۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۳
کد خبر: ۷۳۹۶۶۱

بازگشت آرامش به بازار اجاره مسکن با نظارت بر مشاوران املاک

بازگشت آرامش به بازار اجاره مسکن با نظارت بر مشاوران املاک
امسال اقداماتی همچون نظارت بر عملکرد مشاوران املاک و راه اندازی سامانه املاک و مستغلات زمینه ساز بهبود وضعیت قیمت‌ها و آرامش در بازار اجاره شده است.

همه ساله در فصل تابستان، بازار اجاره مسکن داغ می شود و در این بین مشکلاتی از سوی مشاوران املاک برای مستاجران به وجود می آید. امسال با تدابیری که دولت در دستور کار خود قرار داده بخش عمده ای از مشکلاتی که مستاجران برای پرداخت کمیسیون های سنگین داشتند رفع شده است.

خالقی یکی از مستاجرانی که امسال در منطقه بیمه تهران جابه جا شده بود به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با توجه به افزایش قیمت اجاره بها، به ناچار هر سال یا هر دو سال یک بار جابه جا می شویم و در این جایه جایی ها همواره با مشکلاتی از سوی مالکان واحدهای مسکونی و مشاوران املاک روبرو بودیم و در بسیاری از موارد نرخ های اجاره از سوی خود مشاوران املاک بالا می رود.

او ادامه داد: خوشبختانه امسال با برنامه ریزی که دولت انجام داده و با راه اندازی سامانه املاک و مستغلات و ثبت قراردادهای اجاره در این سامانه شاهد آن هستیم که اجاره ها افزایش نیافته و از سوی دیگر با ثبت رایگان قرار داد در این سامانه حدود ۵ تا ۱۰ میلیون تومان مبلغ کمیسیون برای ما پس انداز شده است.

 انجام بیش از ۳۰ هزار بازرسی از مشاوران املاک در سطح کشور

 دولت امسال با راه اندازی سامانه املاک و مستغلات و از سوی دیگر پیگیری برای پلمب مشاوران املاک متخلف، توانست بخش عمده ای از مشکلات حوزه اجاره را برطرف کند.

روز گذشته مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با اشاره به انجام بیش از ۳۰ هزار بازرسی از مشاوران املاک در سطح کشور، از پلمب بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مشاور املاک متخلف و بدون مجوز خبر داد.

او گفت: از ابزار‌های مختلفی برای کنترل بازار اجاره استفاده شده و از آنجایی که بخش مسکن تعرفه و قیمت‌گذاری خاصی ندارد، این مسیر با چالش‌های زیادی همراه است.

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: پیش از این قانونی برای قیمت‌گذاری در این بخش نداشتیم، اما با مجلس در حال تنظیم یک قانون برای ساماندهی بازار قیمت مسکن هستیم.

بذرپاش تاکید کرد: طبق آمار بانک مرکزی و مرکز آمار، قیمت مسکن در کشور کاهشی شده است.

نظارت مستمر بر بازار، حباب اجاره بها را می شکند

سید جواد سادات  مشاور وزیر راه و شهرسازی درباره ساماندهی بازار مسکن، به ویژه شناسایی و کنترل مشاوران املاک متخلف به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: به طور کلی در اقتصاد و در رابطه با قیمت‌گذاری کالاها خواه مسکن باشد و خواه هر کالا یا خدمات دیگر، موضوع اصلی و اساسی اهمیت شبکه عرضه آن کالا یا خدمات است. به طوریکه حتی اگر کالا به اندازه مورد نیاز بازار تولید شود اما کانال‌های عرضه به درستی عمل نکنند، بازار با شکست مواجه ‌می‌شود.

او ادامه داد: نظارت ها و پیگیری بازرسی در حوزه مشاوران املاک و راه اندازی گشت های نظارتی نقش بسیار پر رنگی در حوزه کنترل اجاره بها داشته است.

سادات اظهار کرد: امسال اجرای این طرح و همچنین راه اندازی سامانه املاک و مستغلات توانسته است بازار اجاره را آرام کند و پیگیری اجرای مداوم آن باعث خواهد شد که حباب قیمت ها در بازار اجاره شکسته شود.

در همین رابطه یونسی یکی از مشاوران املاک در منطقه ولیعصر تهران به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: برخی از همکاران ما در برخی از مناطق تخلفاتی را انجام می دادند که این موضوع از سوی اتحادیه پیگیری می‌شد اما امسال با راه اندازی گشت های نظارتی به صورت میدانی شاهد آن بودیم که تخلفات در حوزه املاک و اجاره کم رنگ تر شده است.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات