۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۷
کد خبر: ۷۳۸۷۱۱

اعتصاب بازاریان و شرکت‌های صهیونیستی

اعتصاب بازاریان و شرکت‌های صهیونیستی
بازاريان و شرکت‌های بزرگ رژیم صهیونیستی در اعتراض به فشار کابینه نتانیاهو برای اصلاحات قضایی دست به اعتصاب زدند.

امروز (دوشنبه) قرار است اصلاح قانون قضایی در رژیم صهیونیستی مورد بازنگری قرار گیرد و این اقدام که به دست کابینه راستگرای افراطی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر  رژیم صهیونیستی، انجام می‌شود، با مناقشات شدیدی روبه‌رو شده است. این اصلاحات به دیوان عالی این اختیار را می‌دهد تا تصمیمات اتخاذ شده دولت و وزرا که «غیر معقول» می‌داند، را لغو کند. این لایحه-در صورت تصویب- اولین بسته اصلاحاتی خواهد بود که نخست‌وزیر به نام ایجاد توازن بین شاخه‌های دولت دنبال می‌کند، اما منتقدان او آن را به‌عنوان مهارکننده استقلال قضایی می‌دانند.

از همین رو برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های اسرائیلی اعلام کردند که امروز عملیات اعتصابی را در اعتراض به اصلاحات آغاز می‌کنند. رسانه‌های اسرائیل خبر دادند که گروهی از بازاریان نیز در تل‌آویو در اعتراض به طرح اصلاحات قضایی دست به اعتصاب زدند.

اصلاحات پیشنهادی عمیق‌ترین بحران سیاسی اسرائیل در سال‌های اخیر را برانگیخته است و باعث شده تا در سرزمین‌های اشغالی چندین هفته اعتراض برای این اقدام برگزار شود. همچنین میان نیرو‌های ذخیره نظامی این کشور شکافی باز شده و آمریکا هم به شدت ابراز نگرانی کرده است.

همزمان با آماده شدن قانونگذاران اسرائیلی برای رای‌گیری نهایی در مورد یک ماده کلیدی در لایحه اصلاحات قضایی که اعتراضات بی‌سابقه‌ای را برانگیخت، رسانه‌های اسرائیلی، دوشنبه دوم مرداد گزارش دادند که پلیس برای متفرق‌کردن معترضان به این لایحه که سعی در بستن جاده کنست داشتند، از ماشین‌های آب‌پاش استفاده کرد.

وبگاه «يديعوت آحارونوت» گزارش داد که پلیس، سه نفر را در نزدیکی خانه وزیر اقتصاد دستگیر کرد که کوشیدند او را از شرکت در رای‌گیری نهایی به لایجه قانون اصلاحات قضایی پیشنهاد شده توسط دولت، بازدارند.

اراضی اشغالی تظاهرات گسترده در سراسر کشور را همزمان با رای‌گیری امروز کنست در شور نهایی مربوط به اصلاحات قوه قضاییه که معترضان، آن را تهدیدی برای دموکراسی و حاکمیت قانون و دخالت در استقلال قوه قضاییه در نظر می‌گیرند، شاهد است.

اکنون انجمن تجاری اسرائیل، گروهی از مدیران ۱۵۰ شرکت بزرگ کشور از جمله مراکز خرید زنجیره‌ای Azrieli و Big و همچنین برخی بانک‌ها و پمپ بنزین‌ها، قصد دارند دست به اعتصاب بزنند تا از انجام چنین اصلاحاتی جلوگیری کنند. گروه دیگری متشکل از حدود ۲۰۰ شرکت از بخش مهم فناوری اسرائیل گفتند که به اعتراضات روز دوشنبه خواهند پیوست، و با تعطیلی یا دادن مرخصی به کارکنان برای شرکت در تجمعات علیه اصلاحات اساسی آن‌ها را همراهی خواهند کرد.

این در حالیست که بنیامین نتانیاهو که برای عمل کاشت دستگاه ضربان ساز قلب شنبه هفته جاری به بیمارستان «شبا» منتقل شده بود، امروز از بیمارستان ترخیص شده است.

به تازگی «مکس بوت» تحلیگر دفاعی نشریه واشنگتن پست، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را بزرگترین تهدید برای این رژیم دانست. این تحلیلگر همچنن مدعی است «جو بایدن» رئیس‌جمهور کنونی آمریکا، تلاش کرده تا نتانیاهو را از مسیر مخربی که در آن قرار دارد خارج کند.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات