۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۷۳۷۳۴۴

تنش شدید آبی در اصفهان/ ۳۶۰ روستا آب پایدار ندارند

تنش شدید آبی در اصفهان/ ۳۶۰ روستا آب پایدار ندارند
مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان با اشاره به تنش‌ شدید آبی در استان گفت: در زمان حاضر ۳۶۰ روستای ‌اصفهان به‌دلیل خشکی چاه‌ها، امکان تأمین آب پایدار را ندارند و از طریق تانکر سیار آبرسانی می‌شوند.
 

منصور شیشه‌فروش با بیان اینکه 98 درصد از پهنه استان اصفهان گرفتار کم‌آبی و خشکسالی است، اظهار داشت: متأسفانه گرمای شدید و خشکی رودخانه زاینده‌رود موجب کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و همچنین موجب خشکی، کم‌آبی و تغییر کیفیت آب اکثر چاه‌ها شده است و در زمان حاضر 360 روستای استان اصفهان به‌دلیل خشکی چاه‌ها، امکان تأمین آب پایدار را ندارند و از طریق تانکر سیار آبرسانی می‌شوند.

وی افزود: این در حالی است که در چند روز گذشته حتی در مناطق شهری نیز مشکلاتی داشتیم و به‌دلیل گرمای هوا و کاهش سطح آب‌ها با کاهش افت فشار آب در مناطق شهری نیز مواجه بودیم به‌شکلی که آب به طبقات دوم به بالا نمی‌رسد و اکثر مناطق شهری نیز با کمبود آب مواجه هستند.

کم‌آبی مناطق عشایری را هم درگیر کرده است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، با بیان اینکه روستاهای مناطق غرب استان و محدوده سد زاینده‌رود نیز منابع آب پایدار ندارند، گفت: روستاهای شهرستان‌های فریدونشهر، چادگان، بویین‌میاندشت و فریدن در مناطق غرب استان و نیز شهرستان‌های شرق و شمال جنوب و مرکز استان اصفهان، از جمله اردستان، نائین، کاشان، شرق اصفهان، سمیرم، شهرضا، دهاقان، جرقویه، کوهپایه، هرند، ورزنه و نجف‌آباد با کمبود آب مواجه هستند.

وی ادامه داد: همچنین مناطق شهری شهرستان‌های اصفهان، چادگان، خوروبیابانک، ورزنه، انارک، جندق، فریدن، سمیرم، دهاقان و بسیاری از مناطق دیگر استان شاهد کاهش فشار آب به‌ویژه در روزهای پایان هفته هستند و طبقات بالای مجتمع‌های مسکونی در مناطق شمال و مرکز شهر اصفهان با کاهش جدی فشار آب مواجه می‌شوند.

شیشه‌فروش با اشاره به تأثیرات کمبود آب در مناطق عشایری استان، خاطرنشان کرد: حدود 60 هزار نفر از عشایر در مناطق فریدونشهر، سمیرم، شهرضا، دهاقان و چادگان ساکن هستند و با کم‌آبی مواجه شده‌اند.

16هزار هکتار از باغات اصفهان نیازمند تأمین آب هستند

وی در ادامه به تأثیر خشکسالی و کم‌آبی بر بخش‌های مختلف زندگی در سطح استان اشاره کرده متذکر شد: تأثیرات کم‌آبی و خشکی زاینده‌رود تنها مختص به بخش شرب نمی‌شود بلکه در بخش کشاورزی و حتی تأمین آب برای فضای سبز نیز تأثیرگذار است، به‌شکلی که در بخش کشاورزی حدود 16 هزار هکتار از باغات استان نیازمند تأمین آب هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: همچنین درختان نوار زاینده‌رود به‌دلیل کم‌آبی و گرمای بیش از حد هوا دچار خزان زودرس شده‌اند؛ علاوه بر این تنش‌های آبی موجب هجوم آفات و بیماری به درختان شده است، به‌شکلی که برخی از درختان با اندک وزش بادی سقوط می‌کنند.

وی ادامه داد: حدود 98 درصد از پهنه استان با کم‌آبی و خشکسالی مواجه است و اثرات این موضوع در فرونشست زمین، فعال شدن کانون‌های گردوغبار، مشکلات تأمین آب شرب، کشاورزی و باغات قابل مشاهده است.

حل مشکلات آب و فرونشست اصفهان در گروی احیای زاینده‌رود است

شیشه‌فروش با ابراز اینکه "سالانه میلیاردها مکعب آب رودخانه‌های موجود در شهرستان‌های فریدونشهر و سمیرم، از استان خارج می‌شود و به این منابع دسترسی نداریم"، اضافه کرد: ما از وزارت نیرو درخواست کردیم برای حل مشکل آب استان برنامه ویژه‌ای را انجام دهد؛ همان طور که برای آبرسانی به استان قم، از سرشاخه‌های گلپایگان و بویین‌میاندشت آب به دلیجان و قم انتقال یافت، همچنین وزارت نیرو برای تأمین آب استان‌های همدان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان اقدامات فوری را به اجرا گذاشت، از وزارت نیرو انتظار می‌رود که برای تأمین آب اصفهان نیز به‌صورت ویژه اقداماتی را انجام دهد.

وی با تأکید بر لزوم احیای رودخانه زاینده‌رود گفت: حل مشکلات آب و فرونشست اصفهان در گروی احیای دائمی رودخانه زاینده‌رود است و باید از منابع دیگر آب به رودخانه زاینده‌رود منتقل شود؛ همچنین باید طرح‌های نیمه‌تمام اجرایی شوند تا رودخانه زاینده‌رود احیا شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تأکید کرد: احیای زاینده‌رود می‌تواند در جهت کاهش اثرات فرونشست، کاهش آلودگی هوای ناشی از گردوغبار، بروز مشکلات زیست‌محیطی ناشی از خشکی درختان کمک‌کننده باشد؛ درختان حاشیه نوار زاینده‌رود و مادی‌ها قدمت چندصدساله دارند و باید تأمین آب شوند.

تأمین آب پایدار برای مناطق شرق و غرب استان ضروری است

شیشه‌فروش با تأکید بر لزوم تأمین آب پایدار در مناطق شرق و غرب استان، اظهار داشت: ضرورت دارد وزارت نیرو در جهت اجرای طرح‌های تأمین آب، احیای زاینده‌رود و همچنین تأمین حق‌آبه‌های قانونی و زیست‌محیطی زاینده‌رود اقدام و از برداشت‌های بی‌رویه و انتقال آب به مناطق دیگر در بخش بالادست رودخانه جلوگیری کند.

وی افزود: متأسفانه هر زمان استان می‌خواهد برای تأمین آب از منابع موجود اقدامی انجام دهد، با ممانعت مواجه می‌شود؛ این در حالی است که استان اصفهان در یاری‌رسانی و کمک به سایر استان‌ها همیشه پیشتاز بوده است و در جریان سیل خوزستان کمک‌های زیادی را به آن مناطق ارسال کرد؛ همچنین در سیل مرداد ماه و بارش برف بهمن ماه سال گذشته، تیم‌های امدادی استان با تجهیزات برای امدادرسانی به استان‌های یزد و چهارمحال و بختیاری اعزام شدند.

شیشه‌فروش گفت: اصفهان همیشه در کمک‌رسانی پیشتاز بوده است و زمان آن رسیده است که وزارت نیرو برای حل مشکلات کم‌آبی در استان اقدام ویژه‌ای را انجام دهد و نسبت به احیای زاینده‌رود اقدام کند.

احسان قنبری نسب
منبع: تسنیم
ارسال نظرات