۱۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۷۴۰۶۹
در نشست خبری مسئولان مرکز اسناد انقلاب اسلامی مطرح شد:

انتشار اندیشه های امام از انحصار موسسه تنظیم آثار خارج می شود/ مرکز اسناد اسلامی نگاه ویژه ای به حوزه علمیه داشته است

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی: با تصویب اصلاحیه مصوبه سال 1368 که تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) فقط منحصر به موسسه حفظ نشر آثار امام خمینی بود تنها انتشار منشورات و سخنرانی امام به عهده موسسه قرار خواهد گرفت و سایر موارد از جمله انتشار اندیشه امام و اسناد تاریخی از عهده این موسسه خارج خواهد شد.
2/ حجت الاسلام روح الله حسينيان نشست خبري رياست مرکز اسناد انقلاب اسلامي نشست خبري رياست مرکز اسناد انقلاب اسلامي

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همزمان با آغاز برگزاری جشن های سی و یکمین سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی مرکز اسناد انقلاب اسلامی اولین نشست مطبوعاتی خود را با حضور رییس، معاون تاریخ شفاهی، انتشارات ، پژوهش و اطلاع رسانی مرکز در جمع خبرنگاران برگزار شد.

 بر اساس این گزارش در این نشست  حجت الاسلام روح الله حسینیان رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در ابتدا با اشاره به خلاصه ای از عملکرد این مرکز از آغاز تاسیس تا کنون ابراز داشت: ما با گذشت ده سال از برنامه تعیین شده مان هنوز از آن عقب تر هستیم و امیداوریم بتوانیم برنامه ده ساله را در دوازده سال به انجام برسانیم.

 وی افزود: مرکز از سال 1360 با فرمان امام خمینی (ره) تشکیل شد و این مرکز از همان ابتدا یک موسسه غیر دولتی و غیر انتفاعی بود زیرا امام فرمودند که نباید به دولت ها وابسته باشد.

 حجت الاسلام حسینیان کار مرکز را جمع آوری و تهیه منابع تاریخی جمهوری اسلامی مانند اسناد صوتی، تصویری، کاغذی و برخی اشیایی که مبنای تاریخ اسلامی است دانست و اشاره داشت: میلیون ها سند کاغذی از وزارت خانه ها و ده ها هزار قطعه عکس از قبل و بعد از انقلاب جمع آوری شده است.

 وی همچنین یاد آور شد: یکی دیگر از منابع تاریخ انقلاب اسلامی، خاطرات است که مرکز با تاسیس یک بخش دیجیتالی صوت و تصویر توانسته این آثار را جمع آوری کند و در کل تا کنون ششصد اثر را به جامعه ارائه کند. ضمن آنکه مرکز کاری را برای نوجوانان و جوانان با عنوان دانستنی ها جوانان و انقلاب نیز به انجام رسانده است.

 حجت الاسلام حسینیان در پاسخ به این که آیا درخواستی از سوی مرکز اسناد رسمی برای ملحق شدن موسسه حفظ و انتشار آثار امام خمینی (ره) صورت گرفته است گفت: در سال 1368 قانونی در مجلس تصویب شد که بنابر آن مصوبه کلیه آثاری که مربوط به امام خمینی (ره) بود به عهده موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی گذاشته شد. یکی از مشکلاتی که ما با آن روبرو شدیم آن بود که تا کنون سیزده اثر ما از سوی این موسسه جواز نشر دریافت نکردند چرا که مجوز نشر آثار امام خمینی به عهده این موسسه است. من با برخی از دوستان کمیسیون فرهنگی صحبتی داشتم و قرار بر این شد از آنجایی که محدود کردن آثار مربوط به امام خمینی محدود کردن تبلیغ این شخصیت بزرگ است و از آنجایی که این موسسه نگاهی جهت دار را از خود ارائه کرده است لذا قرار بر این شد تا در این زمینه طرحی برای اصلاحیه مصوبه از سوی کمیسیون فرهنگی به مجلس ارائه شود.

 وی افزود: در این طرح انتشار منشورات و سخنرانی های امام بر عهده موسسه تنظیم آثار بوده و سایر موارد یعنی اندیشه امام و اسناد مربوط به آن از عهده این موسسه خارج شده است.

 در ادامه این نشست، معاونان بخش های مرکز به پاسخ گویی به سئوالات خبرنگاران پرداختند. از جمله مرتضی میردارا معاون تاریخ شفاهی پس از توضیح وظایف تعریف شده معاونت تاریخ شفاهی برای تنظیم و نشر آثار شفاهی و خاطرات تاریخ انقلاب در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری رسا مبنی بر اینکه آیا معاونت تاریخ شفاهی برای حفظ و تنظیم اسناد تاریخی و خاطرات شفاهی آیات و مراجع عظام که نقش موثری در انقلاب اسلامی ایفا کرده اند، فعالیتی داشته است گفت: به طور کلی مرکز اسناد اسلامی نگاه ویژه ای به حوزه علمیه داشته و دارد اما علیرغم همراهی و تعامل خوب آیات و مراجع و شخصیت های بزرگ حوزوی برای انعکاس خاطرات و اسناد انقلاب همواره با ملاحظاتی روبرو هستیم.

 وی خاطر نشان کرد: به عنوان مثال در رابطه با آقای شیخ حسن صانعی وقتی کار تحقیقی و بررسی صورت می دهیم به نتیجه روشنی دست نمی یابیم و نهایتا چیزی که ما را از اصرار به بررسی باز می دارد فرمایش امام خمینی (ره) است که گفته اند شیخ حسن باید گمنام بماند و یا اینکه وقتی خدمت برخی مراجع شرف یاب می شویم با این مساله روبرو هستیم که بعضا علاقه مند نیستند که برخی از فعالیت های درخشان خود را در پیدایش انقلاب تبلیغ کنند.

 وی یاد آور شد: البته ما همواره تعامل خود را با حوزه علمیه و علما و مراجع حفظ کرده ایم و از هر گونه خط ارتباطی همچون خبرگزاری رسا به عنوان تنهاترین رسانه رسمی حوزه استقبال می کنیم.

 گفتنی است در پایان این نشست گروه خبرنگاران با حضور بخش ها و معاونت های مختلف مرکز اسناد واقع در خیابان شریعتی از فعالیت های این مرکز و بخش های مختلف آن بازدید کردند. /955/پ201/ج

 

 

ارسال نظرات