۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۷۳۷۹۶۶
یادداشت؛

راهبرد رهبری از تبلیغ سنتی تا هوش مصنوعی

راهبرد رهبری از تبلیغ سنتی تا هوش مصنوعی
آرایش تهاجمی شدن رسانه‌های ایران یک اولویت محسوس است و تا این اتفاق هم نیافتد، چرخه رسانه و جهاد تبیین در کشور معیوب باقی خواهد ماند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، دیدار رهبری با فضلا و طلاب حوزه علمیه پس از مدت های زیادی برگزار شد، شاید انتظار می رفت که رهبری درباره برخی مباحث تخصصی علمی حوزه سخنانی را مطرح می‌کردند ولی حرف اصلی شان بر موضوع تبلیغ بود.

موضوعی که نشان می دهد که رهبری حداقل از دو سال قبل تاکنون به دنبال یک آرایش بزرگ در کشور نسبت به موضوع جهاد تبیین هستند که از همه رسانه های نوین تا منبر سنتی حوزه را شامل می شود. این اصرار علاوه بر جنگ جهانی بی سابقه رسانه ای علیه مردم ایران، دو مبنای دیگر نیز دارد که ایشان به آن اشاره کردند و آن تحولات نو به نو جهان و همچنین استفاده گسترده و شتابان جدید غرب از علوم مختلف انسانی مثل روانشناسی تا فناوری های پیشرفته همچون هوش مصنوعی در راستای تسخیر و هدایت افکار عمومی جهان است.

رهبر انقلاب در کنار تاکید بر جهاد تبیین همواره بر به روز بودن کار رسانه‌ای و تبلیغاتی نیز اشاره کرده‌اند. ایشان در سخنرانی‌های اخیر از هوش مصنوعی نام بردند و توجه نخبگان و افکار عمومی را به آن جلب کردند. همزمان با داغ شدن گفتگوها درباره هوش مصنوعی در جهان، وقتی نگاهی به اظهارات بسیاری از مقامات ارشد کشور می‌اندازیم، متوجه می‌شویم که بسیاری از آنها در این باره اظهار نظر خاصی نکردند ولی رهبری در بالاترین سطح سخنرانی‌های علنی خودشان به این موضوع پرداخته‌اند. به معنای دیگر این موضوع نشان می‌دهد که ایشان علاوه به روز بودن، چه میزان اشراف و توانایی تعیین تکلیف راهبردی درباره مسایل روز و تحولات نو جهان را دارند.

برخلاف انفعال برخی گردانندگان رسانه‌های داخلی، رهبری در موضوع رسانه و تبلیغات نه تنها به دفاع کفایت نمی‌کنند، بلکه بحث تهاجمی شدن رسانه و تبلیغ در کشور را هم مطرح کردند. این روحیه رهبری درباره موضوعات مهم دیگر نیز همواره وجود داشته که یکی از مثال‌های آشکار و کامل در این باره، موضع ایشان درباره حوزه حقوق زنان است که تاکید دارند که جمهوری اسلامی و فعالین فرهنگی و رسانه‌ای داخل کشور در این موضوع نسبت به غرب طلبکار و مهاجم باید باشند نه صرفاً دفاع کننده. در هر صورت آرایش تهاجمی شدن رسانه‌های ایران یک اولویت محسوس است و تا این اتفاق هم نیافتد، چرخه رسانه و جهاد تبیین در کشور معیوب باقی خواهد ماند.

مهدی جهان تیغی

ارسال نظرات