۱۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۷۳۷۶۴۲
حجت الاسلام کاشانی:

ولایت علی از دارایی‌های مشترک ما و اهل بیت است

ولایت علی از دارایی‌های مشترک ما و اهل بیت است
حجت الاسلام کاشانی با بیان اینکه دارایی ما در روز قیامت چیزی جز ولایت امیرالمؤمنین(ع) نیست، گفت: روز غدیر روز سرمایه مشترک ما و اهل‌بیت(ع) است.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌ الاسلام‌ حامد کاشانی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، در ادامه بحث اهتمام اهل‌بیت علیهم‌السلام به بیان و معرفی امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام، به زیارت غدیریه امام هادی علیه‌السلام اشاره نمود و اظهار داشت: در مباحث اعتقادی و امامتی بخش اوصاف عمومی داریم که امام فارغ از این‌که چه کسی هست مبتنی بر اوصافی چون، صبر، یقین، طهارت و .. است.

وی در ادامه به دو زیارت‌نامه مهم امام هادی علیه‌السلام، یکی زیارت جامعه کبیره در رابطه با امامت عامه و دیگری زیارت غدیریه در رابطه با امامت خاصه اشاره نمود و اظهار داشت: زیارت غدیریه یک دور تاریخ امامت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام و تفسیر آیات الولایت است.

حجت‌ الاسلام‌ کاشانی به آداب و شیوه امام هادی علیه‌السلام در تبلیغ امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام اشاره نمود و اذعان داشت: امام هادی علیه‌السلام در زیارت غدیریه چنان سخن گفته‌اند گویا سرباز عادی در محضر امیرالمؤمنین علیه‌السلام حضور یافته است. تمام بندها را با عبارت مولای یا امیرالمؤمنین شروع می‌کند.

وی با اشاره به این‌که دریکی از بندهای این زیارت‌نامه بشارت عظیمی وجود دارد، اظهار داشت: دارایی ما در روز قیامت چیزی جز ولایت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام نیست؛ لذا مبتنی بر کلام امام هادی علیه‌السلام روز غدیر روز سرمایه مشترک ما و اهل‌بیت علیهم‌السلام است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر ضمن تأکید بر این‌که نکته که به‌هیچ‌وجه نه عمل و نه معرفت ما قابل‌مقایسه با اهل‌بیت علیهم‌السلام نیست، اظهار داشت: ما هم در حد و اندازه خودمان از عطیه الهی و نعمت بزرگ و منت عظمای ولایت متنعم شده‌ایم و روز غدیر سالروز بزرگداشت آن موهبت عظمای الهی است.

حجت‌ الاسلام‌ کاشانی به شیوه امام هادی علیه‌السلام در معرفی امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام اشاره نمود و بابیان این‌که قیاس کردن و نسبت سنجی میان امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام و افراد عادی نوعی جسارت و توهین است، اظهار داشت: اگر حکمتی اقتضا کند و مانع فهمی وجود داشته باشد؛ گاهی اوقات ائمه اطهار علیهم‌السلام بالاجبار نسبت سنجی میان امیرالمؤمنین و برخی از اصحاب مطرح نمودند.

وی به برخی از نسبت سنجی‌ها و مقایسات امام هادی علیه‌السلام و تعبیرات ایشان اشاره نمود و اذعان داشت: اثبات فضیلت برای امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام و اثبات سلب آن فضیلت برای دیگران از مهم‌ترین شیوه‌های معرفی اهل‌بیت علیهم‌السلام است.

حجت‌ الاسلام‌ کاشانی بابیان این‌که امام هادی علیه‌السلام در مناجات غدیریه واقعه خیبر را مبتنی بر آشکارسازی شکست منافان مطرح می‌سازند، اظهار داشت: فتح خیبر دو برد برای اسلام داشت، نخستین آن شکست یهود و دیگری افشاگری و آبروریزی منافقین صدر اسلام بود.

وی ضمن اشاره به ویژگی‌های جنگ احزاب و تشریح اوضاع سپاه اسلام در آن دوران خاطرنشان ساخت: با وارد شدن عمرو بن عبدود به میدان جنگ هیچ‌کسی جرات نکرد تا وارد میدان هم آوردی شود، عبدود رجزخوانی می‌کرد و مبارز می‌طلبید؛ بعد از سه مرتبه اعلان حضور امام علی علیه‌السلام بالاخره نبی مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله اجازه فرمودند تا علی علیه‌السلام وارد میدان شود.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: بعد از هم آوردی حضرت با عمرو بن عبدود، ضربه عمرو سپر حضرت را شکافت و سروصورت حضرت غرق خون شد؛ تا این‌که گردوغبار بلند شد، خون به بالا فوران کرد، همه گمان کردند علی علیه‌السلام کشته شد؛ وقتی گردوغبار فروکش کرد، همگان غلبه حضرت بر عبدود را به عینه مشاهده نمودند.

حجت‌ الاسلام‌ کاشانی در پایان سخنان خود بابیان این‌که اخلاق حضرت از نسیم سحر لطیف‌تر و در میدان جنگ اراده‌اش کوه را آب می‌کرد، اظهار داشت: با این‌که در جنگ تن‌به‌تن تمام وسایل شکست‌خورده، غنیمتی برای فرد پیروز است؛ ولی حضرت به اموال عبدود دست نزدند، چراکه عمر بن عبدود در آخرین لحظات عمرش از حضرت تقاضا کرده بود و حضرت بدان عمل نمود؛ به‌گونه‌ای که خواهر عمرو بر سر جنازه برادرش مدح امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام نمود و گفت مرد تو را کشته است.

ارسال نظرات