۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰
کد خبر: ۷۳۹۶۲۱

با این راهکارها به راحتی روضه خانگی برگزار کنید

با این راهکارها به راحتی روضه خانگی برگزار کنید
اگر تا به حال میزبان روضه خانگی نبوده‌اید اما دل‌تان می‌خواهد خانه‌های‌تان را با این روضه‌ها متبرک کنید، با ما باشید تا برخی رسم و رسوم را باهم مرور کنیم و قدمی برای احیا و رونق روضه‌های خانگی برداریم.

خیلی‌ها فکر کنند با سبک زندگی‌های امروزی و مشغله‌های روزمره، برپایی روضه‌های خانگی کار سختی است و نمی‌توان به راحتی همه چیز را برای یک میزبانی ایده آل مهیا کرد، بنابراین وقتی فکر برپایی یک روضه خانگی به ذهنشان خطور می‌کند، با یادآوری نمی‌شودها، بلافاصله آن را پس می‌زنند و توفیق یک میزبانی خاص را به سادگی از خود می‌گیرند اما واقعیت این است که اگر نگاهی ساده‌تر به مهمان داری و برپایی ساعتی روضه در خانه‌هایمان داشته باشیم، همه نمی‌شودها و موانعی که خودمان بزرگشان کرده ایم، رنگ می‌بازند و آن وقت است که می‌توانیم راه برکت را به زندگی‌هایمان باز کنیم. فقط کمی همت می‌خواهد و دلی سرشار از مهر خاندان اهل بیت. 

اما برای برپایی روضه‌های خانگی چه مقدماتی لازم است و چطور می‌توان بانی یک روضه خانگی شد؟ اگر پیش از این، سبقه‌ای در برپایی روضه داشته‌اید که خودتان استادید و آداب را به خوبی می‌دانید اما اگر تا به حال میزبان روضه خانگی نبوده‌اید و دلتان می‌خواهد خانه‌هایتان را با این روضه‌ها متبرک کنید، با ما باشید تا برخی از رسم و رسومات را با هم مرور کنیم و قدمی برای احیا و رونق روضه‌های خانگی برداریم. 

 بی‌بهانه دست به کار شوید
قبل از هرچیز باید بدانید که برپایی روضه فقط مختص به کسانی که نذر روضه دارند و یا حاجت روا شده‌اند نیست و هریک از محبان اهل بیت حتی بدون این بهانه‌ها هم می‌توانند بساط روضه برپا کنند؛ پس در قدم اول فقط کافی است همت کنید و به نیت ذکر اهل بیت و ایجاد فرصتی برای عزاداری همسایه‌ها در محفلی بی‌ریا، دست به کار شوید. 
 خودتان را محدود به ایام خاص نکنید
گرچه در گذشته، روضه‌های خانگی معمولا در روزهای خاصی از هفته یا ماه قمری برگزار می‌شدند و امروزه نیز، این روضه‌ها بیشتر در ایام خاص خصوصا محرم و صفر برپا می‌شوند اما به گفته بزرگان این عرصه، روز خاصی برای برگزاری روضه‌های خانگی مشخص نشده و همه روزها متعلق به خداست، بنابراین خودتان را محدود و محروم نکنید و هرگاه دلتان هوایی شد، بی‌اما و اگر، بانی روضه شوید. 


همه لطف روضه های خانگی به سادگی آن است و حتی یک چای روضه هم برای پذیرایی کفایت می کند.

ساده بگیرید

وقتی برای برگزاری روضه مصمم شدید، به خاطر داشته باشید که از قدیم الایام، روضه‌های خانگی به ساده‌ترین شکل ممکن و کاملا بی‌ریا برگزار می‌شدند. یک قوری چای روضه و یک پیاله قند، تمام چیزی بود که برای پذیرایی از مهمانان مهیا می‌شد، پس لطفا دوری از تجملات را به عنوان یک اصل در برپایی روضه بپذیرید تا برگزاری روضه برایتان سخت و غیرممکن نشود. تهیه یک نوع خوراکی که می‌تواند خرما، شیرینی، شکلات یا یک نوع میوه باشد، برای پذیرایی کفایت می‌کند. 


