۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۶
کد خبر: ۷۳۸۳۶۶
رضایی مطرح کرد؛

از نرم‌افزار مطالبه‌گری مردمی «سو» تا برگزاری جشنواره و آموزش امر به معروف

از نرم‌افزار مطالبه‌گری مردمی «سو» تا برگزاری جشنواره و آموزش امر به معروف
خراسان رضوی - رضایی گفت: نرم‌افزار «سو» در راستای تسریع در پیگیری مطالبات مردمی با ۱۶ محور کلیدی در استان طراحی و راه‌اندازی شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، مهدی رضایی در نشست خبری هفته امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به ۲۲۰۰ عضو فعال در نرم‌افزار «سو» بیان داشت: نرم‌افزار سو به معنای سمت و جهت و روشنایی در راستای تسریع در پیگیری مطالبات مردمی با ۱۶ محور کلیدی در استان طراحی و راه‌اندازی شده است.

دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خراسان رضوی گفت: راه‌اندازی این سامانه باهدف تسریع در روند مطالبه‌گری مردمی باعث شده میزان رضایتمندی در میان اقشار جامعه افزایش و تخلفات و آسیب‌ها کاهش یابد.

وی با اشاره به فراگیرشدن سامانه سو در کل کشور تا پایان شهریورماه جاری اظهار کرد: باتوجه به اینکه رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر کشور طی چند مرحله از نحوه فعالیت این سامانه بازدید کرده و روش پیگیری از این طریق را در کاهش آسیب‌های اجتماعی و تخلفات دستگاه‌های حاکمیتی و غیرحاکمیتی مؤثر دانسته است، ازاین‌رو مصوب شده تا پایان شهریورماه این سامانه در سراسر کشور اجرایی شود.

رضایی بیان کرد: در سامانه سو، بدنه نظارت مردمی پای‌کار هستند به این صورت که مردم تخلفات در تمامی حوزه‌ها را بر اساس شواهد در این سامانه ثبت کرده و کاربران تخصصی در ستاد بلافاصله آن را رصد و به دستگاه‌های مربوطه ارجاع می‌دهند و پیگیری برای پاسخ مطالبه را در کوتاه‌ترین زمان در دستور کار قرار می‌دهند.

دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خراسان رضوی ادامه داد: در این سامانه علاوه بر اینکه مطالبه‌گر تمامی مراحل پیگیری را مشاهده می‌کند برای ادارات نیز یک صفحه اختصاصی باز شده و در آن صفحه به مسئول زمان مشخصی برای پاسخگویی داده می‌شود. تذکرات و پیگیری‌ها از طریق این سامانه تا مرحله نهایی ادامه دارد و هیچ مطالبه‌ای بدون پاسخ رها نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به منظور کاهش آسیب‌ها باید آموزش‌های عمومی در سطح جامعه افزایش یابد، هر چقدر مردم نسبت به مطالبه‌گری آگاهی بیشتری داشته باشند دستگاه‌های اجرایی برای انجام امورات محوله خود را مسئول‌تر می‌دانند.

رضایی نظارت مستمر بر دستگاه‌های اجرایی را یکی دیگر از برنامه‌های موفق ستاد دانست و افزود: مردم، ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و دستگاه‌های اداری در استان ۳ ضلع اصلی در جریان این فرایند در سامانه «سو» هستند تا مطالبات مردم دراسرع وقت و به بهترین نحو پاسخ داده شود. در این سامانه هر مطالبه‌ای که از دستگاه‌ها می‌شود و تمامی روند پاسخگویی، برای گزارش‌دهنده و مدیر دستگاه مربوطه قابل رؤیت است. نتیجه پس از اعلام از طرف مرجع اداری مربوطه، مورد راستی‌آزمایی از گزارش‌دهنده قرار می‌گیرد.

امیدبخشی و ایجاد انسجام اجتماعی

دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خراسان رضوی گفت: امیدبخشی در جامعه و ایجاد انسجام اجتماعی در راستای نهادینه‌کردن رفتارسازی بین مردم و کنترل آن از اهداف مهم در ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر است. رفتاری که در حوزه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در تمام حوزه‌های اجتماعی تأثیرگذار است.

وی ادامه داد: ازآنجاکه پاسخگویی به مطالبات مردمی یکی از اولویت‌های این ستاد است، تشکیل شوراهای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر در کلیه دستگاه‌های اجرایی استان و شهرستان‌ها امری ضروری تلقی می‌شود.

رضایی نرم افزار طلایه‌داران نیز از دیگر اقدامات ستاد عنوان کرد و گفت: بیش از ۱۲ هزار نفر در حوزه تذکر لسانی در آن فعال هستند و پس از گذراندن آموزش‌های لازم، کارت دریافت کرده‌اند.

دبیر ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر خراسان رضوی ادامه داد: در جشنواره مفلحون نیز هرساله در بخش‌های ادارات، قضائی و مردمی، بهترین آمران به معروف را شناسایی و از آن‌ها تقدیر می‌کنیم. اداره زندان‌ها، علوم پزشکی، راه‌آهن، سازمان قضائی نیروهای مسلح از ادارات برتر شناسایی شده هستند.

وی مهم‌ترین برنامه‌های هفته امر به معروف و نهی از منکر را مراسم بزرگداشت و یادواره شهدای امر به معروف، غبار روبی مزار شهدا، دیدار با تشکل‌های مردمی و مدیران ادارات بیان کرد.

هیچ کافه ای را پلمپ نکردیم!

رضایی درباره جمع آوری فضای بیرونی کافه‌ها و ضربه اقتصادی به صاحبان آنها، اظهار کرد: مسئله‌ای که ستاد مطرح کرده به سال ۱۴۰۰ بر می‌گردد. با توجه به این موضوع که غذاخوردن در فضای باز از نظر اسلام آدابی دارد و راه افتادن بوی غذا مذموم شمرده شده است، از صنف کافه داران خواستیم راهکاری برای این مسئله ارائه دهند که این درخواست به دو سال پیش بر می‌گردد.

دبیر ستاد امر به معروف خراسان رضوی بیان کرد: سال ۱۴۰۱ نیز حداقل ۱۰۰ جلسه با صنف کافه داران برگزار شد و از آنها و متولیان امر درخواست شد به این موضوع رسیدگی کنند، اما متأسفانه افراد صنف، به جای پاسخ و راهکار درست، دست به دامان رسانه‌ها شدند.

وی تاکید کرد: تابه حال هیچ کافه‌ای را پلمب نکردیم چرا که اعتقاد داریم امر به معروف دعوت به خوبی و نهی از بدی است و اقدام سلبی جزو کار ما نیست. بارها در این باره به مسئولان و صاحبان کافه‌ها تذکر دادیم. قرار نیست هر اتفاقی بیفتد صورت مسئله پاک شود. هدف ما جمع کردن کافه‌ها نبوده و نیست و هیچکدام از جمع آوری کافه‌ها در حوزه وظایف ستاد نیست.

رضایی با بیان این مطلب که راضی به ضربه اقتصادی به کافه داران نیستیم تصریح کرد: برخی از کافه‌ها به این دلیل فضای بیرون خود را جمع کردند که قراردادشان تمام شده و دیگر تمدید نکردند. اگر راهکاری از سوی متولیان ایجاد شود قطعاً جمع آوری کافه‌ها را نخواهیم دید و از آنها حمایت خواهیم کرد./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات