۱۰ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۰
کد خبر: ۷۴۱۰۹
نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمرخراسان:

مهجوریت قرآن به دلیل بی توجهی به هدایت‌های آن است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال گفت:کمترین مورد مهجوریت قرآن در میان مسلمانان این است که از هدایت های قرآن استفاده نکنند.
حجت الاسلام ضرابي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام ضرابی، نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر و مسؤول مؤسسه پیوند با امام عصر،‌روز گذشته در مراسم آغازین دوره تربیت مربی و داور قرآن کریم مدارس علمیه خواهران استان های خراسان با اشاره به مسأله مهجوریت قرآن اظهار داشت: اینکه پیامبر اکرم(ص) به پیشگاه خدا شکایت می کند که قوم من قرآن را مهجور نگه داشته اند، می تواند از زوایای مختلفی باشد.

وی افزود: کاربردها، آثار و نتایج قرآن قابل شمارش نیست؛ بنابر این به صورت دقیق نمی توان تعیین کرد قرآن از چه جنبه هایی مهجور و از چه لحاظی مورد استفاده واقع شده است، کمترین مورد مهجوریت قرآن در میان مسلمانان این است که از هدایت های قرآن استفاده نکنند.

حجت الاسلام ضرابی تصریح کرد: انسان تا وقتی بر محمل صدق و راستی، با قلبش قرآن را تلاوت نکند ارتباط با خدا پیدا نخواهد کرد؛ امام خمینی(ره) می فرمایند قرآن از حیث قرائت، تجوید، معانی، بیان و وجوه اعجاز در میان مسلمین مورد توجه واقع شده اما حقیقت این است که هیچ یک از این ها مقصود قرآن نیستند و قرآن برای این ها نازل نشده است.

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر ابراز داشت: درست است که یادگیری این موارد کار پسندیده ایست؛ اما همین علوم می تواند یکی از شاهراه های نفوذ شیطان باشد به گونه ای که آنقدر این موارد جنبی را نزد انسان مهم جلوه می دهد که برخی تمام عمر خود را در وجوه حسن قرائت یا ادبیات قرآن صرف می کنند.

وی گفت: مقصود قرآن، هدایت به عالم غیب و رساندن انسان به جایگاهیست که خدا برای انسان در نظر گرفته و این جایگاه چیزی جز مظهریت صفات و اسماء الهی نیست، در عالم دنیا هر چیزی که بهره ای از وجود دارد، جلوه ای از اسماء و صفات الهی است و بهره هر انسان از حیات، به میزان صفاتی است که از صفات الهی کسب کرده است.

حجت الاسلام ضرابی با اشاره به اینکه تحول انسان و حیات الهی از مصادیق بهره گیری از قرآن است و قرآن را باید در جای جای زندگی به کار گرفت بیان داشت: از راه های بیرون آوردن قرآن از مهجوریت، تدبر و اندیشه در آن است و اینکه علوم ثلاثه(فقه، اخلاق و معارف) را از قرآن استخراج کنیم./930/پ202/ص
ارسال نظرات