۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۱
کد خبر: ۷۳۸۶۰۴
سعیدی مطرح کرد؛

فعالیت ۲۰ نهاد پژوهشی در حوزه اقتصاد اسلامی

فعالیت ۲۰ نهاد پژوهشی در حوزه اقتصاد اسلامی
حجت الاسلام فراهانی فرد درباره تشکیل ستاد همکاری های حوزه و وزارت اقتصاد، نزدیک شدن پژوهش های علمی به فضای تصمیم گیری را از هدف شکل گیری آن دانست.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، علی سعیدی، عضو ستاد همکاری حوزه علمیه و وزارت اقتصاد و معاون فرهنگی دانشگاه قم در نشست خبری اولین مدرسه تابستانه اقتصاد اسلامی اظهار داشت: شکل گیری ستاد همکاری حوزه و وزارت اقتصاد براساس مطالبه مردمی در خصوص اقتصاد اسلامی و نیاز حکمرانی به مباحث اسلامی بر می گردد.

وی با بیان اینکه تلاش های متعددی برای اقتصاد اسلامی شکل گرفته، بیان داشت: در فضای علمی قم آمادگی هایی وجود داشت و موسسات زیادی مانند دانشگاه قم، پژوهشگاه حوزه دانشگاه، پژوهشگاه فرهنگ اندیشه و نزدیک به ۲۰ نهاد پژوهشی در حوزه اقتصاد اسلامی، فعالیت می کنند.

عضو ستاد همکاری حوزه علمیه و وزارت اقتصاد ادامه داد: کارویژه این ستاد رساندن پژوهش ها به حوزه تصمیم گیری و سیاست گذاری در وزارت خانه اقتصاد و دارایی است؛ از زمستان دنبال تحقق این کارویژه بودیم که برای افزایش ظرفیت پژوهشگران طرح برگزاری مدرسه مطرح شد؛ طرح تابستانه اقتصاد اسلامی با رویکرد تصمیم گیری در نهایت به تصویب رسید و در حال حاضر تمرکز روی دوره حضوری است اما این دوره به صورت مجازی نیز برگزار می شود.

سعیدی در ادامه تأکید کرد: مشکلی که در آموزه های دانشگاهی وجود دارد قطع ارتباط آن با فضای تصمیم گیری است؛ سیاست گذاری با بحث علمی و نظری متفاوت است از این ستاد همکاری حوزه علمیه و وزارت اقتصاد و دارایی تلاش دارد پژوهش ها را به حوزه تصمیم گیری نزدیک کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اقتصاد اسلامی ورودی در تصمیم گیری های اقتصادی تا کنون نداشته است. از آنجا که ما به اسلام اعتقاد داریم و همچنین معتقد هستیم اسلام می تواند سطح زندگی و مشکلات فرهنگی و اقتصادی ما را برطرف کند در عرصه مطالعاتی اقتصاد اسلامی حضور داریم و برای تحقق آن مطالبه می کنیم.

رئیس ستاد همکاری حوزه علمیه و وزارت اقتصاد در ادامه این نشست با توجه به سؤالات خبرنگاران صالحی مسؤول برگزاری دوره های آموزشی ستاد همکاری های حوزه و دانشگاه گفت: ظرفیت خوبی در حوزه وجود دارد که می تواند چالش خیلی از نهادهای پژوهشی را برطرف کند؛ متأسفانه بسیاری از نهادهای پژوهشی در فضای خارج از اجرا نظر می دهند.

وی ادامه داد: طی تشکیل ستاد همکاری های حوزه و وزارت اقتصاد تمام تلاشمان این بوده در حوزه مالیات پژوهش ها در دل اجرا برده شود. چندی پیش با کارشناس بورس کالا جلسه ای داشتیم و مسائل آن را بررسی کردیم؛ همچنین در خصوص بانک یا گمرک که جلساتی حضوری در ادارات گمرک داشتیم؛ در خصوص مسائل به گزارشات و نتایجی علمی رسیدیم که گزارش علمی نهایی شده و رویکرد آن بر خلاف اقتصاد متعارف است.

مسؤول برگزاری مدرسه تابستان اقتصاد اسلامی تصریح کرد: در این مدرسه تابستانه از میان افرادی که شرکت می کنند، برترین شأن را شناسایی می کنیم و آموزش های لازم را تدریس می کنیم.

ارسال نظرات