۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۷۴۰۸۲۴
سرلشکر موسوی:

بیانیه گام دوم انقلاب مهم‌ترین سند انقلاب اسلامی است

بیانیه گام دوم انقلاب مهم‌ترین سند انقلاب اسلامی است
فرمانده کل ارتش راه خنثی‌سازی تهدیدات را قوی‌تر شدن در همه بخش‌ها دانست و تصریح کرد: بیانیه گام دوم انقلاب به یک عبارت مهم‌ترین سند انقلاب اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش صبح امروز در آیین آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه فرماندهی و ستاد (دافوس) ارتش، گفت: دوره دافوس یک فرصت بی‌نظیر در دوران خدمت است. البته این مطلب را به عنوان یک جمله دانشی عرض نمی‌کنم. این سخن فردی است که تقریباً در همه دوره‌های طولی و عرضی ارتش حضور داشته است.

وی افزود: دوره دافوس یک دوره بسیار بی‌نظیر بوده و قابل مقایسه با سایر دوره‌ها نیست.

سرلشکر موسوی با بیان اینکه باید دوره دافوس در همه جوانب زندگی یک افسر موثر باشد، تصریح کرد: افراد باید به همه دقایق زندگی خود ارزش قائل باشند و برنامه‌ریزی کنند. البته برخی افراد هم برای دقایق زندگی خود ارزش قائل نیستند.

وی ادامه داد: افسرانی بودند که دوره دافوس را با نمرات عالی گذرانده‌اند. اما، این دوره تاثیر خاصی در آن‌ها نداشته است. ولی در مقابل، افسرانی هم بوده‌اند که پس از پایان دوره دافوس همچون خورشید در مجموعه خود درخشیده‌اند.

فرمانده کل ارتش، تصریح کرد: هرکسی که دغدغه انقلاب دارد باید حد اقل یک بار این کتاب را بخواند و با بهره برادری از آن تلاش کنند که سربازی بهتر برای اسلام و انقلاب باشد. البته توصیه می‌کنم همه افرادی که در دافوس حضور دارند کتاب انسان ۲۵۰ ساله را مطالعه کنند. چرا که به انسان یادآوری می‌کند که برای چه هدفی زندگی و تلاش می‌کند.

وی افزود: یکی از نکات برجسته این کتاب این است که شما ائمه معصومین را به عنوان یک انسان ۲۵۰ ساله ببینید که در مراحل مختلف زندگی ۲۵۰ ساله خود مواضع مختلفی داشته‌اند. البته این مواضع به ظاهر متفاوت یک هدف واحد را دنبال می‌کرد.

سرلشکر موسوی گفت: ما در تاریخ ائمه اظهار را باید به عنوان یک دوره ۲۵۰ ساله در نظر بگیریم که در یک دوره به دلیل شرایط صلح را می پذیرد و در دوره دیگر همه خانواده و عزیزان خود را به میدان می آورد و برای احیای اسلام فدا می کند.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب، بیان کرد: بیانیه گام دوم انقلاب به یک عبارت مهم‌ترین سند انقلاب اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. این سند بیشتر معطوف به آینده است و آینده را برای ما بیشتر روشن می‌سازد.

فرمانده کل ارتش بیان کرد: ما باید برنامه ها و اولویت های خود را بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تعیین کنیم و نگاه تمدنی به فرآیندها داشته باشیم و وقتی فراز و نشیب زندگی بشری و چالش و درگیری حق و باطل را در این دوران نگاه کردیم و در نظر گرفتیم می توانیم روند آینده جهان را پیش بینی و خود را متناسب با آن آماده کنیم.

وی ادامه داد: یکی از نکاتی که رهبر انقلاب در این بیانیه اشاره کرده‌اند حرکت برای تشکیل تمدن نوین اسلامی و نکته دوم آمادگی برای ظهور حضرت بقیه‌الله اعظم (ع) است.

