۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶
کد خبر: ۷۳۹۷۰۵
معرفی کتاب؛

فقیه پارسا؛ زندگی نامه آیت الله مشکینی

فقیه پارسا؛ زندگی نامه آیت الله مشکینی
فقیه پارسا نام کتابی است که زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی آیت الله مشکینی را در سه فصل برای سیره پژوهان علماء دینی به تصویر کشیده است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، آیت الله علی اکبر مشکینی اردبیلی در 86 سالگی زندگی پربار و سرشار از اخلاق و معنویت به همراه با فراز و فرودهای فراوان شخصیتی ذوفنون و بسیار موثر در حوزه های علمیه و انقلاب اسلامی بود اما آنچه بیش از همه نام و یاد ایشان را زنده نگه می دارد استواری در راه حق و وارستگی در همه صحنه های زندگی فردی و اجتماعی است، بیشترین عالم آن عالم ربانی اخلاق و حاکمیت اسلام در جامعه بود.

دومین همایش «فقیه کارگزار» ویژه بزرگداشت مرحوم آیت الله علی مشکینی از علمای نهضت امام خمینی و کارگزاران نظام اسلامی عصر پنجشنبه در مؤسسه «معهد الاجتهاد الفعال» برگزار شد که به تمامی شرکت کنندگان کتابی با عنوان فقیه پارسا؛ زندگی نامه آیت الله مشکینی اهدا شد، این کتاب که در سه فصل و با 79 صفحه منتشر شده است می تواند گوشه ای فعالیت های این عالم بزرگوار و خدمت گذار به انقلاب را برای جوانان به تصویر بکشاند.

معرفی کتاب:

کتاب فقیه پارسا با 79 صفحه شامل مقدمه، روزشمار عمر- فصل اول شامل« در دامنه های سبلان، ازدواج و فرزندان، تحصیلات حوزوی، برکرسی دریس و تالیف، اصول متون درسی حوزه، تحول خواهی در حوزه، نواندیشی در پژوهش های دینی» فصل دوم شامل« در خیمه انقلاب، قیام 19دی، در رکاب امام خمینی(ره)، در آستانه ابدیت، اندیشه های علمی، خدمات اجتماعی» فصل سوم شامل« سیره اخلاقی و معنوی، چند خاطره اخلاقی از آیت الله مشکینی، آثار و تالیفات، گزیده کتاب نامه» می باشد.

در فصل اول می خوانیم:

نمی‌توان از حیات علمی آیت الله مشکینی گفت ایستاره‌های ایشان را در برابر روشنفکران دینی پیش و پس از انقلاب نادیده گرفت.
روش ایشان در مواجهه با روشنفکران دینی تا پیش از انقلاب تایید و گاه نقدهای ناصحانه بود. مرحوم آیت الله احمدی میانجی نقل می‌کند که پس از تبعید آیت الله مشکینی به گلپایگان همراه مرحوم آیت الله سید مهدی روحانی و آیت الله میرمحمدی به تبعیدگاه مشکینی رفتیم که نظر ایشان را درباره شریعتی تغییر بدهیم. آیت الله مشکینی پاسخ داده است آقای شریعتی در جذب جوان‌ها به سوی انقلاب خیلی مفید بود اما اشتباهات مذهبی بسیاری هم داشت حتی در بسیاری از مسائل اصولی هم اشتباه داشت.
در کارنامه کتبی و شفاهی ایشان سخنی تند یا گزنده علیه هیچ یک از روشنفکران دینی آن سال‌ها همچون شریعتی دیده نمی‌شود.
آیت الله مشکینی در همان سال‌ها کتاب تکامل انسان در قرآن را نوشتند که آن نیز گامی نو در تحقیقات قرآنی محسوب می‌شد این کتاب به واقع بخشی از درس‌های تفسیر ایشان در میان طلاب قم بود که سپس بازنویسی و در قالب کتاب منتشر شد.

فقیه پارسا؛ زندگی نامه آیت الله مشکینی

در فصل دوم می خوانیم:

آیت الله مشکینی همراه سایر دوستان اولین نامه سیاسی خود را در اعتراض به بازداشت امام خمینی رحمة الله علیه نوشت. ایشان پس از برکناری «اسدالله علم» در ۱۷ اسفند ۴۲ خطاب به نخست وزیر وقت حسنعلی منصور در تلگرافی نوشتند: «ملت مسلمان ایران به خصوص جامعه روحانیت دیگر تا به تحمل زندانی بودن مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی خمینی و آیت الله قمی و حجت الاسلام طالقانی را ندارد و با بی‌صبری هرچه تمام‌تر منتظر خلاصی ایشان هستند» به گفته آیت الله طاهری خرم آبادی نویسندگان این تلگراف آیت الله حسین علی منتظری و آیت الله مشکینی بودند.
آیت الله مشکینی در برابر اعدام «طیب حاج رضایی» و «حاج اسماعیل رضایی» نیز واکنش نشان داده، در اقدامی هماهنگ کلاس‌های خود را در حوزه تعطیل کردند.
آیت الله مشکینی از فردای پیروزی انقلاب تا آخرین روزهای حیات مبارکشان حتی یک روز از همراهی با امام خمینی و خدمت به نظام جمهوری اسلامی از پای ننشست.
در سال ۱۳۶۳ عهده‌دار ریاست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم شد.
با ورود به ۸۵ سالگی وضعیت جسمانی آیت الله مشکینی اندک اندک رو به ناخوشی گذاشت به طوری که امامت جمعه قم را به آیت الله رضا استادی عضو جامعه مدرسین سپرد و در آستانه اولین اجلاس خبرگان دوره چهارم نتوانست در برنامه‌های جانبی این اجلاسیه حضور یابند و همراه اعضای مجلس به دیدار رهبری برود. سرانجام نیز پس از عمری کوشش برای تحقق آرمان‌های دینی و سیاسی خود روز دوشنبه ۸ مرداد ۱۳۸۶ مصادف با نیمه رجب ۱۴۲۸ قمری در بیمارستان بقیه الله تهران درگذشت و حاج منصور ارضی او را غسل داد و آیت الله ناصر مکارم شیرازی بر او نماز گزاد. پیکر پاک او در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها به خاک سپردند.

در فصل سوم می خوانیم:
نام آیت الله مشکینی یادآور اخلاق و معنویت است کمتر شخصیتی را می‌توان یافت که در میدان سیاست و سوانح اجتماعی باشد اما بیشتر از هر چیز از اخلاق و معنویت بگوید.
موضوع و محتوای برخی از آثار ایشان در حوزه اخلاق و روایات اخلاقی است همچنین شاید بتوان ایشان را از مشهورترین استادان اخلاق حوزه در دوره معاصر بنامیم.
درس اخلاق آیت الله مشکینی در قم دلهای بسیاری را به یاد خدا گرم کرد و شاگردان بسیاری نیز پرورید هنوز بسیارند کسانی که آن درس‌ها و آن شب‌های نورانی را به یاد دارند شب هایی که آیت الله مشکینی بر منبر درس اخلاق می‌نشست از خدا و اولیای او می‌گفت و دل‌ها را روانه آسمان می‌کرد.

مطالعه این کتاب  به همه علاقمندان حوزه کتاب  و مریدان  و سیره پژوهان علماء دینی پیشنهاد می شود.

ارسال نظرات