۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۴
کد خبر: ۷۳۸۷۱۹
منبر عاشورایی(۳)؛

مؤلفه های تمدن سازی باید از دل نهضت عاشورا استخراج و تبیین شود

مؤلفه های تمدن سازی باید از دل نهضت عاشورا استخراج و تبیین شود
حجت الاسلام لیالی نهضت عاشورا را دارای همه مؤلفه های تمدن سازی دانست که باید این مؤلفه ها از دل معارف عاشورایی استخراج شود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدعلی لیالی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در سومین جلسه از سلسله مباحث «منبر عاشورایی» به تبیین تمدن سازی توسط نهضت عاشورا پرداخت که متن کامل آن بدین شرح است:

در میان وقایع و حوادث مهم تاریخ، حادثه و واقعه کربلا برجسته ترین و درخشان ترین حادثه است؛ اولین عامل آن امتداد تاریخی و اجتماعی و دومین عامل نیز فرهنگ سازی حادثه کربلا است.

سومین عامل آن نیز نقش حادثه کربلا در تمدن سازی است؛ اندیشه ای می تواند تمدن ساز باشد که از جامعیت برخوردار باشد و بتواند مظاهر حیات و نیازهای دنیا، معرفت و تعالی انسان را در سایه فرهنگ و تمدن تأمین نماید. در تمدن امنیت، آرامش، تفاهم و هم زیستی مسالمت آمیز وجود دارد.

کربلا و قیام عاشورا یکی از مهم ترین درون مایه های سازگاری تمدن و تمدن سازی است و آن قدر مؤلفه های تمدن سازی همانند احساس آزادی، عدالت گستری، عدالت بخشی، رهایی انسان از قید ظلم و بند و ستم و دادخواهی در حادثه کربلا وجود دارد که سبب احیاء تمدن و تمدن سازی می شود؛ اگر انسان نیاز به مدن دارد باید برای زندگی شهری و مؤلفه های حیات در تمدن و تمدن سازی کار کند، این ویژگی ها در حادثه کربلا وجود دارد.

همه مؤلفه های تمدن و تمدن سازی در قیام و نهضت حسینی وجود دارد؛ معارف عمیق و وسیعی که در نهضت عاشورا وجود دارد می توان به سراغ تمدن و تمدن سازی رفت. تمدنی که با سایر فرهنگ ها و تمدن ها تفاوت خواهد داشت؛ درون مایه این تمدن تعالی و رسیدن به ارزش های متعالی و حیات جاوانه متعالی الهی است.

نهضت اباعبدالله الحسین و قیام اباعبدالله می تواند مظهر و نمادی برای درون مایه احیای تمدن و تمدن نوین اسلامی باشد؛ قطعا حادثه کربلا مکتبی برای تمدن و تمدن سازی است؛ طبیعتا باید مؤلفه های تمدن سازی را از دل نهضت عاشورا استخراج و تبیین کرد.

جهت شنیدن صوت این منبر حجت الاسلام لیالی اینجا کلیک کنید.

ارسال نظرات