فرمانده کل ارتش با بیان اینکه هنگامی که کتاب انسان ۲۵۰ ساله و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با نگاه اینکه برای چه هدفی و برای چه کسی باید تلاش کنیم، تصریح کرد: این نگاه به ما کمک می‌کند تا بدانیم در کدام نقطه از تاریخ و جغرافیا ایستاده‌ایم.

وی افزود: ما باید به اتفاقات حوادث و رویدادهای اقصی نقاط جهان نگاه تمدنی داشته باشیم. نگاه تمدنی یعنی که یک نگاه از بالا به تمام رویدادها و وقایع مهم تاریخی داشته باشیم. نگاه تمدنی یعنی از زمان آفرینش آدم و حوا تا کنون و بررسی همه رویدادها، چالش‌ها و وقایع. اگر به این روندها نگاه تمدنی داشته باشیم خواهیم دانست که آینده چگونه خواهد بود.

سرلشکر موسوی، تصریح کرد: نگاه تمدنی و از بالا به پایین در تاریخ و جغرافیا نیز چنین است. باید به کره زمین، کشورهای پهناور، حکومت‌های موجود، فرهنگ‌های حاضر و رویدادها و تحولاتی که بر آن‌ها گذشته، نگاه کنیم.

وی ادامه داد: ما باید یک بار دیگر این‌گونه نگاه کنیم که در کجای تاریخ و جغرافیا ایستاده‌ایم.

فرمانده کل ارتش با بیان اینکه برخی می‌پرسند که ما تا چه زمان باید در پیچ تاریخی باشیم، خاطرنشان کرد: باید در پاسخ به آن‌ها گفت که وقتی آن را متوجه خواهیم شد که میزان زاویه گرفتن از مسیر اصلی را متوجه شویم.

وی افزود: برخی اوقات در تاریخ افراد و شخصیت‌های موثر و تاثیرگذاری مانند حضرت امام خمینی(ره) این پیچ تاریخی را با اقدامات و نگرش خود تغییر می‌دهند. ایشان آن قطاری که در حال طی مسیر اشتباه بود را به مسیر اصلی بازگرداندند.

سرلشکر موسوی، تاکید کرد: اگر همه جامعه پای کار اجرای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و توجه به موضوع مطرح شده در کتاب انسان ۲۵۰ ساله بیایند آن‌گاه ممکن است این پیچ تاریخی موجود طی دو سال به پایان برسد.

وی افزود: اگر ما به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و فرمایشات مقام معظم رهبری عمل کنیم این پیچ تاریخی کوتاه می شود و سریع‌تر به مسیر صحیح بر می گردیم. راه حل رسیدن به مسیر درست و عبور از پیچ تاریخی کنونی عمل به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است.

فرمانده کل ارتش در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مسائل مختلف جهان، خاطر نشان کرد: برآیند همه رویدادها و اتفاقات جهان این است که در همه آنها فرصت‌ها و تهدیدهایی وجود دارد.

وی ادامه داد: راه خنثی‌سازی تهدیدات و استفاده از فرصت‌ها قوی‌تر شدن در همه بخش‌هاست که یکی از راه‌های قوی‌تر شدن بخش دفاعی است. البته نیروی انسانی رکن قدرت ساز در همه بخش‌هاست چرا که اگر پیشرفته‌ترین تسلیحات و تجهیزات در دست نیروی انسانی ناکارآمد باشد همچون آهن پاره هستند.

سرلشکر موسوی، نقش فرمانده در نیروهای مسلح را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: این موضوع هنگامی مشخص می‌شود که اگر یک یا دو فرمانده را از یک مجموعه حذف کنیم شاهد ایجاد ضعف خواهیم بود. البته در طرف دیگر بودن یا نبودن برخی فرماندهان نیز تاثیر خاصی در مجموعه خود ندارد.

فرمانده کل ارتش در پایان خطاب به افراد حاضر در دوره ۳۴ مدیریت دفاعی دافوس ارتش، تاکید کرد: تلاش کنید از فرصت‌های خود استفاده کنید تا بتوانیم از فرصت‌های موجود در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به خوبی استفاده کنیم.

ارسال نظرات