۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۴
کد خبر: ۷۳۸۲۹۰
بیانیه جامعه مدرسین به مناسبت فرارسیدن ماه محرم؛

پیام عاشورا فداکاری برای حفظ دین است

پیام عاشورا فداکاری برای حفظ دین است
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه ای ضمن تأکید بر اینکه پیام عاشورا فداکاری برای حفظ دین است تصریح کرد: امید آفرینی و تقویت همت جامعه مؤمنین، استکبار ستیزی و حمایت از مستضعفان باید فعالیت مستمر در جامعه‌ دینی باشد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، به مناسبت فرارسیدن ماه محرم سال 1445ه‍.ق و ایام سوگواری حضرت أبا عبد الله الحسین بیانیه ای صادر کرد.

متن این بیانیه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ماه محرم یکی از مهم‌ترین وجوه امتیاز جامعه شیعه بر دیگر جوامع مسلمان است و ملت حسینی ایران، نعمت محرم و مجالس معنویت افزای آن را قدردان و شکرگزار است. انقلاب اسلامی و عزت و اقتدار امروز ما مرهون تمسک به معارف عاشورایی است و تا زمانی که در مسیر پر افتخار حسینی گام بر می‌داریم، سربلندی و سعادت همنشین ماست.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در آستانه آغاز ماه محرم الحرام و شروع سفرهای تبلیغی طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه، نکاتی را معروض می‌دارد:

توجه به سیره بزرگان، توصیه‌های رهبر معظم انقلاب -مدظله العالی- و مراجع عظام تقلید -دامت برکاتهم- و همچنین رعایت احکام و الزامات مجالس اهل بیت -علیهم السلام- به پر شورتر شدن این مجالس و تکثیر و ترویج شعائر الله بیش از پیش کمک می‌کند. شایسته است آداب عزاداری و ادب حضور در مجالس اهل بیت -علیهم السلام- در تمام شؤون رعایت شود.

 در مجالس مراثی و خطابه، بیان معارف اسلامی و شرح مظلومیت‌های حضرت سید الشهداء -علیه السلام-، عواطفِ مستمعین را جوشان خواهد کرد و آنان را برای کسب فیوض مهیا می کند. لذا باید از سخنان سست، بی سند و اختلاف انگیز در این مجالس اجتناب شود، تا در کنار شور و احساس حسینی، فلسفه واقعی عزاداری ها تشریح و زمینه افزایش ایمان و تقویت باورهای دینی فراهم شود.

 پیام عاشوراء، فداکاری برای حفظ دین است. در راه حفظ دین، قرآن و اخلاق، همه باید در یک میدان قرار بگیریم و با فساد و بی‌عدالتی مبارزه کنیم. اقدام مسؤولانه و مؤمنانه اقشار مختلف مردمی در راستای امر به معروف و نهی از منکر برای صیانت از ارزش‌های دینی و مطالبه‌ی حفظ و ترویج عفاف و حجاب پچنشان داد؛ روح غیرت و عفت در جامعه ما بیدار است. لازم است نهادهای ضابط و مسؤول در مقابله با برخی جرایم سازمان یافته در ترویج بی‌حجابی در اماکن دولتی و عمومی با التزام به مواد قانونی مصرح، قاطعانه ورود پیدا کنند. ادارات، نهادها، مدیریت‌های شهری و صنوف برای اجرای بهتر قانون عفاف و حجاب، هم پایه‌ی مطالبه عمومی حرکت کنند و دچار ضعف و سستی نشوند. گرچه مسأله حجاب با نقش آفرینی گسترده جریانات معاند دین و انقلاب به یک مسأله سیاسی ـ امنیتی تبدیل شده است؛ اما هنوز هم در این عرصه کار فرهنگی و تبلیغی در مبارزه با جنگ شناختی دشمن در اولویت است. بی‌شک اقدامات توأمان فرهنگی و قضایی می‌تواند مواجهه عالمانه با این مسأله را رقم بزند.

ارتقاء تشکیلات فرهنگی مساجد به عنوان یک قرارگاه عملیاتی در تقابل با برنامه‌های تبلیغی دشمن، اولویت نظام اسلامی است و اهداف عالیه نظام در اسلامی سازی جامعه، با جذب و تربیت جوانان و نوجوانان محقق می‌گردد. از ظرفیت عظیم مساجد در خودسازی، انسان‌سازی، فرهنگ سازی، جامعه ‌سازی و تمدّن سازی غفلت نشود.

امید آفرینی و تقویت اراده و همت جامعه مؤمنین، مواسات و همدلی، استکبار ستیزی و حمایت از مستضعفان، باید یک فعالیت مستمر در جامعه‌ی دینی باشد. جامعه‌ای که رو به سوی تحقق دولت کریمه مهدوی دارد، از عاشوراء درس حرکت و مجاهدت می‌گیرد. در ایام تبلیغی محرم به جاست مباحث هدایت بخش مهدویت نیز بیش از پیش تشریح شود و پیوند حادثه ظلم ستیزانه عاشوراء و اندیشه امید آفرین مهدوی تبیین گردد.

هدف حکومت دینی رشد دادن مردم در زمینه‌های مختلف فکری، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است. هدایت و راهنمایی و بیان حقایق دین در کنار تسهیل شرایط زندگی و ارتقاء جنبه‌های مادی و اقتصادی، نقش به سزایی در سعادت اخروی مردم دارد و از وظایف قطعی مسئولان در جامعه دینی است. ضمن تقدیر و تشکر از خدمات دولت مردمی و تلاش‌های مستمر مسئولان برای بهبود شرایط معیشتی و اقتصادی مردم، از آنان خواستاریم با فعال سازی تمام ظرفیت‌ها، معیشت و اقتصاد را در اولویت داشته باشند و آرامش معنوی و مادی مردم را فراهم کنند.

مجاهدت‌های مبلغین گرانقدر حوزه‌های علمیه در ترویج معارف اسلامی و هجمه به بنیان‌های فکری جریان‌های ضداسلامی و ضدانسانی، عمل به سیره شهداء و یک فعالیت ایثارگرانه است. همسنگران دیروز شما در جبهه‌های حق علیه باطل، با نثار جان خود از ارزش‌های اسلامی صیانت کردند و امروز نیز شما در میدانی دیگر راه آن‌ها را ادامه می‌دهید. سختی‌های این مسیر را با جان و دل پذیرا باشید و به جایگاه و فعالیت خود افتخار کنید. «الَّذینَ آمَنوا وَهاجَروا وَجاهَدوا فی سَبیلِ اللَّهِ بِأَموالِهِم وَأَنفُسِهِم أَعظَمُ دَرَجَهً عِندَ اللَّهِ وَأُولئِکَ هُمُ الفائِزونَ»

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

ارسال نظرات