۱۳ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
کد خبر: ۷۳۷۴۴۴

ریزش قیمت خودرو ادامه دارد

ریزش قیمت خودرو ادامه دارد
با فشار دلالان و واسطه‌ها، قیمت خودرو در برخی از روزها افزایش پیدا می‌کرد، اما به جهت کاهش تقاضا و هدایت خریداران به سمت سامانه یکپارچه خودرو، دوباره قیمت‌ها ریزشی شد.

قیمت خودروهای تولید داخل و مونتاژی طی هفته‌های متوالی کاهشی بوده و پیش‌بینی‌ها بر این است که افت قیمت خودرو برای ماه‌های آینده ادامه خواهد داشت لذا توصیه کارشناسان بازار خودرو این است که مردم برای خرید خودرو فعلاً سراغ بازار نروند چرا که با ادامه افت قیمت‌ها متضرر خواهند شد.

طی این مدت، با فشار دلالان و واسطه‌ها، قیمت خودرو در برخی از روزها افزایش پیدا می‌کرد، اما به جهت کاهش تقاضا و هدایت خریداران به سمت سامانه یکپارچه خودرو، دوباره قیمت‌ها ریزشی می‌شد.

از آنجا که کاهش قیمت خودرو به دلیل تحقق سیاست‌های دولت سیزدهم بوده است، برخی‌ها نمی‌توانند ادعا کنند که ریزش نرخ‌ها، مقطعی است و دوباره مردم شاهد رشد قیمت‌ها خواهند بود. از مهم‌ترین دلایل اثرگذار کاهش قیمت‌ها، افزایش تولید خودرو است که طی دو ماه اخیر سرعت بیشتری هم گرفته است.

بیشتربخوانید:

خودروهای ‌کارکرده‌ وارداتی چقدر ارزان‌تر است؟

قرار است تا پایان سال‌ جاری و با احتساب خودروهای مونتاژی، تولید خودرو به یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه برسد. این امر نشان می‌دهد که دولت سیزدهم بنا را بر افزایش عرضه خودرو در بازار گذاشته است. مبحث دیگری که باعث شده افت قیمت خودرو استمرار پیدا کند، موافقت با واردات خودروهای صفر کیلومتر (از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد) و کارکرده است. در این میان باید عنوان کرد که اعضای هیأت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام پس از بررسی مصوبه «واردات خودروهای کارکرده»، آن را مغایر با سیاست‌های کلی نظام ندانستند.

محمدباقر ذوالقدر، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر مجاز بودن دولت برای واردات خودرو گفت: «اکنون دو میلیون متقاضی در سامانه خرید خودرو ثبت نام کرده‌اند و از آن سو ۲۵ درصد تولیدات داخلی به جایگزینی خودروهای فرسوده و ۵۰ درصد آن به طرح جوان‌سازی جمعیت تعلق می‌گیرد. بنابراین تولید داخلی با ظرفیت حداکثر یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی به هیچ وجه تکافوی نیاز را نمی‌کند، مضاف بر اینکه در این مصوبه، ضوابط منطقی و دقیقی برای تأمین ارز، ملاحظات فنی، زیست محیطی و شرایط واردکنندگان خودروی کارکرده، ذکر شده است.»

نکته مهم دیگر آنکه دولت سیزدهم، سامانه یکپارچه عرضه خودرو را ایجاد کرد تا فروش خودرو تنها از این طریق باشد و خودروسازان بر اساس یک روال و قانون، نسبت به فروش خودرو اقدام کنند. در گذشته فسادهای متعددی در این بخش بود و خیلی از ثبت‌نام‌کنندگان نمی‌توانستند از این طریق خودرو خریداری کنند. در دولت رئیسی با حذف قرعه‌کشی و افزایش عرضه خودرو (تا کنون دو مرحله از طرح فروش یکپارچه خودرو انجام شده است) خیلی از متقاضیان از طریق سامانه یاد شده صاحب خودرو شدند.

حسین احمدوند از فعالان بازار خودرو که در خیابان انقلاب نمایشگاه خودرو دارد به «ایران اقتصادی» گفت: فروش خودرو در بازار، بشدت کاهش یافته است و اکثر متقاضیان برای خرید خودرو با بسته‌های متنوع روبه‌رو هستند و این در حالی است که در گذشته خریداران هیچ راهی برای خرید خودرو نداشتند ولی اکنون متقاضیان می‌توانند خودروهای تولید داخل، وارداتی، مونتاژی، کارکرده خارجی و... را با روش‌های مختلف خریداری کنند.

