۰۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۷
کد خبر: ۷۴۰۵۷۵
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف:

۳۶۰ موکب سازمان اوقاف به زائران اربعین خدمات می‌دهند

۳۶۰ موکب سازمان اوقاف به زائران اربعین خدمات می‌دهند
حجت‌الاسلام عادل گفت: ۱۷ دستگاه کانتینر نانوایی با ظرفیت تهیۀ ۱۰ هزار قرص نان تعبیه شده؛ توزیع ۵ میلیون بطری آب و احداث کارخانه یخ ۵ تنی از دیگر خدمات سازمان است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام عادل معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف در  نشست خبری «اربعین حسینی» گفت: زیارت اربعین مهم‌ترین روز زیارتی اباعبدالله علیه‌السلام است و طبق روایات، از زیارت خانۀ خدا و ائمۀ اطهار با فضیلت‌تر است. حرکت اربعین حسینی مانور و اعلام حضور شیعیان است که متصل به ظهور امام عصر عجل الله تعالی فرجه می‌شود. این حرکت تمرین ظهور است. زائرینی که پس از زیارت کربلا به سامرا می‌روند، گویی تصور می‌کنند حلقۀ تکمیل زیارتشان، رفتن به خانۀ امام عصر است تا بیعت خود را تازه کنند.

وی دربارۀ برنامه‌های سازمان اوقاف در این ایام گفت: ستاد اربعینِ سازمان، هیچ وقت تعطیل نمی‌شود. همواره پس از اتمام کار مواکب در اربعین، بلافاصله برای سال بعد برنامه‌ریزی‌ها آغاز و جلسات به صورت منظم برگزار می‌شود. امسال نسبت به سال قبل با توان خیلی بیشتری و همت بالاتری ورود کردیم. نظم خیلی بهتری را شاهدیم که در برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته است. ما به عنوان نهادی که ماهیت مردمی دارد، در اوقاف حضور یافتیم. اوقاف سازمانی است که مردم به آن هویت دادند. واقفین و خادمین، بدنۀ اوقاف هستند. مواکب را نیز همین مردم تشکیل دادند. محوریت غالب مواکب ما، امامزادگان استان‌ها و شهرها هستند. برنامه‌های نظارتی و راهبری توسط مدیریت کل ستاد اربعین انجام می‌شود. جلب نذورات مردم به صورت نقدی و غیر نقدی صورت گرفته و در اختیار زائران قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام عادل ادامه داد: توجه ویژه‌ای به مسائل فرهنگی صورت گرفته است. کمیتۀ تبلیغ ما با برنامه‌ریزی خوب و حضور جدی‌تر حضور یافتند. تشکیل کمیتۀ قرآن در سالی که هتک حرمت صورت گرفت، اهمیت بالایی دارد که در ادامه به برخی از فعالیت‌های این کمیته اشاره می‌شود.

وی دربارۀ برخی اقدامات سازمان در ارائه خدمات گفت: با توجه به فصل گرم سال، توجه به موضوعاتی که برای رفاه بیشتر زائران در گرما لازم است، صورت گرفت که از جملۀ آنها عرضۀ آب سرد، مهپاش‌ها، کولر و .. است. خدمت‌رسانی به زائران در بیش از 360 موکب صورت می‌گیرد که در کشور خودمان و عراق از سمت امامزادگان و موقوفات عرضه می‌شود. این مواکب در قالب مواکب رفاهی و فرهنگی و اسکان هستند. برخی مواکب هم تمام خدمات را ارائه می‌کنند.

عادل در این باره توضیح داد: در کشور ایران در 53 موکب تمام خدمات فرهنگی و اسکان و رفاهی ارائه خواهد شد. 76 موکب صرفاً خدمات فرهنگی عرضه می‌کنند. در 139 موکب خدمات رفاهی و پذیرایی و در 37 موکب خدمات اسکان ارائه می‌شود. در کشور عراق در 39 موکب تمام خدمات اسکان، پذیرایی، رفاهی و فرهنگی، در 10 موکب خدمات فرهنگی و در 18 موکب، خدمات رفاهی و پذیرایی و در 4 مورد هم خدمات اسکان ارائه می‌شود.

