۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۵
کد خبر: ۷۳۹۵۵۱
یادداشت؛

حرارتی که سرد نخواهد شد

حرارتی که سرد نخواهد شد
ماه محرم ماهیست که خون بر شمشیر پیروز شد، ماهی که قدرت حق، باطل را تا ابد محکوم و داغ باطل بر جبهه ستمکاران و حکومت های شیطانی زد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، ماه محرم ماهیست که خون بر شمشیر پیروز شد، ماهی که قدرت حق، باطل را تا ابد محکوم و داغ باطل بر جبهه ستمکاران و حکومت های شیطانی زد، ماهی که به نسلها در طول تاریخ، راه پیروزی بر سر نیزه را آموخت، ماهی که شکست ابرقدرتها را در مقابل کلمه حق به ثبت رساند، ماهی که امام مسلمین، راه مبارزه با ستمکاران تاریخ را به ما آموخت، راهی که باید مشت گره کرده آزادیخواهان و استقلال طلبان و حق گویان بر تانکها و مسلسلها و جنود ابلیس غلبه کند و کلمه حق، باطل را محو کند.

امام مسلمین به ما آموخت که در حالی که ستمگر زمان بر مسلمین حکومت جائرانه می کند، در مقابل او اگر چه قوای شما ناهماهنگ باشد بپاخیزید و استنکار کنید و اگر کیان اسلام را در خطر دیدید، فداکاری کنید و خون نثار نمایید.

مهمترین دلیل عزاداری

میتوان گفت از مهم‌ترین دلایل بر اینکه ما در ماه محرم و صفر وبلکه همواره برای اباعبدالله الحسین عزاداری می‌نماییم به این جهت است که عزاداری، عامل بقای اسلام و احیای تشیّع است. امام حسین«ع» براي احياي اسلام و تشيّع به کربلا آمدند. در آن زمان، اسلام در خطر و تشیع در حال نابودي بود و شيعيان نمي‌توانستند ابراز عقيده کنند، امّا شهادت امام حسین«ع» ورق را برگرداند؛ اسلام باقي ماند و تشيّع زنده شد. در واقع، زحمات رسالت پیامبر اکرم«ص» در تبليغ اسلام و معرفي تشيّع که پس از جريان نامبارک سقیفه بنی ساعده، در حال از بين رفتن بود، زنده شد.

در آن دوران، حتّي اميرالمؤمنين«ع» چه قبل از خلافت و چه بعد از آن، به شدّت در تنگنا بودند. پس از ايشان نیز امام مجتبي«ع» تنها بودند و بدین سبب مجبور به صلح با معاويه شدند. امام حسين«ع» تا زمان مرگ معاويه، به صلح برادر خویش پاي‌بند بودند. امّا پس از آن و با روي کار آمدن يزيد که عهدشکنی آشکاری بود، اقدام به قيام کردند، زيرا مي‌دانستند با وجود يزيد، بايد فاتحه اسلام را خواند، لذا فرمودند: اگر کسی مثل یزید حاکم باشد، اسلام نابود مي‌شود: «عَلَى الْإِسْلَامِ السَّلَامُ إِذْ قَدْ بُلِيَتِ الْأُمَّةُ بِرَاعٍ مِثْلِ يَزِيد»(اللهوف، ص 24)

م/ ماه با عظمت

لذا قیام کردند و طبق گواهی تاریخ، پس از شهادت ایشان، طولی نکشید که ریشه بنی‌امیّه خشکید و اسلام عزیز باقی ماند. از این جهت، تردیدی وجود ندارد که بقای اسلام و احیای تشيّع مرهون شهادت امام حسين«ع» است. امّا آن شهادت و آثار عظیم آن سزاوار نبود که در کربلا تمام شود. آن امام بزرگوار نیز توجّه داشتند که موج کربلا بايد در جهان اسلام سراسري شود؛ لذا خاندان و فرزندان را نيز به همراه خود بردند. در آستانه مسافرت، محمد بن حنفيّه گفت: اگر شما براي شهادت مي‌رويد، چرا زنان و کودکان را مي‌بريد؟ فرمودند: «إِنَّ اللَّهَ قَدْ شَاءَ أَنْ يَرَاهُنَّ سَبَايَا»(اللهوف، ص 65)

یعنی اینها ادامه دهنده رسالتی هستند که با شهادت آغاز می‌شود. بر این اساس، پس از عاشورا، و شهادت امام، نوبت به حضرت زینب«س» و اهل بیت امام حسین«ع» رسيد که با اسارت خود،‌ موج شهادت امام«ع» و وقايع کربلا را سراسري کنند.

اسارت اين خانواده، موجي در عالم اسلام ايجاد کرد. پس از اسارت نيز با عزاداري، به خصوص توسّط ساير ائمّه معصومين«ع» موج شهادت، عالم‌گير شد. در واقع، حرکت حسيني، ابتدا با اسارت خاندان رسول خدا«ص» و سپس با عزاداري شیعیان، جاودان و سراسري ‌شد و هميشه باقی خواهد ماند. از این رو مي‌توان گفت: شهادت، اسارت و عزاداري در يک راستا هستند.

به عبارت دیگر، استمرار عزاداری، تا روز قیامت، سبب و عامل بقای اسلام و احياي تشیّع است. بنابراين اگر ثواب آن از حج و عمره بالاتر باشد، تعجّب ندارد.

