۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۵
کد خبر: ۷۳۷۵۹۰
مو به مو؛

عبدالله گنجی: سایت جماران تریبون سکولارها در ایران است

عبدالله گنجی: سایت جماران تریبون سکولارها در ایران است
گنجی نویسنده کتاب مو به مو یکی از دلایل تالیف کتاب را تحریف امام دانست و تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در سال‌های که رهبری نظام اسلامی را بر عهده داشتند راه امام را مو به مو دنبال می‌کردند.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، کتاب «مو به مو» با زیر عنوان «رهبر در آینه رهبر» با روایت و تفسیر حضرت آیت‌ الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) از رفتار، گفتار، منش و روش امام راحل، نسبت به مقایسه مواضع، تصمیم‌ها و اقدامات معظم‌له و تطبیق آن‌ها با رفتار و گفتار حضرت امام خمینی (ره) در موارد مشابه می‌بپردازد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، علاوه بر اینکه در بسیاری از جلسات و سخنرانی‌های خود به مثال‌آوری از حضرت امام (ره) توجه دارند، چهاردهم خرداد هر سال نیز به صورت تخصصی بُعدی از اندیشه، شخصیت و سیره‌ی امام راحل را تبیین نموده‌اند که در این کتاب به یک متن منسجم و وحدت‌یافته تبدیل شده است.

از این رو نشست نقد کتاب «مو به مو» به همت مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی دفتر قم با حضور مؤلف، کارشناسان و ناقدین این کتاب برگزار شد که عبدالله گنجی مؤلف کتاب مو به مو در مورد هدف از تألیف کتاب و مطالب نوشته شده در این کتاب توضیحاتی را بیان داشت. 

هدف تالیف کتاب مبارزه با جریان تحریف امام است

گنجی در مورد انگیزه تالیف کتاب مو به مو اظهار داشت: این کتاب به این صورت نوشته نشده که چیزی به ذهن من آمده باشد و کتابی بنویسم و انتشاراتی آن را چاپ کند بلکه هدف تولید این کتاب چند مسئله بود که در مقدمه کتاب به صورت پر رنگ ذکر نشده است.

مؤلف کتاب «مو به مو» یکی از دلایل نوشتن کتاب را تحریف امام دانست و گفت: با رعایت تقوا عرض می‌کنم که سایت جماران اکنون تریبون سکولارها در ایران است و به صورتی است که در دیدار کارگزاران با رهبر معظم انقلاب که آقای سیدحسن خمینی هم در آنجا حضور داشت؛ حاضر نشدند یک عکس هم از سیدحسن خمینی در این مراسم منتشر کنند. این در حالی است که 24 ساعت قبل از این دیدار عکس فائزه هاشمی بر سر قبر یکی از فوت شده ها را منتشر کرده بود.

وی افزود: بحث تحریف امام را که رهبر معظم انقلاب در مورد آن نگران هستند در بخش اول کتاب آورده ام و امام را به روایت آقا روایت کرده ایم؛ البته قبلا در مورد تحریف امام کتابی 100 صفحه ای منتشر کرده‌ام.

گنجی دلیل دوم تالیف کتاب را اثبات همسویی با تعبیر مو به مو دانست و ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب راه امام را مو به مو دنبال کرد و دلیل اینکه به این بحث می پردازیم این است که خیلی از افراد از سال 77 تجدیدنظر کردند و مانند عباس عبدی صریح می‌گویند که ما بعد از امام دچار شکاف عمیق شده ایم و مسیر انقلاب منحرف شده است؛ و ما در ابطال این نگاه حرف زده‌ایم.

مؤلف کتاب «مو به مو» دلیلی سوم تالیف کتاب که خیلی مهم است را پرداختن به موضوعات چالش روز معرفی کرد و خاطرنشان کرد: در حوزه حکومت و حکمرانی مسائلی که چالش است از آن فرار نکرده ایم و در قالب 8 مورد تطبیق مواضع و اندیشه رهبران انقلاب اسلامی را در مواردی که مسئله است آورده ایم.

وی اضافه کرد: موضوعاتی چالشی مانند آزادی، مردم سالاری، سیاسی شدن نیروهای مسلح، غیریت جمهوری اسلامی در داخل کشور، مخالفین نظام، آمریکا، اسرائیل و فلسطین، ماهیت حقیقی نظام که حدود 90 صفحه این کتاب را شامل می‌شود را مورد بررسی قرار داده ایم.

گنجی با اشاره به اینکه به مسائلی انتزاعی در این کتاب نپرداخته ایم و اصرار داشته ایم راه امام را که توسط مقام معظم رهبری مطرح می‌شود به تصویر بکشیم، تصریح کرد: بعد از اینکه که کتاب را نوشتم و از مراحل نقد کتاب عبور کردم؛ بعدا متوجه شدم 10 الی 15 مبحث را بدون اینکه به اسکلت بحث آسیبی برسد دستکاری شده است و بعد از اینکه دیدم به فضای ذهنی من به عنوان نویسنده آسیبی نمی‌زند، تساهل کردم.

