۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۷۳۹۴۰۷
سخنگوی وزارت امور خارجه:

ملت‌های مسلمان مانع از سوءاستفاده غرب از مقوله حقوق بشر شوند

ملت‌های مسلمان مانع از سوءاستفاده غرب از مقوله حقوق بشر شوند
کنعانی تصریح کرد: دولت‌های اسلامی و ملت‌های مسلمان با وحدت می‌توانند مانع از سوءاستفاده ابزاری مدعیان ریاکار در غرب از مقوله حقوق بشر در راستای مطامع سیاسی ضدحقوق بشری خود شوند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در یادداشتی به مناسبت ۱۴ مرداد ماه روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی نوشت: ابتکار جمهوری اسلامی ایران در نامگذاری ۱۴ مرداد سالروز تصویب اعلامیه حقوق بشر اسلامی در تقویم کشورهای اسلامی به عنوان روز «حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی»، نقطه عطفی در تبیین گفتمان فرهنگی- تمدنی جهان اسلام و سیره و سنت پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی(ص) و پاسداشت مبانی و ارزش‌های متعالی دین مبین اسلام در دفاع از حقوق بشر است که منبعث از کرامتی خدادادی است؛ «و لقد کرمنا بنی آدم و حملناهم فی البر و البحر و رزقناهم من الطیبات و فضلناهم علی کثیر ممن خلقنا تفضیلا».

در این یادداشت آمده است: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که جهان اسلام و امت اسلامی با بهره‌مندی از ذخایر متعالی ارزش‌های الهی و انسانی در مقوله «حقوق بشر» و تصریح اعلامیه حقوق بشر اسلامی بر اینکه حقوق بشر ناشی از کرامت و ارزش ذاتی انسان است، در مقابل مدعیان دروغین مدافع حقوق بشر، در جایگاه مدعی، سؤال کننده و مطالبه‌گر قرار دارد.

سخنگوی وزارت خارجه در این یادداشت می‌افزاید: غرب فرهنگی در مقوله مفهوم حقوق بشر، جایگاه و مرتبت اجتماعی و معنوی زن، نقش و اهمیت خانواده و تعامل با اقلیت‌های نژادی و دینی بخصوص مسلمانان و رنگین پوستان با تاریخچه‌ای غیرقابل دفاع از نقض حقوق بشر و در جایگاه مقصر و متهم درجه اول قرار دارد. نمونه اخیر نقض فاحش حقوق بشر، توهین به مقدسات اسلامی و هتک حرمت قرآن کریم در برخی از همین کشورهای غربی مدعی به بهانه آزادی بیان است، کما اینکه استمرار حمایت غیرانسانی و ظالمانه از رژیم صهیونیستی در فاجعه فلسطین به عنوان بزرگ‌ترین نمونه نقض حقوق بشر نه فقط علیه ملت فلسطین، بلکه علیه نوع بشر است.

در پایان این یادداشت آمده است: دولت‌های اسلامی و ملت‌های مسلمان با وحدت و همبستگی و همکاری در عرصه بین‌المللی می‌توانند مانع از سوءاستفاده ابزاری مدعیان ریاکار در غرب از مقوله حقوق بشر در راستای مطامع سیاسی ضدحقوق بشری خود شوند.

سازمان همکاری اسلامی (سازمان کنفرانس اسلامی) در سال ۱۳۸۷ به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران، پنجم اوت (۱۴ مرداد ماه) سالروز تصویب اعلامیه حقوق بشر اسلامی در قطعنامه‌ای این روز را به عنوان روز «حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» نامگذاری کرد.

ارسال نظرات