۰۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۷۴۰۹۴۷

جزئیات مراسم جاماندگان اربعین

جزئیات مراسم جاماندگان اربعین
طبق پیش‌بینی‌های انجام شده امسال بیش از چهار میلیون زائر در مراسم جاماندگان اربعین حسینی حضور پیدا خواهند کرد.

خونویی، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در نشست خبری آبین پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی گفت: مراسم پیاده‌روی عزاداران امام‌حسین (ع) که به هر دلیلی نتوانستند در عتبات عالیات حاضر شوند، هر سال در قالب برنامه جاماندگان اربعین برگزار می‌شود. البته، این مراسم در شهر تهران حدود ۱۰ سال است که به صورت خودجوش برگزار می‌شود. افرادی که در این مراسم حاضر می‌شوند از زیارت اربعین حسینی در کربلای معلی جامانده‌اند و بیشتر به صورت خانوادگی در مراسم جاماندگان حضور پیدا می‌کنند. 

وی افزود: مراسم جاماندگان اربعین حسینی در تهران روز چهارشنبه، ۱۵ شهریور بعد از اقامه نماز صبح و همراه با قرائت زیارت اربعین از میدان امام حسین (ع) آغاز شده و تا حرم حضرت عبدالعظیم‌الحسنی (ع) به طول تقریبی ۲۰ کیلومتر ادامه خواهد داشت. 

وی عنوان کرد: در ظهر اربعین تراکم جمعیت و حضور مردم در محدوده شهر ری بالا خواهد بود که برای این مسئله نیز تمهیداتی در نظر گرفته شده است. امسال در مجموع ۱۳۰۰ موکب میزبان عزاداران امام حسین (ع) در مراسم جاماندگان اربعین هستند و نسبت به پذیرایی و خدمت‌رسانی به زائران اقدام می‌کنند.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران توضیح داد: امسال همچنین مواکب حضرت ام‌البنین (س) با هدف ارائه خدمات به بانوان و کودکان طراحی شده است که در آن‌ها فضا‌هایی برای استراحت بانوان و اجرای برنامه برای کودکان درنظر گرفته شده است. همچنین، گروه‌های مردمی بانوان نیز در این مواکب حضور یافته و به ارائه خدمات می‌پردازند.

خونویی تصریح کرد: در طول مسیر پیاده‌روی جاماندگان اربعین نیز خدمات پزشکی و سلامت ترتیب داده شده است تا زائران با سلامت در این مراسم شرکت کنند. در رابطه با موضوعات حمل و نقل مراسم نیز تمهیداتی در حوزه تاکسیرانی و اتوبوس‌ها در نظر گرفته شده و ایستگاه‌های مترو در مسیر مراسم نیز نسبت به خدمت‌رسانی رایگان به زائران اقدام می‌کنند.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به اینکه پنج پارکینگ بزرگ برای پارک خودرو‌های زائران در نظر گرفته شده است، بیان کرد: هماهنگی‌های لازم با مساجد، حسینیه‌ها، مدارس و تکایا در مسیر پیاده‌روی مراسم جاماندگان انجام شده و این اماکن نیز به زائران خدمات خواهند داد.

وی تصریح کرد: در رابطه با موضوع پسماند و زباله‌های بجا مانده در مسیر مراسم نیز مکان‌هایی تعبیه شده و موکب‌داران نیز طبق مرام‌نامه‌ای که با ایشان داریم نسبت به رعایت موضوعات محیط زیستی و بهداشتی اقدام خواهند کرد. همچنین برای مدیریت جمعیت اطراف حرم حضرت عبدالعظیم‌الحسنی (ع) نیز سه نقطه اصلی در ضلع‌های غربی، شرقی و جنوب حرم در نظر گرفته شده تا زائران بتوانند بدون دغدغه به مراسم عزاداری، قرائت زیارت اربعین و نیز فضای کافی برای استراحت دسترسی داشته باشند. 

خونویی با اشاره به پخش زنده این مراسم از شبکه‌های مختلف رسانه ملی در ۸ نقطه از مراسم، تصریح کرد: در مراسم امسال تأکید ویژه بر روی موضوع ایجاد فضا و تسهیل حضور هرچه بیشتر خانواده‌ها قرار دارد. امسال پویش نذر اربعین برگزار شده تا مردم و خانواده‌ها بتوانند برای ارائه نذورات یا حضور در موکب‌ها برای خدمت‌رسانی در این پویش شرکت کنند. 

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران افزود: برخی موکب‌ها به صورت خانوادگی اداره می‌شوند تا خانواده‌ها بتوانند نذورات خود را در بین زائران توزیع کنند؛ لذا حجم اصلی این رخداد با گروه‌های مردمی است. سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران سال‌های سال است که گروه‌های مردمی در حوزه‌های مختلف را در قالب کانون‌های فرهنگی، هنری در فرهنگسرا‌ها مدنظر دارد و امسال نیز این کانون‌ها حضور ویژه‌ای در مراسم اربعین حسینی داشته و تنوعی از خدمات فرهنگی در مسیر به خانواده‌ها ارائه می‌شود.

خونویی: خاطرنشان کرد: بخشی از خدمات فرهنگی ارائه شده در رابطه با موضوع کتاب‌های مرتبط با اربعین است. امسال پیش‌بینی می‌شود که حدود چهار میلیون زائر در مراسم جاماندگان اربعین حسینی شرکت کنند. ذکر این نکته نیز بسیار مهم است که هیچ موکب و برنامه‌ای به صورت نهادی اداره نمی‌شود و تمامی برنامه‌ها به صورت کاملاً خودجوش و مردمی اجرا خواهد شد.

ارسال نظرات