ادامه داد: طی این ۵-۶ سال اخیر اقدامات و برنامه های تحولی ارزشمندی با حضور اساتید، صاحب نظران، محققان و پژوهشگران علوم مختلف در حوزه علمیه شکل گرفته است که در قله آن نظرات بزرگان حوزه علمیه و شخصیت هایی همچون آیت الله العظمی سبحانی که برگرفته از اندیشه و افکار امام(ره) و رهبری، حضور دارند. این منظومه فکری هم اکنون در قالب طرح ها و ایده های متعدد با برش های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در حد وسع در حال اجرا است که یکی از آن فقط درختواره رشته های تحولی حوزه با بیش از ۳۰۰-۴۰۰ رشته، گرایش و مقطع می باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: این منظومه فکری نسبتاً منسجم قابل نقد و اصلاح است. هر چند متناسب با سرعت پیشرفت تحولات جامعه، طراحی شده است. عصر امروز، عصر لبریز از سوالات، شبهات، تقاضاها و نیازهاست که باید در مسیری حرکت کنیم تا از این سرعت و شتاب در جامعه عقب نمانیم.

مدیرحوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت های ارزشمند مرکز تخصصی کلام مؤسسه امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: مرکز کلام مؤسسه امام صادق(ع) در واقع برای ما به عنوان نماد اندیشه و معیاری برای کلام حوزه علمیه است. کلام معیار ما شاخص هایی دارد که این مؤسسه این شاخص ها را مدنظر داشته و هر جایی در حوزه بحث کلام دنبال شود، پایگاه اصلی کلام حوزه، مرکز تخصصی کلام مؤسسه امام صادق(ع) است، لذا باید این را حفظ کنید، کلام را تعمیق داده و دامنه دار کنید، علم کلام عقلی محض یا نقلی محض نیست، بلکه علمی عقلی، نقلی، تاریخی با منابع اجتهادی اصیل است که بروی شاخص های مربوط در حال حرکت رو به جلو می باشد، مرکز تخصصی کلام مؤسسه امام صادق(ع) باید این حرکت را پرچمداری کند.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: فعالیت های ارزشمند این مؤسسه به عنوان کلام حوزه علمیه باید دارای منشور، برنامه ۵ ساله، همراه با برش های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت باشد و این شیوه ارائه طرح و برنامه یکساله و ۵ ساله توسط تمام مراکز تخصصی حوزه برای برنامه ریزی و حرکت هدفمندتر انجام گیرد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه اظهار کرد: ساماندهی پایان نامه های سطح ۳ و ۴، ارائه دوره های کوتاه مدت آموزشی، تبلیغی، ترویجی برای حوزویان و حتی غیرحوزوی ها، این باید مدنظر قرار بگیرد، در حال حاضر در هفت طرح نظام جامع اندیشه اسلامی و در کنار آن طرح ولایت با حضور گسترده علاقه مندان در حال انجام است، طرح مدارس امین، امروز با حضور بیش از ۲۰ هزار نیروی طلبه در مدارس آموزش و پرورش سراسر کشور در حال اجرا است، لذا باید دو رویکرد را در دستور کار خود قرار بدهید یکی نگاه صف که همین شور و حرکت جهادی را باید داشته باشید و دیگری نگاه ستادی، سعی کنید با سایر عناصر حوزوی هم تعامل و همکاری داشته باشید تا در خروجی نهایی به آن نتیجه مطلوب و رضایت مندی کامل دست پیدا کنید.

از راه اندازی «جبهه ملی اعتقادی» تا تأکید بر تعمیق علم کلام

تببین و ترویج علم کلام در بین اقشار مختلف رسالت این مرکز تخصصی است

در این دیدار حجت‌الاسلام عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی، رئیس مرکز تخصصی مؤسسه امام صادق(ع) بیان کرد: این مرکز تخصصی در سال ۱۳۷۰ توسط حضرت آیت الله سبحانی تأسیس شد و آموزش و پژوهش خود را بر روی علم کلام متمرکز کرد که از ویژگی‌های این موسسه به شمار می آید.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: آموزش عقاید دینی به صورت بنیادی و تخصصی به دانش پژوهان و طلاب علوم دینی، تولید و توسعه علوم اعتقادی در زمینه های گوناگون، تبیین و ترویج این علوم در بین اقشار مختلف و مواجهه علمی با شبهات مطرح در جامعه پیرامون اعتقادات دینی از دیگر اهداف و رسالت های این مرکز تخصصی است.

وی تصریح کرد: تربیت طلبه متخصص، متعهد و انقلابی از دیگر رسالت های این مرکز می باشد که بحمدالله تا کنون ۱۸۰ نفر در سطوح مختلف می باشد و هم اکنون این مرکز دارای بیش از یک هزار طلبه فاضل و محقق است.

از راه اندازی «جبهه ملی اعتقادی» تا تأکید بر تعمیق علم کلام

راه اندازی «جبهه ملی اعتقادی» را در دستور کار قرار داده ایم

حجت الاسلام نجفی معاون آموزشی مرکز تخصصی کلام مؤسسه امام صادق(ع) تحت اشراف حضرت آیت الله سبحانی نیز در این دیدار اظهار کرد: این مؤسسه مبارک با یک هزار و ۶۰ طلبه و محقق فاضل در سه مقطع سطح دو، سطح سه و سطح چهار مهارت های آموزشی و پژوهشی را بر مبنای علم کلام اسلامی به دانش پژوهان خود ارائه می کند.

وی افزود: تعداد فارغ التحصیلان این مرکز ۱۶ نفر در سطح ۴، ۴۰ نفر سطح دو و مابقی در سطح سه می باشند. در این موسسه روحیه جهادی و انقلابی هم در کادر مرکز، اساتید و هم در طلاب بحمدالله وجود دارد و این روحیه اتفاقات علمی و دانشی خوبی را رقم زده است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: مرکز تخصصی کلام مؤسسه امام صادق(ع) با یک برنامه تحولی با فضایی آموزشی صرف با محوریت کلام اسلامی وارد عرصه و میدان شد و با همین روحیه اقدام به راه اندازی کارگروه های تخصصی همچون رسانه، تبلیغ، نشر، تولید محتوا و نشست، حجاب و عفاف و... کرد که تنها در کارگروه محتوا و نشست ها موفق به برگزاری ۴۰ نشست علمی و محتوایی طی دو سال گذشته بوده ایم.

حجت الاسلام نجفی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدام برای راه اندازی «جبهه ملی اعتقادی» توسط این مرکز تخصصی اشاره کرد و گفت: امروز دشمن بدون هیچ وقفه ای، بدون هیچ فرصت سوزی با همه تمام و ظرفیت خود علیه اسلام، انقلاب و تشیع ایستاده است و ما باید در برابر این موج و هجمه از یک اقدام فراگیر و کاربردی بهره ببریم و با شناساسی نیروهای متعهد و انقلابی همچون جبهه توحیدی در مقابل جبهه الحاد، شاهد بسیج همت ها و انسجام نیروهای متعهد انقلابی باشیم.

ارسال نظرات