او ادامه داد: تولید خودرو افزایش یافته و این امر در بازار خودرو مشهود است، لذا برای تمام نمایشگاه‌داران قابل پیش‌بینی است که بازار خودرو، روزهای آرامی را خواهد داشت و چه بسا که کاهش قیمت‌ها طی ماه‌های متوالی بیشتر شود.

احمدوند با بیان اینکه مقاومت بسیار سختی در برابر کاهش قیمت خودرو وجود دارد، گفت: از آنجا که نمایشگاه‌داران، خودروها را با قیمت بالاتری خریداری کردند و همچنین سودشان در حال کاهش است، در برابر افت قیمت می‌ایستند و به خریداران خودرو اطلاعات غیرواقعی می‌دهند.

او با تأکید بر اینکه سود بالا در خرید و فروش خودرو سبب شد که بر تعداد نمایشگاه‌داران خودرو افزوده شود، تصریح کرد: توصیه می‌کنم که اگر مردم مجبور به خرید خودرو نیستند دست نگه دارند، چرا که ریزش قیمت‌ها ادامه‌دار خواهد بود.

به هر ترتیب باید پذیرفت که سیاست‌های دولت سیزدهم در کنترل قیمت خودرو، موفق بوده است. سیدرضا فاطمی امین، وزیر سابق صنعت که ۱۰ اردیبهشت ماه سال‌ جاری از سوی نمایندگان مجلس استیضاح شد بارها اعلام کرد که اگر منتقدان صنعت خودرو صبر کنند، قیمت خودرو کاهشی خواهد شد اما برخی از نمایندگان مجلس که می‌خواستند برای انتخابات رأی بیاورند، بر استیضاح وزیر صمت پافشاری کردند.

چندی پیش نیز حسین حسینی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی مشهد پیش‌بینی کرد که با واردات خودرو که در حال انجام است، ۱۰۰ درصد کاهش قیمت داریم و تا پایان سال قیمت خودرو افزایش نخواهد داشت.

او با بیان اینکه خرید و فروش خودرو زیر قیمت بازار انجام می‌شود، عنوان کرد: اگر فردی خودروی خود را زیر قیمت بازار بفروشد، ممکن است به فروش برسد، در غیر این صورت در بنگاه‌ها خرید ندارد و خریدار خودرو در بازار بشدت کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی مشهد با بیان اینکه در حال حاضر قیمت ثابت است، گفت: خرید و فروش خودرو در بازار انجام نمی‌شود و عرضه و تقاضا یکی نیست و در نتیجه بازار راکد است. از ابتدای سال خرید و فروش خودرو ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش داشته است.

او با تأکید بر اینکه خریداران خودرو منتظر واردات خودرو هستند، افزود: در هفته‌های اخیر به دلیل اجاره بالای مغازه و رکودی که در بازار رخ داده، نمایشگاه‌های خودرو رو به تعطیلی هستند.

ریزش قیمت خودرو ادامه دارد

مونتاژکاران؛ به قیمت‌های شورای رقابت تمکین کنند

سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت درخصوص گلایه‌های مطرح شده از سوی مردم درباره عدم تمکین خودروسازان مونتاژکار به قیمت‌های تعیین شده از سوی شورای رقابت، افزود: از نظر قانونی همه نهادهای نظارتی به صورت متفق‌القول پشتیبان قیمت‌های اعلامی توسط شورای رقابت هستند.

او بیان‌ داشت: چنانچه مردم در این زمینه و بالاتر بودن قیمت‌ها نسبت به نرخ‌های اعلامی شورای رقابت شکایتی از خودروسازان دارند، می‌توانند نسبت به تنظیم شکایت اقدام کنند که در این زمینه همه شکایت‌ها در شورای رقابت ثبت شده و یک به یک در حال صدور حکم است.

مدیر روابط عمومی مرکز ملی رقابت، از بررسی قیمت دیگر خودروهای مونتاژی خبر داد و تأکید کرد: اگر خودروساز قیمت‌هایی بالاتر از قیمت‌های شورای رقابت از مردم مطالبه کند، تخلف کرده و شکایات مربوطه در این زمینه به طور قطع بررسی شده و احقاق حق خواهد شد. او درخصوص مطرح شدن برخی شایعات برگزاری جلسات بین مونتاژکاران و شورای رقابت برای تعیین قیمت‌های جدید، تصریح‌ کرد: از زمانی که خودرو مجدد به شورای رقابت بازگشته، کارگروه خودرو به‌طور مستمر بین این شورا، خودروسازان، قطعه‌سازان و سایر ذی‌نفعان برگزار می‌شود که امری طبیعی است. قیمت‌های شورای رقابت کاملاً کارشناسی و قابل دفاع است و خودروسازان باید به قیمت‌های تکلیفی عمل کنند.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات