۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۷
کد خبر: ۷۳۸۸۸۴

یک ایران حماسه و عزا در ماتم علمدار کربلا

یک ایران حماسه و عزا در ماتم علمدار کربلا
مراسم عزاداری تاسوعای حسینی در سراسر کشور با شکوه هر ساله و حضور پرشور مردمی علی رغم گرمای هوا در مناطق مختلف کشور، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، مراسم عزاداری تاسوعای حسینی در پنجم مرداد 1402، یادبود سقای کربلا و علمدار سپاه حق، ظهر در سراسر کشور با حضور پرشکوه مردمی برگزار شد.

در بسیاری از مناطق کشور از جمله مشهد، قم و تهران گرمای هوا شدید بوده اما با این وجود دسته های عزاداری با شکوه هر ساله خود حضوری از جنس عزا و حماسه را به نمایش گذاشتند.

حرم شمس‌الشموس غرق در ماتم و عزاستیک ایران حماسه و عزا در ماتم علمدار کربلا

حرم امام رضا (ع) در روز تاسوعای حسینی غرق در ماتم و عزاست و دسته‌های عزاداری در گوشه و کنار حرم مطهر رضوی به عزاداری پرداخته‌اند.

حرم مطهر امام رضا(ع) در روز تاسوعای حسینی و در آستانه عاشورا مملو از زائران و مجاوران عاشقی است که از جای جای کشورمان خود را به حرم شمس‌الشموس رسانده‌اند تا عرض ارادت و تسلیت خود را به محضر امام رضا(ع) برسانند.

یک ایران حماسه و عزا در ماتم علمدار کربلا

چند روزی است مشهد حال و هوای دیگری دارد سیل مشتاقان از دور و نزدیک خود را به مشهد رسانده‌اند؛ دسته‌های عزاداری و سینه‌زنی از شهرهای مختلف به مشهد آمده‌اند و در صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر رضوی مشغول عزاداری برای سالار شهیدان امام حسین(ع) و یارانشان هستند.

خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی نیز مملو از هیئت‌های عزاداری است و هر کسی به شیوه‌ای مشغول ابراز ارادت است؛ از هیئت‌های تبریزی و اردبیل و آذری زبان‌ها گرفته تا زنجانی‌ها و کرمانی‌ها، کردها و لرها و هیئت‌هایی که از جای جای خراسان رضوی خود را به مشهدالرضا رسانده‌اند و اجتماع عظیمی از عزاداران حسینی را در شهر مشهد و در جوار بارگاه منور رضوی رقم زده‌اند.

خدام حرم مطهر رضوی نیز شب و روز برای خدمت رسانی به زائران و مجاوران رضوی در تکاپو هستند از ایستگاه‌های صلواتی و ایستگاه چای و شربت و غذا گرفته تا برگزاری مراسمات مذهبی و اسکان زائران در رواق‌ها و زائرسراها از جمله خدماتی است که این روزها در حرم مطهر رضوی برای رفاه حال عزاداران حسینی تدارک دیده شده است.

یک ایران حماسه و عزا در ماتم علمدار کربلا

حرم حضرت معصومه 

شهر کریمه اهل بیت(س) در عزای علمدار کربلا به سوگ نشست

شهر مقدس قم همزمان با تاسوعای حسینی غرق در ماتم و عزاست و حرم کریمه اهل بیت(س) در عزای علمدار کربلا به سوگ نشسته است.

شهر کریمه اهل‌بیت(س) سیاه‌پوش شده است، از هر کوچه و برزن که می‌گذری بیرق‌های سیاهی دیدگانت را جلا می‌دهد که به یاد سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و 72 تن از یاران باوفایش بر در و دیوار برافراشته شده است.

مراسمات سخنرانی و روضه از شب اول محرم در منازل، تکایا، مساجد و حسینه‌ها برپا شده و گویی با آمدن ماه حزن و عزا قیامتی در دل هر عاشق دل داده‌ای به پا شده است.

غوغای هیأتی ها در میدان آستانه

 یک ایران حماسه و عزا در ماتم علمدار کربلا

حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) به‌عنوان کانون برگزاری مراسمات عزاداری یکپارچه سیاه‌پوش شده و غرق در ماتم و عزا است، مراسم سخنرانی، مداحی و مرثیه‌سرایی سید و سالار شهیدان هر شب در حرم مطهر برپاست.

سخنرانان و مداحان در این برنامه عزاداری با خطابه و مدیحه‌سرایی گوشه‌ای از زندگی، ولایت‌مداری و شجاعت حضرت عباس(ع) را برای سوگواران بیان کردند.

هم‌اکنون حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) پذیرای گروه کثیری از زائران و شهروندان عزادار قم است، مسجد مقدس جمکران نیز مملو از زائرانی است که از سراسر کشور به این مکان مقدس آمدند تا با شرکت در مراسم سوگواری این مصیبت را به امام عصر(عج) تسلیت بگویند.

حرم شاهچراغ(ع) در سوگ شهادت سقای دشت کربلا رخت عزا به تن کرد

یک ایران حماسه و عزا در ماتم علمدار کربلا

شهر شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی این روز‌ها حال و هوای دیگری دارد، بوی محرم را می‌توانی در جای جای این شهر استمشام کنی، پرچم‌های سیاه در مناطق مختلف شهر خودنمایی می‌کند و تصاویر شهدای حادثه شاهچراغ در پاییز 1401 بر دیوارهای شهر نقش بسته است؛ تکایا و هیئت عزاداری شب و روز در کوی و برزن به یاد شهید کربلا دسته‌های عزا به پا کرده‌اند.

همزمان با نهم محرم هزاران نفر از ارادتمندان ساحت مقدس اهل بیت عصمت و طهارت(ع) برای عرض تسلیت شهادت قمر بنی هاشم(ع) به حرم مطهر احمدابن موسی حضرت شاهچراغ(ع) مشرف شدند.

عزاداران در قالب دسته‌های سینه‌زنی و زنجیر‌زنی وارد حرم مطهر شدند و با برپایی عزاداری در غم شهادت باب‌الحوائج حضرت عباس(ع) اشک ماتم ریختند.

صحن و سرای آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) در عزای رشادت‌های علمدار کربلا حضرت اباعبدالله الحسین (ع) از ابتدای ماه محرم سیاه‌پوش است و بار دیگر دل شیعیان با ذکر مصائب مظلومیت خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) داغدار شده است.

در دفتر مقام معظم رهبری و دفاتر سایر مراجع عظام تقلید در قم نیز مجالس سوگواری با حضور علما، شخصیت ها و اقشار مختلف مردمی برگزار شد.

ارسال نظرات