۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۷۴۱۲۳۷
یادداشت؛

سیاست یا دیانت؟

سیاست یا دیانت؟
نظریه جدایی دین از سیاست یا به تعبیر اروپایی سکولاریسم یا سکولاریزم، حوزه جدایی را برای دین تعریف می‌کند که دخالت در امور سیاسی و دنیوی نداشته باشد.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، نظریه جدایی دین از سیاست یا به تعبیر اروپایی سکولاریسم یا سکولاریزم، حوزه جدایی را برای دین تعریف می‌کند که دخالت در امور سیاسی و دنیوی نداشته باشد، این تفکر در ایران در زمان رضاخان با همکاری روشنفکران و غرب مآبان گسترش بیشتری پیدا کرد.

حضرت امام خمینی رحمه‌الله علیه در بیانات و آثارشان این مسئله جدایی دین از سیاست را به‌شدت مردود و اشتباه خواندند و اسلام را دینی جامع که برای تمام شئون فردی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی مردم برنامه دارد و تمام نیازهای دنیوی و اخروی انسان را تأمین می‌کند، قلمداد کردند.

ایشان رواج تفکر جدایی دین از سیاست را حاصل دسیسه دشمنان اسلام می‌دانستند که برای غارت منابع کشورهای اسلامی همه سعی و تلاش خود را به کار می‌بستند و از بعضی خواص که در این مسئله ورود پیدا نمی‌کردند، گلایه داشتند که چرا در مقابل غارت و ظلم استعمار و ستمگران ساکت نشسته‌اید؟

امام خمینی رحمه‌الله علیه دین اسلام را با حفظ هویت و ماهیتی که دارد، مترقی و پیشرفته خواندند و برخلاف نظر کسانی که دین را ارتجاعی و مربوط به 1400 سال پیش می‌دانستند، اسلام را طرف‌دار رشد و پیشرفت جوامع مسلمین و رواج‌دهنده عدالت و آزادی از ظلم و ستم معرفی می‌کردند.

امام راحل در سال 1352 در درس خارج ولایت‌فقیه که در نجف اشرف برگزار می‌کردند به این تفکر اشتباهی که در مورد دین به دلیل دسیسه‌های دشمن در ذهن دانشجویان و مردم عادی نقش بسته اشاره کردند و فرمودند: در توده‌های مسلمین و در دانشگاه‌های مسلمین گاهی این معنا تبلیغ می‌شود که اسلام یک احکام حیض و نفاسی دارد، بعضی اخلاقیات هم البته دارد؛ اما راجع به زندگی مطلبی ندارد و این‌طوری در اذهان مردم رسوخ پیدا کرده است؛ اگر چنانچه کسی بخواهد که اسلام به آن گونه که وارد شده است برای آنها معرفی کنند به این زودی‌ها باورشان نمی‌آید.

ایشان اسلام را دارای احکام در همه شئون زندگی خواندند و گفتند: اسلام احکام دارد در تمام معانی نه در یکی، احکام سیاسی دارد، احکام جرائی دارد، احکام قضائی دارد، احکام حکومتی دارد، در هر ذره‌ای از ذرات عالم که ملاحظه کنید شارع حکمی آنجا دارد؛ معرفی کنید اسلام را به مردم که این بچه‌های ما گمان نکنند که خوب یک آخوند پوسیده‌ای است که اینجا در نجف دارد برای خودش چه می‌کند، احکام حیض و نفاس می‌خواند، این چه‌کار دارد به سیاست باید سیاست از دیانت جدا باشد، اینها را بی‌دین‌ها می‌گویند، اینها را آنها گفته‌اند که سیاست از دیانت جدا باشد، زمان پیغمبر(ص) سیاست از دیانت جدا بود؟ زمان خلافت حضرت امیر سیاست از دیانت جدا بود؟

امام راحل با اشاره به نقشه‌های دشمنان اسلام فرمودند: اینها را آنها درست کرده‌اند برای اینکه دیانت را در تصرف در دنیا کنار بگذارند و آنها دنیا را می‌خواهند، شما برو هرچقدر می‌خواهی اذان بگو، هرچقدر می خوای نماز بخوان، اگر ما مسلمین هیچ کار نداشته باشیم به آنها الا نمازخواندن و دعا خواندن و ذکر گفتن، هیچ کاری به ما ندارند؛ بیایند هر چیزی از ما را ببرند لاحول و لا قوه الا بالله، حواله‌شان کن به خدا، ان‌شاءالله زمانی که مردیم اجر به ما می‌دهد، اگر ما منطقمان همین معنا باشد؛ در مورد مسجد می‌گوید آن که در مأذنه اذان می‌گوید به سیاست انگلستان ضرری دارد؟ گفتند نه گفت خب هرچه می‌خواهد بگوید.

ایشان با تأکید بر هوشیاری امت اسلامی در مقابل کید دشمنان فرمودند: اگر شما به سیاست دنیا کار نداشته باشید و اسلام را همین احکامی که ملاحظه می‌کنید و همیشه بحث سر آنها می‌کنید، همین را بدانید و بیشتر از آن تخطی نکنید، آنها هم به شما کاری ندارند، آنها نفت شما را می‌خواهند، چه‌کار دارند شما نماز می‌خوانید، بروید بخوانید، هرچقدر می‌توانید نماز بخوانید؛ آنها نفت ما را می‌خواهند، آنها معادن ما را می‌خواهند، آنها می‌خواهند که ما آدم نباشیم، آنها از آدم می‌ترسند، یک نفر آدم اگر پیدا بشود از او می‌ترسند.

ارسال نظرات