م/ ماه با عظمت

 تأکيد مکرّر تعالیم دینی بر عزاداري نیز به خاطر نقش مؤثر آن بر بقای تشيّع است. در روايات مي‌خوانيم کسانی که به عزاداری اهمیت می‌دهند، مانند اصحاب اباعبدالله در روز عاشورا هستند. امام حسین«ع» به اصحاب خود فرمودند: مثل شما نیامده و نخواهد آمد. حال اگر کسي در اين مجالس شرکت کند، مثل اصحاب امام حسین«ع» می‌شود.

دشمنی دشمنان با امام حسین(ع)

با توجه به آنچه که بیان شد دشمنان اسلام و تشیع همواره در طول تاریخ سعی داشتند که با نام و یاد اباعبدالله الحسین مبارزه کنند و سعی در ازبین بردن و یا کمرنگ کردن عزاداری برای سیدالشهدا بوده‌اند.

امروزه نیزاین دشمنی ها ادامه دارد تا جایی که هم زمان با فرارسیدن ایام محرم امسال، تحرکاتی از سوی دشمنان برای کم رنگ کردن حضور مردم در مراسمات عزاداری حسینی آغاز شد. با گذری در شبکه های اجتماعی شاهد راه اندازی کمپین هایی تحت عنوان « تحریم محرم»، «سیاه نپوشید»، «نذری ندهید»، «نذری نخورید»، « به حسینیه نروید»، «در هیات‌ها دیده نشوید» در ایام ماه محرم بودیم. کمپین هایی که  به گفته برخی از افراد مطلع ردپای رژیم صهیونیستی و جریان ضاله بهاییت در پشت پرده آن با هدف کم رنگ کردن فرهنگ عاشورایی و مبارزه با ظلم مشهود بود.

حرارتی که سرد نخواهد شد

امسال پرشورتر از هر سال

این شور حسینی و حرارت عزای اباعبدالله پشوانه‌ای با عالم ملکوت دارد و اینگونه نیست که با دشمنی دشمنان این شور و عشق و علاقه و حرارت سرد شود چرا که ودیعه‌ای است که خداوند متعال در قلوب مومنین قرار داده و هرگز سرد شدنی نیست چنانکه پیامبر اکرم(ص) فرمودند: اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤ منینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً. براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی شود.(جامع احادیث الشیعه، ج 12، ص 556)

در واقع می‌توان گفت نام و یاد امام حسین(ع) و قیام عاشورا سرمشق امت اسلامی و احرار عالم است. الگوی عاشورا، روش حق‌طلبان جهان است و با این سرمشق با حرکت و قیام و ایستادگی مقابل سلطه‌گران و مستکبران، راه سید شهیدان و سرور آزادگان را ادامه می‌دهند.

از این رو ایران اسلامی در این ماه محرم و بخصوص در دهه اول محرم و به‌ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی با وجود حرارت و گرمای شدید هوا یکپارچه سیاه‌پوش و حسینیه شد. عاشقی و دلدادگی مردم به امام حسین(ع) هر سال جلوه‌های زیباتری از خود نشان می‌دهد. مردم هر سال عاشقانه‌تر عزاداری می‌کنند. دشمن آنقدر به بیچارگی رسیده که خیال می‌کند با تبلیغات می‌تواند از سیاه پوشیدن این ملت جلوگیری کند! اما هیئت‌ها امسال به‌ویژه با حضور تماشایی کودکان، نوجوانان و جوانان دهه هشتاد و نود شلوغ‌تر و پرشور‌تر از همیشه بود و دشمن مستأصل بار دیگر خود را مضحکه و رسوا کرد و پوچی و بی‌مصرفی خود را در معرض دید گذاشت.

حرارتی که سرد نخواهد شد

اگرچه جمعیت دقیق عزاداران محرم قابل سنجش نیست هم به این دلیل که ابزاری برای شمارش وجود ندارد و هم اینکه مخاطبان یک هیأت ممکن است در هر ۱۰ شب تکرار شده باشند و هم اینکه ۱۰۰ هزار هیأت بزرگ و کوچک درکشور فعال است که دسترسی به اطلاعات و آمار هرکدام نشدنی است. سال گذشته براساس نتایج یک افکارسنجی بیش از ۹۰ درصد مردم کشور در طول سال مخاطب هیأت‌ها بودند. اما امسال تمام کارشناسان و مسئولان امر معترف هستند که جمعیت عزاداران ماه محرم نسبت به سال قبل بیش‌تر بوده است و هیأت‌ها بر این باورند که باتوجه به خدماتی که داده‌اند می‌توان برآورد کرد که جمعیت‌شان نسبت به سال گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است.

عزاداری ملت امام حسین(ع) در سراسر کشور آنقدر گسترده است که بیان آن در اینجا نمی‌گنجد چنان‌که دریا را نمی‌توان در سبو گنجاند.

مقام معظم رهبری نیز در دیدار چند روز گذشته خود نیز به این شرکت پرشور مردم در مراسمات حسینی اشاره داشتند و در این زمینه فرمودند:« با وجود سعی و تلاش دشمنان برای بی‌رونق کردن محرم، امسال به برکت توجهات حضرت بقیه الله و درست در نقطه مقابل خواست دشمنان، دهه عاشورا پرشورتر، پر رونق‌تر و پرفایده‌تر از سالهای قبل بود که نشان می‌دهد خداوند به هر کاری در مسیر اهداف الهی باشد، کمک می‌کند.»۱۵/۵/۱۴۰۲

حرارتی که سرد نخواهد شد

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۱
یا حسین (ع)
0
1
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۲
عالی بود .
دشمن هر کار کنه یاد امام حسین رو نمیتونه ازبین ببره
0
1