خط ریلی اردبیل - میانه در ایستگاه پایانی
راه آهن اردبیل میانه نه تنها ارتباط استان اردبیل با شبکه ریلی کشور و خطوط ریلی بین المللی را فراهم میکند، بلکه موجب افزایش مراودات اقتصادی بین استان اردبیل و سایر استانهای کشور و بازارهای جهانی نیز خواهد شد.
ادامه این پروژه و اتصال آن به سمت شمال استان اردبیل و پارس آباد مغان نیز سبب اتصال خطوط ریلی کشور به خط ریلی جمهوری آذربایجان شده و از این رو این پروژه از اهمیت بالایی برای منطقه و کشور برخوردار است.
اما با تمام این تفاسیر در سالهای گذشته مردم استان اردبیل فقط شاهد وعدههای بی پایان مسؤولان در دولتهای مختلف بودند و گویا شنیدن سوت قطار در این استان به یک آرزو تبدیل شده بود و دیگر مردم به وعدههای مسؤولان توجه چندانی نمیکردند.
روی کار آمدن دولت سیزدهم و احیای امیدها برای تکمیل راه آهن اردبیل
با روی کار آمدن دولت سیزدهم و توجه ویژه این دولت برای رسیدگی به مطالبات مردمی و تکمیل طرحهای نیمه تمام در کشور و استان اردبیل امیدها برای تکمیل این پروژه ریلی در شمالغرب کشور دوباره زنده شد.
اقدامات اساسی، تخصیص اعتبار، پیگیری مسؤولان دولتی و نمایندگان استان اردبیل و نماینده ولی فقیه در استان این بار متفاوتتر از سالهای گذشته بوده و روند عملیاتیتر به خود گرفت و همین امر نوید خبرهای خوش برای مردم استان را داشت.
به طوریکه آیت الله رئیسی رئیس جمهور کشور در سفر خود به استان اردبیل ضمن توجه ویژه دولت برای تکمیل پروژههای نیمه تمام در استان اردبیل از اقدامات اساسی دولت برای تکمیل و افتتاح خط ریلی اردبیل به میانه به عنوان یکی از مطالبات اصلی مردم استان اردبیل سخن به میان آورد.
رئیس جمهور: تکمیل راهآهن اردبیل ـ میانه نیازمند یک اقدام جهادی است
رئیس جمهور در آبان ماه سال ۱۴۰۰ در سفر خود به اردبیل عنوان کرد: راهآهن اردبیل میانه یکی از مهمترین پروژههای استان اردبیل بوده که ۱۵ سال از زمان شروع اجرای این طرح میگذرد و به همین دلیل تکمیل آن به یک آرزو برای مردم این استان تبدیل شده و لذا بهرهبرداری از این طرح در استان اردبیل نیازمند یک اقدام جهادی است.
رئیسی بیان کرد: منابع و اعتبارات مورد نیاز برای طرحهای موجود از دو طریق تامین خواهد شد؛ یکی از طرق بودجه سال ۱۴۰۱ که اعتباراتی را در این بودجه در نظر خواهیم گرفت و اما در کنار آن مقداری از منابع مالی نیز از طریق فروش مازاد داراییهای دولت تامین خواهد شد و دولت داراییهای مازادی دارد که با فروش این داراییها میتواند منابع و درآمد حاصل از آن را صرف تکمیل پروژهها و احداث طرحهای جدید بکند.
پس از این سفر و تاکید ویژه رئیس جمهور برای تکمیل طرحهای نیمه تمام به خصوص راه آهن اردبیل شاهد روند مناسب تخصیص اعتبار و عملیات عمرانی برای تکمیل این پروژه بودیم.
گذر از گلوگاه های سخت در طی ۲ سال گذشته
بهطوریکه به گفته معاون عمرانی استانداری اردبیل این پروژه در ابتدای دولت سیزدهم پیشرفت ۷۰ درصدی داشته و در طی دو سال گذشته پیشرفت فیزیکی این پروژه به ۹۰ درصد رسیده است.
کمال الدین میرجعفریان هم چنین با اشاره به میزان اعتبارات تخصیص یافته برای این پروژه در دولت سیزدهم بیان کرد: تاکنون کل هزینهکرد این پروژه ۴۵هزارمیلیارد ریال است که از این میزان ۲۲هزارمیلیارد ریال فقط در دولت سیزدهم به آن تزریق شده است.
وی عنوان کرد: نکته مهم دیگر اینکه در ۲ سال اخیر عمده نقاط بحرانی و گلوگاهی پروژه اعم از تکمیل پلها، تونلها و قطعات سخت که در گذشته رها مانده بود اجرایی شده است.
راهآهن اردبیل میانه بهدلیل عبور از مناطق کوهستانی، دارای مشخصات فنی و حجمهای عملیاتی بسیار بالا بوده که از جمله آنها میتوان به احداث ۶۲ دستگاه تونل به طول ۲۴ کیلومتر و پلهای خاص و بزرگ با مجموع حدود ۶ کیلومتر اشاره کرد و طبق گفته مسؤولان اردبیل شاهد گذر از این نقاط بحرانی در طی ۲ سال اخیر بودهایم.
