۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۳
کد خبر: ۷۳۸۲۰۲
یادداشت؛

اولویت بازمهندسی تبلیغ دینی

اولویت بازمهندسی تبلیغ دینی
حجت الاسلام و المسلمین گنابادی نژاد از مدیران با سابقه حوزه خراسان، با توجه به بیانات رهبر انقلاب به بررسی ابعاد مختلف تبلیغ و راهکارهای ارتقای آن پرداخت.

دیدار حوزویان با رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مثل همیشه امیدآفرین و موجب نشاط و بالندگی برای حوزه های علمیه خواهدبود.

موضوع محوری ارائه شده از سوی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در این دیدار علیرغم اینکه از مساله های با سابقه تاریخی حوزه ها بوده و در این عرصه خدمات، افتخارات و چهره های نامداری را حوزه در دوره های گوناگون داشته است اما در عصر حاضر با احترام به متولیان و مدیران اندیشمند و خدوم و دغدغه مند حوزه های علمیه متاسفانه نگاه موجود و حاکم با افق و راهبردی که از سوی رهبر عزیز مطرح گردید متفاوت است و فاصله دارد.

اولویت بازمهندسی تبلیغ دینی

بازنگری جایگاه تبلیغ، منجر به ارتقای کمی و کیفی آن خواهد شد 

واکاوی دلائل کم توجهی و فاصله گرفتن برنامه ریزی ها و ساختارهای مدیریتی حوزه از امر تبلیغ یک اولویت پژوهشی و مطالعاتی و حتی مدیریتی است که می تواند در سطوح عالی بررسی شود. جایگاه اولویت اول و دغدغه مندی رهبر انقلاب نسبت به ماموریت تبلیغی حوزه های علمیه یک فرصت استثنایی است که علاوه بر جبران خسارت های قبلی می تواند موجب آثار و برکاتی در عرصه های مختلف باشد.

بازنگری جایگاه تبلیغ و فعال سازی ظرفیت های تبلیغی روحانیون یک مجالی است که موجب ارتقای کمی و کیفی توانمندی های تبلیغ حوزه علمیه می شود. این اهتمام بایسته در میدان تبلیغات می تواند پیشران گسترش کمی و کیفی دینداری در عموم جامعه قرار گیرد.

اکسیر و جاذبه وسیع تبلیغ و مبلغان می تواند در صورت نوسازی به یک فرصت بی نظیر در ارتباط با خیل عظیم شبکه مخاطبان مختلف قرار گیرد و به دنبالش موجب ارتقای با شتاب سرمایه اجتماعی دینی باشد. ارتقای نقش و جایگاه تبلیغ به راحتی در بلند مدت و میان مدت می تواند زمینه ها و اسباب تحول و کارآمدی بیشتر عرصه های آموزش و پژوهش حوزه های علمیه را به دنبال داشته باشد. تحول در ماموریت تبیلغ حوزه با آثار و برکات گسترده ای که خواهد داشت می تواند موجب امیدواری بیشتر و واقع بینانه به افزایش توانمندی و کارآیی نهادها و سازمان های فرهنگی را به دنبال داشته باشد.

نوسازی و بازسازی راهبری تبلیغ می تواند میراث پرافتخار گذشتگان را احیا و ارتقا بخشد و فرصت ها و تهدیدهای موجود چه در عرصه های انديشه ومعرفتی و چه درکارکردهای فن آوری به ویژه هوش مصنوعی را در ریل گذاری جدید موجب تعالی سنگر دین و دینداری نماید و مهندسی معکوس هوش مصنوعی به نفع جریان دینداری در جهان باشد.

اولویت بازمهندسی تبلیغ دینی

چند پیشنهاد در حوزه برنامه ریزی و راهبری تبلیغ

دیدار پرخیر و برکت حوزویان با رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی در ۲۱ تیرماه مجالی شد تا یکی از اصلی ترین مزیت ها و ظرفیت ها و ماموریت های حوزه های علمیه از نگاه و بیان دقیق و حکیمانه رهبری مورد تاکید ،تحلیل و تبیین ویژه قرار گیرد.

صرف نظر از مبادی و مبانی جایگاه تبلیغ الان که رهبری با این توجه متمایز این مسولیت خطیر را برای حوزه بازخوانی داشته اند انتظار است که متولیان و مسولان ذی ربط با فوریت و حذف فرایندهای متعارف و زمان بر لبیک متناسب در حوزه برنامه ریزی و راهبری تبلیغ را در دستور کار قرار دهند در همین راستا برخی از اهم اقدامات پيشنهاد مي شود:

1. معاونت تبلیغ از این پس به عنوان معاونت ویژه تبلیغ و قائم مقام مدیر حوزه علمیه فعالیت نماید.

2. فضلایی که در حال حاضر توفیق خدمت به عنوان معاونت تبلیغ را دارند چنانچه با انتظارات جدید برای تصدی این ماموریت ارزیابی مثبت می شوند با فوریت در عنوان و جایگاه جدید تثبیت و ارتقا یابند و اگر در این جایگاه ارزیابی مورد انتظار را ندارند حتما جابجایی و تعیین جایگزین با فوریت اقدام گردد.

3. با اولویت بازنگری لازم در برنامه درسی به ویژه برای سال تحصیلی آتی با هدف ایجاد و ارتقای سهم تبلیغ در دستور کار قرار گیرد و در ۳ بخش آموزش های معارف و نظری، مهارت ها و فن آوری های تبلیغ و کارورزی و عملیات تبلیغی در تمامی پایه های تحصیلی در برنامه های طلاب و مدارس پیش بینی شود.

