۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۷
کد خبر: ۷۳۸۷۹۲
آیت الله کریمی جهرمی:

کرامت آیت الله ناصری در انسانیت و تواضع در برابر خدا و بندگان خدا بود

کرامت آیت الله ناصری در انسانیت و تواضع در برابر خدا و بندگان خدا بود
آیت الله کریمی جهرمی ضمن اشاره به جنبه‌های اخلاقی آیت الله ناصری، بر لزوم معرفی شخصیت واقعی آن عالم ربانی تأکید و تصریح کرد: کرامت آن مرحوم در اخلاق، ادب، انسانیت و تواضع ایشان در برابر خدا و بندگان خدا بود.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، اعضای ستاد برگزاری کنگره سالک الی الله، بزرگداشت مقام علمی معنوی آیت الله ناصری اصفهانی  با آیت الله کریمی جهرمی دیدار کردند.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام  جعفر ناصری و تنی چند از مسئولان اجرایی، گزارشی از برنامه‌ها و اقدامات این ستاد جهت برگزاری باشکوهتر این کنگره ارائه دادند.

آیت الله کریمی جهرمی با  گرامی‌داشت یاد و خاطره آیت الله ناصری خاطر نشان کرد: آن عالم ربّانی مصداقی برای روایت شریف «مَن تَعَلَّمَ العِلمَ وَ عَمِلَ بِهِ و عَلَّمَ للهِ، دُعِيَ في مَلَكوتِ السَّماواتِ عَظيماً» بودند که در محضر اعاظم نجف آن روز, مانند آیات عظام آقایان حاج سید عبدالهادی شیرازی, حاج سید محمود شاهرودی و حاج سید ابوالقاسم خویی رضوان الله تعالی علیهم أجمعین, استفاده‌های علمی و معنوی بسیار برده بودند و توانستند زندگی و سلوک علمی و اخلاقی خود را با چنین معاشران و مجالسانی به بهترین وجه آغاز نمایند.

وی در قسمتی از بیانات خود، ضمن اشاره به جنبه‌های اخلاقی آن مرحوم افزود: همه حرف‌های آن عالم بزرگوار, جنبه معنوی و الهی داشت و هرگز ندیدم که مجلس ایشان، همراه به غیبت و تهمت و تحقیر دیگران باشد؛ بلکه مطالب ایشان بر محور تقوا، اخلاق و آداب انسانی بود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در قسمت دیگری از سخنانش بیان داشت: مرحوم آیت الله ناصری, مردم را در یک سطح نگاه می کردند و  برای عموم افراد تواضع داشتند؛ حتی برای کسانی که تصوّر می‌کنیم افراد عادی هستند،چه بسا حس می‌کردند در میان همین افراد، بندگان شایسته خدا وجود دارند، و برای همین افراد هم مراقبت و اهتمام به ادب و رعایت اخلاق اسلامی را داشتند و از آنها احترام می‌کردند که البته آثارش را در مراسم تشییع آن مرحوم دیدیم که مردم چقدر به ایشان علاقه‌مند بودند و هم اکنون نیز این ارادت ادامه دارد.

آیت الله  کریمی جهرمی در ادامه با بیان ویژگی مربّی‌بودن آن دانشمند بزرگ اظهار کرد: جنبه مربّی‌بودن در ایشان, بسیار قوی بود. نمازشان، منابرشان و نوع سلوک ایشان، نمودار این جهت بود که روح صفا و صمیمیت و تقوا و پاکی را در جانِ جامعه القاء می‌کنند. منابرشان برای بنده اعجاب‌انگیز بود که چقدر با بساطت،‌ سادگی، و خودبین‌نبودن، مطالبی که در راه تربیت جامعه بود را برای مردم بیان می‌کردند. سخنان و مواعظشان درس برای طبقة محترم وعّاظ، سخنوران و خطبا است تا بکوشند کلامشان در جهت تربیت جامعه باشد و از بیان مطالبی که موجب بغض و عداوت و تفرقه میان جامعه باشد, پرهیز کنند.

وی ارتباط خاص، محکم و ناگسستنی ایشان با علی و آل علی را ممتاز دانست و افزود: اگر عالم عاملی، رفتار او برگرفته از کتاب و سنّت باشد، و حرکاتش یادآور حالات علی و آل علی علیهم‌السلام شود, و به‌علاوه برای خدا در مقام تربیت جامعه قرار گیرد و به مردم تعلیم بدهد، در میان مردم چنان موقعیتی پیدا می‌کند که همه دل‌ها متوجه او می‌شود و این در زندگی آن مرحون نمود عینی داشت.

آیت الله کریمی جهرمی بر لزوم معرّفی شخصیت واقعی آن عالم ربّانی تأکید کرد و گفت: در معرّفی ایشان، نیازی به بیان خواب و امثال آن نیست؛ چرا که وجود ایشان, اخلاقشان, صحبت‌کردنشان, اخلاق, ادب, انسانیت و تواضعشان در برابر خدا و پیغمبر و بندگان خدا, همه کرامت بود. بکوشید که شخصیت واقعی ایشان و عرفان و توجه به خدا, و مقامات علمی ایشان را ترسیم کنید که همگان, و نسل های بعد به‌ویژه طبقه جوان بدانند که این‌طور گوهرهایی در میان جامعه بوده‌اند.

وی پایان این دیدار، با تقدیر و تشکّر از برگزارکنندگان این کنگره گفت: گزارش فعالیت های انجام شده پیرامون کنگره آیت الله ناصری به خصوص در قسمت علمی و نشر آثار قلمی ایشان بسیار برایم نشاط انگیز بود. در این مسیر  از کار و تلاش  فروگذار نکنید که در این صورت, خداوند شما را یاری خواهد کرد و آثار ارزشمند شناساندن این عالم بزرگ به جامعه را همگان مشاهده خواهیم کرد.

ارسال نظرات