معاون اجرایی رئیسجمهور: راهآهن اردبیل - میانه با حضور رئیسجمهور افتتاح میشود
در مورخه ۱۳ تیر ماه سال جاری نیز نشست پیگیری و بررسی رفع موانع در تکمیل طرح ریلی میانه -اردبیل به ریاست محسن منصوری معاون اجرایی رئیسجمهور و با حضور استاندار اردبیل، علی نیکزاد نماینده مردم اردبیل و نمایندگانی از وزارتخانههای راه و شهرسازی، صمت، سازمان برنامه و بودجه و بنیاد مستضعفان در ساختمان کوثر برگزار شد.
محسن منصوری در این نشست طرح راهآهن اردبیل - میانه را از طرحهای مهم، محوری و اقتصادی سامانه ریلی کشور عنوان کرد و گفت: عملیات ساخت این طرح ریلی حدود ۲۰ سال پیش در کشور آغاز شده و مردم اردبیل نسبت به این طرح ملی مطالبه جدی دارند و رئیسجمهور هم در سفر استانی به اردبیل و در بازدید از این طرح گفته بود انتظار مردم استان برای افتتاح راهآهن طولانی شده است و این طرح که یکی از زیرساختهای استان محسوب میشود و باید با جدیت تکمیل شود، حال با افتتاح آن، یکی از وعدههای دولت سیزدهممحقق میشود.
معاون اجرایی رئیسجمهور افزود: پس از سفر رئیسجمهور به استان اردبیل حدود ٢ هزار میلیارد تومان منابع برای تکمیل این طرح اختصاص یافت که در نوع خود کمنظیر است و در نشست امروز قرار شد مصالح باقیمانده این طرح توسط بنیاد مستضعفان و ریل مورد نیاز هم از سوی ذوبآهن تأمین شود.
منصوری تأکید کرد: طی ٢ ماه آینده نیز ٣٠٠ میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه به این طرح تخصیص مییابد که امیدواریم با برنامهریزی انجام شده، پاییز امسال این طرح با حضور رئیسجمهور به بهرهبرداری برسد و مردم عزیز طعم شیرین این خدمت را حس کنند.
ریل گذاری ۱۲۵ کیلومتر از راه آهن اردبیل - میانه
روند اجرای این پروژه و بازدیدهای مداوم مسؤولان استانی و کشوری از عملیات اجرایی آن و اتمام گلوگاههای سخت در این پروژه نشان از عزم جدی دولت برای تکمیل این پروژه داشته و سید حامدعاملی، استاندار اردبیل چند روز پیش و در آخرین بازدید خود از این پروژه از تزریق اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی در ماههای آتی به این پروژه خبر داد.
وی در جریان پیگیری میدانی پروژه راهآهن اردبیل - میانه اظهار کرد: از ۱۷۵ کیلومتر پروژه راهآهن اردبیل - میانه، تاکنون ۱۲۵ کیلومتر ریلگذاری شده و با تکمیل زیرسازی قسمتهای مختلف این پروژه، ادامه ریلگذاری نیز تا پایان مسیر در حال انجام است.
استاندار اردبیل افزود: طی سال گذشته بیش از ۱۳۵۰میلیارد تومان به پروژه راهآهن اردبیل - میانه تزریق شد و از ابتدای سال جاری نیز ۴۵۰میلیارد تومان تخصیص یافته و ۳۰۰میلیارد تومان دیگر هم تا یک ماه آینده تزریق خواهد شد.
وی تصریح کرد: در بازدید امروز از پروژه راهآهن اردبیل - میانه همراه با نمایندگان مردم در مجلس و مسؤولانی از وزارت راهوشهرسازی، روند پیشرفت پروژه و تعهدات پیمانکاران ارزیابی شد تا تأمین منابع مورد نیاز هم بر اساس این ارزیابی انجام شود.
عاملی بیان کرد: امیدواریم روند زیرسازی و ریلگذاری پروژه راهآهن اردبیل - میانه مطابق برنامه زمانبندی دادهشده به پیمانکاران به پایان برسد تا این پروژه پس از سالها انتظار، به بهرهبرداری رسیده و مورد استفاده مردم شریف قرار گیرد.
تمامی اخبار پیرامون راهآهن اردبیل و روند عملیات اجرایی این پروژه نشان میدهد که این بار دولت مردمی بر خلاف دولتهای قبلی به مطالبات اصلی مردم استان توجه ویژهای داشته و تلاشها برای تحقق این مطالبه مردمی ادامه دارد.
از آنجاییکه استان اردبیل با توجه به بهرهمندی از امکان تاریخی و طبیعی مختلف در سطح استان و شرایط خاص جغرافیایی و آب و هوای خُنک و مطبوع که به این منطقه را به ییلاق شهر ایران نیز شهره کرده به عنوان قطب گردشگری در سطح کشور محسوب میشود.
علاوه بر آن با توجه به تولید سالانه بیش از ۴ و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی به عنوان یکی از قطبهای کشاورزی کشور نیز شناخته شده و از این رو تکمیل این خط ریلی به عنوان یکی از راههای ارتباطی ایمن و سریع میتواند نقش بسزایی در توسعه و پیشرفت این منطقه داشته باشد.
در کنار آن اتصال این خط ریلی به شمال استان اردبیل و پارس آباد کریدور شمال تا جنوب کشور را تکمیل میکند و با توجه به اتصال به خط ریلی جمهوری آذربایجان سبب اتصال خط ریلی کشور به کشورهای همسایه برای افزایش مرادوات تجاری میشود موضوعی که پس از اتمام خط ریلی اردبیل با میانه باید مورد توجه مسؤولان امر قرار گرفته و شاهد پیشرفت بیش از پیش استان باشیم.