برنامۀ آیینی در بیش از 2 هزار بقعه مراسم بدرقه رهروان منتظر را خواهیم داشت. با توجه به اینکه خیل عظیمی از مشتاقان امکان حضور در کربلا ندارند، در روز اربعین مراسم ویژه‌ای با عنوان «جاماندگان» در 2 هزار و 900 بقعه برگزار خواهد شد. تعهدی را در ستاد اربعین جهت توزیع آب معدنی و یخ در مواکب بر عهده گرفتیم. تعهد ما 5 میلیون بطری آب و 5 هزار قالب یخ بوده است که با پیش بینی ما به 10 میلیون بطری می‌رسد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف ارائۀ خدمات درمانی، استقرار پزشک و تهیۀ داروهای ضروری با پیش‌بینی ارائه به 10 هزار زائر را از دیگر اقدامات آن سازمان در ایام اربعین حسینی معرفی کرد.

حجت الاسلام عادل افزود: از 10 تا 24 صفر حداقل برای 500 هزار نفر ظرفیت اسکان فراهم شده است. 17 دستگاه کانتینر نانوایی با ظرفیت تهیۀ 10 هزار قرص نان تعبیه شده است. در 24 نقطه ماشین‌های رختشویی مستقر شده طوری که البسۀ زائران یک ساعت بعد به صورت خشک‌شده تحویل آنها می‌شود.

 وی راه‌اندازی کارخانۀ یخ 5 تنی و 2 دستگاه یخ‌ساز دو و نیم تنی و 8 مورد سردخانه را از خدمات سازمان اوقاف در مسیر پیاده‌روی اربعین معرفی کرد و گفت: در عمود 1217 با هماهنگی که با ستاد عتبات صورت گرفت، راه اندازی کارخانۀ یخ و راه‌اندازی سولۀ انبار یخ در حال انجام است. عملیات عمرانی آن ادامه دارد. در کنار آن، 13 دستگاه ژنراتور برقی 2 کیلووات به بالا تدارک دیده شده  است و در اختیار مواکب قرار دارد؛ چرا که با توجه به حجم بالای مصرف برق، امکان قطعی در کشور عراق وجود دارد.

حجت الاسلام عادل افزود: امسال 12 دستگاه تمام اتوماتیک کباب‌زن را در مسیرها خواهیم داشت که ساعتی 1500 کباب تولید می‌کنند. 10 دستگاه اتومات فلافل‌زن و نیز در 19 موکب سایه‌بان‌های بزرگ و در 9 موکب مهپاش تعبیه شده است.

وی ادامه داد: یکی از عملیات عمرانی مهمی که صورت گرفت، ایجاد مخازن آب در صحن‌های امیرالمؤمنین علیه‌السلام است. این موقوفه که از موقوفه‌های استان مرکز است، نیتش آبرسانی است. با هماهنگی که بین عتبه و سازمان عتبات صورت گرفت، بنا شد برای حرم و مجاورین حرم آب سردکن تعبیه شود.

حجت الاسلام عادل دربارۀ اقدامات فرهنگی گفت: اقلام فرهنگی جزو الزامات مواکب است، مخصوصاً برای مهمانان خارجی و کودکان. سال گذشته سایتی ایجاد کردیم که امسال بروزرسانی شده و با عنوان arbaeen.rasekhoon.net شناخته می‌شود. در این سایت تولیدات صوتی و مقالات و استوری‌ها و هر آنچه مربوط به بحث اربعین است، بارگزاری شده است.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف دربارۀ فعالیت‌های قرآنی گفت: در کمیتۀ قرآنی اربعین بخشی را برای خواهران تدارک دیدیم. 10 نفر از بانوان قرآنی با مشارکت عتبۀ حسینی، برنامۀ تلاوت قرآن را برای خواهران را خواهند داشت. تهیۀ کلیپ متناسب با فضای مجازی با تولید 40 محتوا انجام شد. اعزام کاروان نور با عنوان «با قرآن در مسیر بهشت» شامل 50 قاری قرآن و مدیحه سرا با 700 برنامه قرآنی و ایجاد مواکبی جهت تصحیح قرائت قرآن و قرائت نماز و نیز برگزاری محافل و کرسی‌های تلاوت در صحن‌های مقدس از دیگر اقدامات کمیتۀ قرآن در ایام اربعین است. وی پویش ختم قرآن با همکاری شبکۀ قرآن و پویش «حیاتُنا القرآن و حیاتُنا الحسین» با محوریت فعالیت‌های هنری و ادبی را از دیگر برنامه‌های اربعینی معرفی کرد.

حجت الاسلام عادل دربارۀ اسکان زائران پاکستانی گفت: از محور میرجاوه پذیرای زائران پاکستانی هستیم. هر زائری یک شبانه‌روز اسکان می‌شود.

ارسال نظرات