۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۷۳۸۸۴۸

رشد جمعیت ژاپن کاهشی شد

رشد جمعیت ژاپن کاهشی شد
مقامات ژاپن اعلام کردند برای چهاردهمین سال پی در پی جمعیت ژاپن کاهشی شد، ولی تعداد اتباع خارجی در این کشور رو به افزایش است.

به گزارش ژاپن تایمز، آمار و ارقام رسمی نشان می‌دهد که جمعیت شهروندان ژاپنی در یک دهه اخیر با سرعت زیادی رو به کاهش است، اما جمعیت شهروندان خارجی در این کشور امسال به بالاترین رقم خود یعنی ۳ میلیون نفر رسیده است.

رشد جمعیت ژاپن کاهشی شد

بر اساس یک بررسی جمعیتی توسط وزارت امور داخلی و ارتباطات، از اول ژانویه سال ۲۰۲۳، جمعیت ژاپن، از جمله ساکنان خارجی، به ۱۲۵، ۴۱۶، ۸۷۷ نفر رسید که حدود ۵۱۱۰۰۰ نفر نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

این روند نشان دهنده نیاز فوری ژاپن به توسعه اقداماتی برای رسیدگی به کاهش نرخ زاد و ولد و بهبود فرصت‌های شغلی برای جوانان و زنان در مناطق مختلف است. فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن اخیراً خواستار اقداماتی فوری برای رسیدگی به روند کاهشی جمعیت در این کشور شده، ولی بسیاری معتقدند این اقدامات نمی‌تواند در بلند مدت نتایج مطلوبی را به دنبال داشته باشد.

موسسه ملی تحقیقات جمعیت و تامین اجتماعی تخمین می‌زند که جمعیت اتباع خارجی تا سال ۲۰۷۰، ۱۰ درصد از جمعیت کل این کشور را تشکیل می‌دهند. در طبقه بندی منطقه ای، تنها توکیو به دلیل هجوم زیاد خارجی‌ها به پایتخت، شاهد افزایش کلی جمعیت بوده، در حالی که استان آکیتا با ۱.۶۵ درصد بیشترین کاهش جمعیت را در سال‌های اخیر شاهد بوده است

افراد ۱۴ ساله و کمتر ۱۱.۸۲ درصد از جمعیت ژاپن را تشکیل می‌دهند که نسبت به سال قبل ۰.۱۸ درصد کاهش داشته است، در حالی که افراد ۶۵ سال و بالاتر با ۰.۱۵ درصد افزایش به ۲۹.۱۵ درصد رسیده اند. همچنین جمعیت شاغل یا افراد بین ۱۵ تا ۶۴ سال با ۰.۰۳ واحد افزایش به ۵۹.۰۳ درصد از کل جمعیت رسیده است.

ارسال نظرات