از مدتی قبل اطلاع‌رسانی کنید
در دوران قدیم، به سبب روتین بودن جلسات روضه، خانم‌های محل از زمان و مکان روضه در همسایگی خود مطلع بودند و خیلی نیاز به اطلاع‌رسانی نبود. ضمن اینکه مردم به اندازه امروز نیز مشغله نداشتند و هرآن از برپایی روضه خبردار می‌شدند، خودشان را به آنجا می‌رساندند اما به هرحال امروزه شرایط بسیار تغییر کرده و حتی خانم‌های خانه دار باید از قبل برای حضور در روضه برنامه ریزی کنند، پس لطفا اطلاع‌رسانی و دعوت را از یک هفته قبل انجام دهید. 


اقوام را از قلم نیندازید
این درست که امروزه روضه‌های خانگی بیشتر با حضور همسایه‌ها برگزار می‌شوند اما در گذشته که مردم تا این حد درگیر مشغله‌های زندگی نبودند، روضه‌های خانگی فرصتی برای دیدار اقوام و صله رحم بود، پس اگر فکر می‌کنید برای میزبانی از خانم‌های فامیل آمادگی دارید و مجبور به تدارکات اضافی نیستید، آن‌ها را هم دعوت کنید. 


روضه خوان مجرب بیاورید
فرقی نمی‌کند روضه خوان آقا باشد یا خانم اما حتما از فردی دعوت کنید که صلاحیت لازم را داشته و با علم و آگاهی به نقل وقایع و روایات بپردازد. حضور وعاظ و مداحان غیرمجرب و ناآگاه در مجالس روضه می‌تواند آسیب‌زا باشد. 


روضه را محفلی برای قرآن خوانی و عزاداری قرار دهید و از آسیب های احتمالی چون غیبت و گناه و تجمل گرایی... جلوگیری کنید.

قرآن خوانی را فراموش نکنید

قرآن یکی از مهمترین ارکان روضه است و از قدیم نیز موردتوجه قرار داشته، بنابراین در کنار تمام ادعیه توصیه شده، مجلس خود را به نور قرآن روشن کنید تا رسم قرآن خوانی در مجالس روضه به دست فراموشی سپرده نشود. 

حواستان به آسیب‌ها باشد
روضه، محفلی ساده و بی‌آلایش برای انس با خدا و اهل بیت است و نباید به هیچ عنوان تبدیل به محفلی برای بروز خصایص ناپسند و یا آغشته به گناه شود. در اینکه باید با ظاهری آراسته و درشان مجلس اهل بیت پا به روضه بگذاریم، شکی نیست اما اگر این آراستگی، شکلی افراطی به خود گرفته و به سمت خودنمایی و چشم و هم چشمی پیش رود، حتما به ماهیت حقیقی روضه آسیب خواهد زد. همچنین پیشگیری از بروز مواردی چون غیبت و بدگویی از وظایفی است که میزبان باید با احترام، آن را هدایت کند. 


مهمان‌ها را به یک چشم ببینید
مهمانان شما در حقیقت مهمانان اهل بیت هستند و عزت و احترامشان واجب است، پس تفاوتی میان آن‌ها قائل نشوید و همه را به یک چشم ببینید. گاهی توجه بیش از حد به یک مهمان و کم توجهی به یک مهمان دیگر، ناخواسته باعث ایجاد دلخوری و دلزدگی می‌شود.

حالا که دیدید برپایی روضه‌های خانگی آنقدرها هم کار سختی نیست، ایام محرم و صفر را غنیمت بدانید و با ترتیب روضه‌های خانگی، سهمی در احیای این روضه‌ها و ادای دین به اهل بیت (ع) داشته باشید. همچنین اگر فکر می‌کنید نکاتی از قلم افتاده که لازم است بانیان روضه، آن را بدانند، حتما با ما به اشتراک بگذارید.

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات