۰۹ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۱
کد خبر: ۷۳۹۸۶
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی:

نهضت امام حسین از کاملترین نمادهای زندگی بر مدار خداست

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در اختتامیه کنگره عاشوراپژوهی خراسان رضوی، نهضت امام حسین(ع) از کاملترین نمادهای زندگی بر مدار خدا دانست و گفت: کنگره عاشوراپژوهی فرصتی برای توجه نخبگان و فعالان علمی فرهنگی کشور به موضوع وقف است.
حجت الاسلام حجت گنابادي نژاد چهارمين کنگره عاشوراپزوهي خراسان رضوي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد مراسم اختتامیه چهارمین کنگره عاشورا پژوهی از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی هشتم بهمن ماه در محل تالار نور مشهد برگزار شد.

حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: سه عنصر کلیدی توحید، نبوت و معاد، آغاز و پایان و مسیر زندگی انسان است که اگر در مدار حق یعنی توحید و وحدانیت اتفاق بیفتد فلسفه خلقت و راز و رمز اصلی پیدایش بشریت و زندگی دنیا معنا می یابد.

وی با بیان اینکه فلسفه خلقت چیزی جز تحقق عبودیت در روی زمین نیست افزود: عاشورا و نهضت امام حسین(ع) از کاملترین نمادهای زندگی بر مدار خدا بود، انسان هایی که از خدا آمده بودند مسیر خدا را با همه جوانب انتخاب کرده و برای تسلیم در محضر خدا هیچ پیش شرط و عذری را بهانه نکردند.

حجت الاسلام گنابادی نژاد اظهار داشت: عاشورا در شرایطی اتفاق افتاد که جامعه زمان امام پر از شبهه، ابهام، فتنه، مانع و تشکیک بود، همه کسانی که در دوره پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) بودند در کربلا روی فرزندش شمشیر کشیدند زیرا نتوانستند با شناخت تکلیف به وظیفه شان عمل کنند، اگر 72 انسان برجسته توانستند در کاب سیدالشهداء(ع) ورود پیدا کنند مرهون این بود که به تمام معنا زندگی خالصانه در مسیر وحدانیت خدا داشتند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، عاشورا را تابلوی تمام نمای همه فضیلت ها دانست و ادامه داد: هر کس از همان زمان تاکنون در مقابل عاشوراییان ایستاده است، یا عضو رسمی خانواده رذیلت هاست یا انسانی است که به هر دلیل نتوانسته وجودش را وابسته به فضیلت ها کند.

وی تصریح کرد: اگر در سال 1342 امام خمینی(ره) پرچم احیای اسلام را به اهتزاز در آورده و همه جامعه اسلامی پابه پای امام لبیک گو شدند مرهون این است که خط امام حسین(ع) در جامعه ما پرطرفدار است و نسخه حسینی و سیره رضوی با لحظه های عمر مردم گره خورده و اگر فهرستی از ابتکارات و خدمات و موفقیت های ایران در طول تاریخ عرضه شود، مؤثرترین عامل در ثبت این افتخارات عاشورا بوده است.

حجت الاسلام گنابادی نژاد ابراز داشت: سیدالشهدا(ع) فقط سرمایه های علمی، فرهنگی و اجتماعی و هنری را در ایران اسلامی به وجود نیاورد بلکه یکی از آثار توجه به سیره امام حسین(ع)، گسترش فرهنگ الگوی ایرانی اسلامی اقتصاد یعنی وقف است.

وی با بیان اینکه مشهد قطب وقف در ایران اسلامی است، یادآور شد: وقف سرمایه ای اقتصادی است اما نه در خدمت لیبرالیسم یا زندگی روزمره؛ در استان خراسان بالغ بر 70 درصد موقوفات مربوط به عزاداری سیدالشهدا و به اهتزار دراوردن پرچم ایشان است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: مدیریت موقوفات صرفا با یک سیستم اداری و سازمانی به نتیجه نخواهد رسید بلکه حضور نخبگان و همه فعالان علمی ـ فرهنگی کشور یکی از نیازمندی هاییست که این سرمایه ارزشمند احیا شود و کنگره عاشوراپژوهی فرصتی است که نخبگان حوزه و دانشگاه و فعالان علمی ـ فرهنگی کشور به موضوع وقف و فرصت هایی که محرم و صفر برای حرکت های بیدارگرانه سیدالشهداء می تواند داشته باشد را متوجه می کند.

وی با اشاره به رشد 45درصدی ارائه آثار نسبت به سال گذشته و ارتقاء سطح علمی صاحبان مقاله اظهار داشت: تجلیل از هیئات مذهبی نمونه در جهت دهی به خادمان عزاداری ها، تجلیل از مداحان و ذاکران پیشکسوت و موفق و قدردانی از شعرای اهل بیت عصمت و طهارت از ویژگی های چهارمین کنگره عاشوراپزوهی خراسان رضوی است./930/پ202/ص

ارسال نظرات