۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۷۳۸۴۶۹

ویتامین‌ها باید چه زمانی و به چه صورت مصرف شوند؟

ویتامین‌ها باید چه زمانی و به چه صورت مصرف شوند؟
ویتامین‌­ها در اعمال متابولیسمی یا سوخت‌­وساز بدن نقش دارند؛ کمبود این مواد در بدن باعث اختلال­ در سلامت و بروز مشکلات بسیار می­‌شود.

معمولاً پزشکان برای جبران این کمبود مصرف مکمل‌ها­ی غذایی و ویتامین‌­ها را برای بیماران تجویز می‌کنند؛ ولی بسیاری از افراد پس از تمام شدن دوره‌­ درمان بدون تجویز پزشک مکمل­‌های غذایی مصرف می­‌کنند و تا زمانی این مصرف را ادامه می­‌دهند که علائم مسمومیت در آن‌ها بروز پیدا کند.

متخصصان توصیه می‌کنند که بیشتر بزرگسالان ویتامین‌های خود را از طریق غذا به دست آورند و نه از طریق مکمل‌ها و این به آن دلیل است که مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین‌ها علاوه بر تأمین نیازهای ویتامینی، بهره‌های دیگری نیز دارند.

با این حال مواردی وجود دارند که مصرف مکمل‌های ویتامینی می‌توانند مفید باشند. به عنوان مثال افرادی که باردار هستند یا قصد دارند به زودی باردار شوند، باید مکمل‌های خاصی را مصرف کنند.

همچنین، گروه‌هایی از افراد وجود دارند که ممکن است از مصرف مکمل‌های ویتامینی بهره‌مند شوند که شامل موارد زیر است:

بزرگسالان بالای ۶۵ سال: بزرگسالان ممکن است از مصرف ۶۰۰ تا ۸۰۰ واحد ویتامین D در روز بهره‌مند شوند. این ممکن است به تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از سقوط کمک کند.

افرادی که هیچ گونه محصول حیوانی مصرف نمی‌کنند: افرادی که گوشت، تخم‌مرغ، شیر و سایر مواد غذایی مشتق از حیوانات را مصرف نمی‌کنند، بعضاً به مکمل‌های ویتامینی نیاز دارند. اگر رژیم غذایی وگان را دنبال می‌کنید، از پزشک یا پرستار خود بپرسید که آیا باید هر مکمل ویتامینی را مصرف کنید یا خیر.

افرادی که کمبود ویتامین دارند: کمبود ویتامین به معنای نداشتن مقدار کافی ویتامین خاص برای سلامتی است. افرادی که کمبود ویتامین دارند، معمولاً باید مکمل‌های ویتامینی مصرف کنند. در صورت کمبود ویتامین پزشک به شما خواهد گفت کدام مکمل را باید مصرف کنید و به چه مقداری. در برخی موارد شاید نیاز به تزریق ویتامین‌ها وجود داشته باشد.

افرادی که عمل لاغری انجام داده‌اند: افرادی که عمل لاغری انجام داده‌اند، اغلب نمی‌توانند تمام ویتامین‌های مورد نیاز خود را از طریق غذا به دست آورند و بر اساس نظر پزشک لازم است مکمل‌هایی مصرف کنند.

ویتامین‌ها باید چه زمانی و به صورت مصرف شوند؟

همچنین نباید فراموش کرد که مصرف بی‌رویه ویتامین ها می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

ویتامین A : در مناطقی که افراد دسترسی خوبی به غذاهای سالم دارند، پزشکان توصیه نمی‌کنند که مکمل ویتامین A بگیرند. این به آن دلیل است که مصرف مکمل ویتامین A ممکن است خطر سرطان و بیماری قلبی را افزایش دهد. در بارداران، مصرف ویتامین A بیش از حد می‌تواند به جنین در حال رشد آسیب برساند.

ویتامین E: پزشکان توصیه نمی‌کنند که مکمل ویتامین E مصرف شود. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف مکمل ویتامین E ممکن است خطر مرگ یا ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد.

یک پزشک عمومی در پاسخ به این که روش بهتر برای تأمین نیازهای ویتامینی از غذا چیست، گفت: روش بهتر این است که یک رژیم غذایی دنبال شود که شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات و غلات کامل باشد و حاوی مقدار کمی گوشت یا غذاهای چرب نباشد.

او گفت: برخی از ویتامین‌ها فقط در مواد غذایی موجود در حیوانات مانند گوشت یا تخم‌مرغ یافت می‌شوند؛ اما به طور کلی، میوه‌ها و سبزیجات دارای غلظت بالایی از ویتامین‌ها هستند. میوه‌ها و سبزیجات همچنین دارای مقدار زیادی فیبر و سایر موادی هستند که به طور کلی سلامتی را ترویج می‌کنند.

این پزشک در توصیه به افرادی که قصد بارداری دارند، گفت: اشخاصی که قصد بارداری دارند هر روز یک مولتی‌ویتامین قبل از بارداری بگیرند که حداقل ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید داشته باشد و  مصرف مولتی‌ویتامین را حداقل یک ماه قبل از اقدام برای بارداری آغاز کنند. برخی از افراد ممکن است به مقدار بیشتری از فولیک اسید نیاز داشته باشند که این بر اساس تجویز پزشک برای هر شخص می‌تواند متغیر باشد.

وی افزود: مهم است که در طول بارداری از مصرف بیش از حد هرگونه ویتامین خودداری کنید. به ویژه ویتامین A. ویتامین‌هایی که قصد دارید مصرف کنید را به پزشک یا پرستار خود نشان دهید تا از ایمن بودن آن ها برای شما و نوزادتان مطمئن شوید.

ویتامین‌ها باید چه زمانی و به صورت مصرف شوند؟/ گزارش

همچنین گفتنی است مکمل‌های غذایی بر اساس بی‌ام‌آی اشخاص تجویز می‌شوند به این شکل که
کمبود وزن: BMI کمتر از ۱۸.۵
وزن نرمال: BMI بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹
اضافه وزن: BMI بین ۲۵ تا ۲۹.۹
چاقی درجه ۱: BMI بین ۳۰ تا ۳۴.۹
چاقی درجه ۲: BMI بین ۳۵ تا ۳۹.۹
چاقی درجه ۳ (چاقی شدید): BMI بیشتر از ۴۰

با این حال، همیشه بهتر است قبل از مصرف هر نوع مکمل غذایی، با پزشک یا متخصص تغذیه  مشورت شود تا نیازهای بدن فرد بر اساس وضعیت فردی خاص اشخاص تعیین شود.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات