۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۰
کد خبر: ۷۴۰۰۵۵
فعال رسانه‌ای:

«مهلا» دچار انحراف از خط فرهنگ حسینی شد + فیلم

«مهلا» دچار انحراف از خط فرهنگ حسینی شد + فیلم
حجت الاسلام پیشاهنگ برنامه مهلا را دچار انحراف دانست و ابراز کرد: در قسمت‌هایی از این برنامه به جای جذب دین، مخاطبین را از دین دور می‌کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام پیشاهنگ فعال رسانه ای درنشست نقد و بررسی برنامه‌های تلویزیونی و اینترنتی دهه اول ماه محرم امسال با عنوان از «مهلا» تا «معلی» که با دبیری وی و با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران دینی و رسانه‌ای حوزه علمیه در سالن شهید دهقانی خبرگزاری رسا برگزار شد، با بیان اینکه نقد یک برنامه به معنای تخریب آن نیست، اظهار داشت: نقد به معنای تلاش برای بهتر شدن یک چیز است و به نظر من نقدی که به برنامه معلی وارد است نداشتن محتوا است که به همین خاطر محتوای این برنامه تحلیل نمی کنیم.

«معلی» برنامه ای ستودنی+ فیلم

فعال رسانه ای با تاکید بر اینکه مراقبت برنامه سازان معلی برای ورود پیدا نکردن به محتوای غلط، ستودنی است، گفت: باید از شورای معارف صدا و سیما، مدیران شبکه سه و تهیه کننده، ناظر و نویسنده این برنامه تشکر کرد که با کمک آنها یک برنامه پاکیزه و بدور از تحریف تولید شد.

وی با بیان اینکه تمام انتقاداتی که به برنامه مهلا وارد می شود ناظر بر بخش محتوایی آن می باشد، تصریح کرد: من تا شب ششم ماه محرم یکی از مدافعین این برنامه بودم و با نقد این برنامه موافق نبودم، زیرا این برنامه را با تمام کاستی هایی که داشت باعث جذب بیشتر مردم به دستگاه ابی عبدالله علیه السلام شد.

حجت الاسلام پیشآهنگ با اشاره به اینکه از شب ششم محرم به بعد برنامه مهلا از لحاظ محتوایی افت داشت و من جزء منتقدین این برنامه شدم، اظهار داشت: ما قبول داریم که دایره پذیریش دستگاه امام حسین علیه السلام از سایر نگرش های دینی بزرگتر است ولی این برنامه در ادامه مسیر دچار انحراف از خط فرهنگ حسینی شد.

فعال رسانه ای با اشاره به اینکه در قسمت هایی از برنامه مهلا جریان کربلا مورد غفلت واقع می شد، ابراز کرد: قسمت هایی از این برنامه رنگ بوی محرم را نداشت و به مسائل سیاسی و اجتماعی پرداخت و با بحث های اختلافی باعث به وجود آمدن اختلافات شد.

«معلی» برنامه ای ستودنی+ فیلم

وی با اشاره به اینکه هدف برنامه مهلا جذب قشر خاکستری به کشتی امام حسین علیه السلام بود، اظهار داشت: این برنامه در ادامه مسیر در بعضی قسمت ها دچار افراط شد و به جای اینکه عده زیادی را جذب دین کند باعث دوری از دستگاه امام حسین علیه السلام شد.

حجت الاسلام پیشاهنگ با اشاره به سخنان تحریف آمیز برنامه مهلا، ابراز کرد: در یکی از قسمت های این برنامه گفته شد به لاک سیاه زنی که در هیئت حضور دارد توسل می کنید که این حرف  غلط است و باید زن لاک زده، به چادر خاکی حضرت زهرا سلام الله علیها توسل کند.

فعال رسانه ای با اشاره به اینکه برخی در محرم امسال برخی اشعار سیاسی می خوانند، گفت: الگو برداری از انقلاب اسلامی که با عزادراری به پیروزی رسید برای اغتشاش‌گرانی که قصد براندازی نظام را دارند، صحیح  نیست، زیرا دستگاه امام حسین علیه السلام ذاتیاتی دارد که باید رعایت شود.

وی ضمن تاکید بر اینکه فرم برنامه معلی مانند حسینیه نیست، تصریح کرد: در این برنامه با قواعد فرهنگ بومی کشورمان و برنامه های سنتی عزاداری را در قالب تصویر به نمایش گذاشته است که مورد توجه مخاطبین تلویزیون قرار گرفت.

حجت الاسلام پیشاهنگ با بیان اینکه اگر در برنامه سازی مقلد نبودیم و با استفاده از قواعد فرهنگی خودمان برنامه بسازیم، موفق خواهیم شد، ابراز کرد: در فرهنگ ما شیوه  و سنت های مختلفی از عزاداری وجود دارد که هر کدام از این سنت ها قابلیت ساخت یک برنامه مستقل را دارد.

«معلی» برنامه ای ستودنی+ فیلم

فعال رسانه ای مدل برنامه مهلا را برگرفته از برنامه های گفت‌وگو محور خارجی خواند و گفت: این برنامه در فرم و ساختار نوآوری خاصی نداشته و نسبت به مدل حسینه معلی برتری خاصی نداشت ولی این برنامه توانسته بود مخاطبین زیادی را جذب کند.

وی با بیان اینکه رسانه هیئت با هیئت رسانه ای تفاوت زیادی دارد، اظهار داشت: برنامه معلی به نوعی طراحی و برنامه ریزی شده بود که هیئتی رسانه ای را نشان دهد و این ساختار قابلیت این را دارد که حرف های تازه ای را به مخاطب منتقل کرده و ظرفیت بسیار مناسبی برای بیان معارف دینی باشد.  

حجت الاسلام پیشاهنگ برنامه معلی را از لحاظ شکل برنامه و محتوا دارای منتقدان و طرفدارانی دانست و ابراز کرد: برنامه تلویزیونی که بجای هیئت مراسم عزاداری برگزار کند، قابلیت این را دارد که حرف هایی را که در گذشته نمی شد بیان کرد در فضایی جدید ارائه کند.

تعداد بازدید : 6
ارسال نظرات