هدف تالیف کتاب مبارزه با جریان تحریف امام است

مؤلف کتاب «مو به مو» با تاکید بر اینکه در بحث تحریف امام آن چیزی که رهبر معظم انقلاب نسبت به آن نگران هستند  سه حوزه و محور می‌باشد، ابراز کرد: یکی پنهان کردن بخشی از امام است که خیلی نکته مهمی است؛ امام ایی معرفی بشود که سازگار با غرب و لیبرال دموکراسی باشد و بخشی را که پنهان می‌کنید مانند مواجهه امام با منافقین و ابعاد پیام حج در سال 67 باشد که امام فرموند کشور ایران چون دژی نظامی است و راهی جز مبارزه نمانده است.

وی نکته دوم در تحریف امام را تاریخی نشان دادن امام دانست و اظهار داشت: این نکته خیلی مهمی است و می‌گویند امام آدم خوبی مانند میرزای شیرازی و شیخ فضل الله بوده است که تمام شده است؛ رهبر معظم انقلاب معتقدند امام نباید شخصیت تاریخی بشود و در رگ های جمهوری اسلامی باید ساری و جاری باشد.

گنجی نکته سوم در تحریف را این معرفی کرد که امامی تصور شود که منهای خط امام باشد و افزود: شخصیت امام را عارف، ساده زیست، سیاستمدار و فیلسوف معرفی می‌کنند و امام را شخصی محترم و خوب می‌دانند و مانند مراجع خیلی خوبی که در تاریخ داشته ایم و اکنون از آنها خاطره می‌گویند، می‌دانند.

مؤلف کتاب «مو به مو» ضمن تاکید بر اینکه در مورد خط امام که حضرت آقا اصرار دارند که با شخصیت امام یکی است در 15 محور مطلب نوشته ایم، اظهار داشت: نکته ای که در این کتاب برای بنده مهم بود با توجه به اینکه بنده سالها در دانشگاه تئوری های انقلاب را تدریس کرده ام؛ در فصل اول نوشته ام که جانشینی در انقلاب های دیگر چگونه بوده است.

وی با اشاره به اینکه در علم سیاست بیشتر از 5 الی 6 انقلاب در کل دنیا نداریم، گفت: انقلاب الجزایر، آمریکا و هند  بدلیل اینکه بر علیه استعمار خارجی است، انقلاب حساب نمی کنند و انقلاب باید در کشور مستقل باشد و انقلاب های اصیل دنیا انقلاب انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و ایران است.

گنجی در ادامه افزود: جانشینی در چین و روسیه مسیر دیگری را رفته است و در چین که در سال 1949 انقلاب شد؛ سال 1966  فرمان انقلاب فرهنگی صادر شد و 100 هزار نفر از اعضای حزب کمونیست را تصفیه کردند و از دم تیغ گذراندند تا حزب را خالص کنند و بعد از اینکه مائو از دنیا رفت عکس او را بالای دیوار بالا سر می گذاشتند ولی راه خودشان را ادامه می دادند.

مؤلف کتاب «مو به مو» با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب از همان روز اول رهبری فرمودند: این انقلاب بدون نام خمینی در هیچ جای دنیا شناخته نیست، اظهار داشت:  تعابیری که ایشان برای امام دارند؛ هیچ کسی در ایران و جهان برای امام ندارد و این تعاریف از موضع احساسی گفته نشده  و باور ایشان است، ایشان در سال 1401 در حرم امام فرموند که امام را با آدم حقیری مثل بنده مقایسه می کنند در حالیکه فاصله نجومی است.

هدف تالیف کتاب مبارزه با جریان تحریف امام است

وی با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب در تعابیری می فرمایند که امام در نزدیکی های عصمت است، تصریح کرد: عشق رهبر معظم انقلاب به امام عجیب است حتی تا جایی که می فرمایند امام در من تصرف کردند و این علاقه و عشق به امام از فبل از انقلاب با آخر ادامه داشت.

گنجی با اشاره به اینکه بحث عرفی سازی نظام جمهوری اسلامی از نظر تئوری؛ به نظر بنده از پاییز سال 1370 با انتشار ماهنامه کیان شروع شد، ابراز کرد: از جهت عملی یکسال بعد از دولت اصلاحات یعنی در پاییز سال 1377 عرفی سازی جمهوری اسلامی آغاز شد و منظور از عرفی سازی، زمینی کردن جمهوری اسلامی و به نوعی این جهانی کردن این حیات و دنیوی کردن محض منظور است.

مؤلف کتاب «مو به مو»  با بیان اینکه من در این کتاب آورده ام که مخالفان نظام جمهوری اسلامی در زمان امام سه دسته بودند، خاطرنشان کرد: یکی جریان نفاق بود که امام به آن جریان التقاط می گفت و دیگری جریان ملی گرا که از سال 63  به بعد از گفتمان امام خارج شده بود و لیبرال مسلمان ها که تبلورش در نهضت آزادی بود، دسته دیگر بودند.

گنجی ضمن تاکید بر اینکه با شناخت می‌گویم که حملات امام به نهضت آزادی در صحیفه امام تندتر از حملات امام به شاه یا صدام است، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب از سال 77 به بعد این سه نحله را در مقابل خود ندیدند اما جریان سکولارها در مقابل ایشان وجود داشت که جریان بسیار قدرتمندی است و در عرصه حکومت، اجتماع و دانشگاه‌ها حضور پر رنگی دارند.

ارسال نظرات