۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۴
کد خبر: ۷۴۱۱۶۵
یادداشت؛

آیا «جبلی» عزم لازم برای تحول در سیما را دارد؟

آیا «جبلی» عزم لازم برای تحول در سیما را دارد؟
ابزار تأسف جبلی از توهین به وزیر سابق بهداشت و وعده اینکه در آینده تدبیر بیشتر در برنامه‌های زنده خواهد شد، نشان می‌دهد که ریاست سازمان قصد تحول در بخش سیما را دارد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، برنامه تلویزیونی «جام جم» با سردبیری و میزبانی سید احمد موسوی صمدی و تهیه‌کنندگی مصطفی هیودی از دوشنبه ۶ شهریورماه روی آنتن شبکه یک رفت. این برنامه که نگاهی نقادانه به رویکردهای کلان حوزه فرهنگ و رسانه دارد در قسمت‌های ابتدایی با نگاهی تحلیلی، موضوعات بحث‌برانگیزی را که سازمان صداوسیما با آنها مواجه بوده، نقد و بررسی کرد.

محمدصادق کوشکی مهمان اولین قسمت از برنامه بود و مسأله سلبریتیسم را نقد و واکاوی کرد که در این سال‌ها یکی از چالش‌های جدی صداوسیما بوده است. او در خصوص شخصیت‌هایی همچون علی دایی و عادل فردوسی‌پور می‌گوید: «باید ببینیم آیا کسی ۶ دهه پس از مرگ علی دایی او را می‌شناسد؟» او در این برنامه می‌گوید: «فردوسی‌پور توانمند نبود؛ گستاخ بود. مدیر رسانه او عقلانیت نداشته است. رئیس صداوسیما تدارکات‌چی او بود و از او حساب می‌برد. فردوسی‌پور در واقع رئیس صداوسیما بود.

ما در سینما و رسانه ملی با پدیده افسارگسیختگی چهره‌های «پرواربندی‌شده» روبه‌رو بودیم.» در پی این اظهارنظرها، موجی از اعتراضات به سوی این منتقد و تحلیلگر رسانه روانه شد، به‌گونه‌ای که اختلافات بسیاری را به وجود آورد و عده بسیاری، نظرات او را فاقد ارزش تحلیلی درست و منصفانه می‌دانند. و معتقد بودند کوشکی با بیان نظرات خاص در چنین مقطعی به تنش‌ها دامن زده و موجب افزایش فضای دوقطبی در جامعه می‌شود.

لزوم نظارت بیشتر بر سیما

ابزار تأسف پیمان جبلی از توهین به وزیر سابق بهداشت و منافی دانستن آن با سیاست‌های تحولی رسانه ملی و وعده اینکه در آینده تدبیر بیشتر در برنامه‌های زنده خواهد شد، نشان می‌دهد که ریاست سازمان قصد تحول در بخش سیما را خواهد داشت.

از اولین نشانه‌های تحول در این بخش باید مراقبت‌کردن از حضور مداوم و مستمر افرادی باشد که نه‌تنها برای نظام هزینه درست می‌کنند که با حرف و سخن خود موجب بالارفتن التهاب و شکاف اجتماعی می‌شوند. نظارت بیشتر بر مهمانانی که دعوت می‌شوند، نظارت بر مجریان، تسلط بیشتر بر آنتن و نظم‌دادن به آن از اصلی‌ترین ویژگی‌های چنین تحولی است. به نظر می‌رسد که جبلی عزم چنین تحول و تغییری را در سر دارد.

اظهارات کوشکی در حالی است که پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما در یک پیام توئیتری در واکنش به این اظهارات نوشت: «مطلب ناشایستی در یکی از برنامه‌های زنده سیما درباره وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته شد که جای دفاع ندارد و بابت آن باید ابراز تأسف و اعتذار کرد.

این نوع رفتارها مورد قبول نیست و با سیاست‌های تحولی رسانه ملی نسبتی ندارد. ان‌شاءالله برای کنترل بیشتر برنامه‌های زنده، تدبیر جدی‌تری به عمل خواهد آمد.»

ارسال نظرات