4. هر مدرسه حداقل یک گروه تبلیغی جهادی داشته باشد و حداقل موظف باشد مسولیت پشتیبانی فرهنگی و تبلیغی یک محله، مسجد، مدرسه و فعالیت در جبهه سایبری انقلابی را عهده دار شوند.

5. هماهنگی های کلان با نمایندگان ولی فقیه جهت همکاری مساجد و با وزارت آموزش و پرورش برای همکاری مدارس در جلسه فوق العاده همکاری های حوزه علمیه با وزارت آموزش و پرورش مطرح و تصمیم گیری شود.

6. مرکز رصد با هدف پایش و تحلیل تمامی فعالیت های تبلیغ دینی در گستره ملی و بین المللی و اشراف و احصای فعالیت های تبلیغی رقیبان، معاندان و دشمنان و ارزیابی و تنظیم گزارشات و پیشنهادات مستمر تولید و انتشار محتواهای مرتبط راه اندازی شود.

7. ایجاد مرکز رسانه حوزه با هدف فعال سازی ظرفیت فضای مجازی و رسانه برای مخاطبان حوزوی،عموم مردم، نخبگان، نوجوانان و عرصه بین الملل با اولویت تولید، تامین برنامه برای رسانه ملی و شبکه های همسوی خارجی و فضای مجازی و راه اندازی شبکه های رادیویی ،تلویزیونی و اینترنتی و سازماندهی جبهه سایبری دینی در قالب یک برنامه هدفمند و زمان بندی شده.

8. بازنگری و ارتقای کمی و کیفی سهم و نقش فعالیت های پژوهشی در راستای تولید و تامین محتوای مورد نیاز تبلیغ و مبلغان.

9. راه اندازی قرارگاه مرکزی عملیات تبلیغی با عضویت تمامی نهادهای تبلیغی شامل:سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات، بعثه حج، سازمان اوقاف و امورخیریه، شورای سیاستگزاری ائمه جمعه، مرکز رسیدگی امور مساجد، جامعه المصطفی العالمیه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و... با هدف هم افزایی، هماهنگی در عرصه آموزش و تربیت مبلغان، حمایت از تولیدات و محصولات مورد نیاز، پیش بینی و تامین تکنولوژی و فن آوری های لازم، طراحی شبکه منسجم و هو شمند راهبری تبلیغ با همکاری همه ارکان فعال در تبلیغ با فوریت در دستور کار قرار گیرد.

اولویت بازمهندسی تبلیغ دینی

ماه محرم فرصتی برای اهتمام به منویات رهبر انقلاب

فرا رسیدن ماه محرم و مقارن شدن با بیانات مهم و راهگشای رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در جمع حوزویان با بازخوانی متفاوت رسالت و ماموریت تبلیغی حوزویان یک میدان بزرگی است که انتظار می رود نهادهای تبلیغی اولین نشانه های دریافت و اهتمام خود را برای تحقق بیانات رهبر عزیز را در ماموریت تبلیغی محرم را آغاز نمایند، در این رابطه برخی اولویت های مهم را طرح می نمایم:

متغیرهای تبلیغ با سرعت زیاد پیش می رود و بدون تردید سال‌های اخیر به ویژه از دوره کرونا تا کنون شاهد تغییر و تحولات زیادی بوده ایم.

عوارض ناشی از کرونا به اضافه اغتشاشات سال گذشته نمی تواند از محاسبات طراحی عملیات فرهنگی و تبلیغی نادیده گرفته شود.

حداقل این تغییرات در: ذائقه و مساله های مخاطبان، پیچیدگی و ترکیبی شدن هجمه دشمن در فنون و روشها با بکارگیری همه ابزار جنگ سخت و نرم و مستقیم و غیر مستقیم، بزرگ شدن میدان حمله، انتخاب اهداف و مخاطبان جدید مثل: نوجوانان،بانوان،اقشار و بازاریان و تغییر واکنش‌های مردم به حملات و فتنه های دشمن و... از اهم متغیرهای میدان تبلیغات است. 

مساله و پرسش اصلی در دو محور اصلی است:

الف:نهادهای تبلیغی دقیقا چه اشراف و تحلیلی از هجمه و فتنه دشمن دارند و نتیجه و محصول آن دقیقا برای ماموریت تبلیغی محرم چه می باشد؟

ب:الان مبلغان ما چه آمادگی های متفاوتی را کسب کرده اند که هم در محتوا و شناخت و ارتباط با مخاطب و هم در روش و ابزار بتوانند متناسب با شناخت نقشه و عملیات دشمن هم طراحی جدید تبلیغی خودشان را تنظیم نمایند و هم افرایش اثرگذاری تبلیغی خود را شاهد باشند؟ 

حداقل انتظار اولیه اینست که بایستی شاهد تغییرات و تفاوت های معناداری در عملیات تبلیغی و سازماندهی نهادهای تبلیغی باشیم. 

اولویت بازمهندسی تبلیغ دینی

بدون تعارف: 

محتوای متفاوت تولید شده چیست؟ 

سهم مخاطبان نوجوان ،بانوان و بازاریان در مقایسه با گذشته چه تغییری داشته است؟ 

در مساله شناسی و راهکارها تبلیغ چه نوآوری های فراگیری ناظر به نیازهای موجود و تاکتيک های دشمن تدارک دیده شده؟ 

کمیت مبلغان متناسب با اولویت های موجود چه تفاوت هایی دارد دقیقا گزارش شود؟ 

آیا واقعا می توان شاهد حضور و عملیات تبليغي متفاوت مبلغان در محرم امسال ناظر به متغیرهای موجود باشیم؟ 

حجت الاسلام والمسلمین حجت گنابادی نژاد

ارسال نظرات