۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۷۴۱۴۹۲

شایعاتی که قرار بود اربعین را کمرنگ کند

شایعاتی که قرار بود اربعین را کمرنگ کند
شبکه‌های معاند علاوه بر بایکوت اجتماع 22 میلیونی اربعین امسال، شایعات زیادی را برای کاستن از عظمت این رویداد منحصر به فرد شیعه منتشر کردند.
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، هر سال با فرارسیدن ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایش شایعات زیادی در خصوص مناسک مذهبی شیعه و حتی روابط ایران و عراق متتشر می‌شود. شدت این هجمه‌ها و شایعات با نزدیک شدن به ایام اربعین و موسوم پیاده‌روی افزایش پیدا می‌کند.

با این شایعات قرار بود اربعین را کمرنگ کنند

برخلاف سال‌های گذشته که شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان و دیگر رسانه‌های مدعی آزادی بیان که در سال های پیش بزرگترین اجتماع بشری را بایکوت می‌کردند، این رسانه‌ها  به تحریف و تخریب این رویداد روی آوردند.

اما رسانه‌های مدعی حرفه‌ای گری از جمله BBC فارسی که اعتبارش را در اغتشاشات سال گذشته به حراج گذاشت، هیچ خبری و یا پست تلگرامی و اینستاگرامی درباره عظمت اربعین منتشر نکرد و 6 پست انتقادی با برجسته کردن اندک نابه سامانی‌ها منتشر کرد.

رسانه‌های دیگر مانند اینترنشنال و منوتو نیز به پرت و پلا گفتن و بولد کردن حاشیه‌ها پرداختند. حتی در یکی از این مطالب، مدعی شدند ایرانیان، پیاده‌روی اربعین را مدیون آمریکایی‌ها هستند!

در ادامه مهمترین شایعاتی که این شبکه‌ها،کاربران و یا معاندین در فضای مجازی با رویکرد هجمه به اربعین منتشر کردند را مرور می‌کنیم.

شایعه انتقال  ۳۰ هزار تن مواد خوراکی از ایران به عراق

یکی از مهمترین شبهاتی که اپوزیسیون و در راس آن‌ها علی کریمی که به دروغگویی شهره شده مطرح کرد، ادعای انتقال ۳۰ هزار تن موادغذایی برای اربعین از ایران به عراق است؛ وی چنین ادعا کرده که قرار است این مواد غذایی از سوی بیت‌المال به عراق منتقل شود. این درحالی است که این موادغذایی توسط موکب‌های ایرانی(توسط مردم و خیرین) تهیه می‌شود نه دولت. همچنین نکته دیگری که وجود دارد این است که مجموع کل موکب‌های ایرانی (در داخل مرز و در کشور عراق) چیزی در حدود ۳۰۰۰ تا است که در مقابل ۷۰۰۰۰ موکب عراقی عدد زیادی محسوب نمی‌شود.

دروغ عدم استقبال ایران از مراسم اربعین امسال

یکی دیگر از دروغ‌هایی که کاربران ضدانقلاب در آن دمیدند، شایعه عدم استقبال ایرانیان از مراسم امسال اربعین بود. حتی برای باور پذیرتر شدن دروغشان مدعی شدند که با وجود اختصاص وام و خدمات! تقاضای شرگت در مراسم اربعین یک سوم شده است.

علاوه بر اینکه جمعیت پشت مرزها و ازدحام زائران مشهود است، امار ستاد اربعین هم نشان از جمعیت ۴ میلیون و پنجاه هزار نفری ایرانیان دارد.

من و تو: حکومت ایران با ترفندهای فیلمبرداری جمعیت را زیاد نشان می‌دهد!

در این میان شبکه من و تو هم برای اینکه از قافله معاندین عقب نماند دست به انتحار زد و مدعی شد که «حکومت ایران با ترفندهای فیلمبرداری جمعیت را زیاد نشان می‌دهد!»؛ دروغی که هیچ سندی برای آن وجود ندارد.

همچنین طبق اعلام عتبه عباسیه ۲۲,۰۱۹,۱۴۶میلیون نفر در اربعین سال ۲۰۲۳ در کربلا حضور داشتند که نسبت به سال گذشته نیز رشد چشمگیر زائران را نشان می دهد.

عدم اجازه آشپزی به ایرانیان؟!

بی بی سی فارسی در روزهای اربعین فیلمی که تاریخ آن مشخص نیست را منتشر کرد که در آن یک فردی که فارسی صحبت می‌کند می‌گوید که در کربلا آب و غذا نیست و عراقی‌ها حتی نمی‌گذارند ما در اینجا آشپزی کنیم.

واقعیتی که بیش از ۴ میلیون ایرانی هم از نزدیک شاهد آن بودند این است که موکب‌های ایرانی با کمال احترام در کنار موکب‌های عراقی مشغول به فعالیت بودند، اما عتبه حسینی به دلیل رعایت نکات ایمنی، استفاده از کپسول گاز برای پخت غذا اطراف حرم  را ممنوع کرده بود و این یک دستور کلی برای همه موکب‌داران بود و ارتباطی به ایرانی یا عراقی بودن موکب‌ها نداشت. 

پرداخت ۵.۵ میلیون تومان به فرودگاه نجف بابت هر نفر

این بخش از صحبت محمد محمدی‌بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز ادعا کرد که شرکت های ایرانی به ازای هر زائر اربعین با نرخ فعلی ارز ۵.۵ میلیون تومان به فرودگاه نجف پرداخت می‌کنند،  با استقبال رسانه‌های معاند روبرو شد.

اما این اظهارات در حالی است که اولا بر اساس عرف بین الملل عوارض فرودگاهی بر اساس وزن هر هواپیما(MTOW) محاسبه می شود نه بر تعداد مسافر، ثانیا عوارض مسافری ۱۰ دلاری که سال های قبل در فرودگاه نجف دریافت می شد از سال ۱۴۰۰ رسما لغو شد. ثالثا منطقی نیست ایرلاین های ایران بخاطر ۲.۵ میلیون تومان هم هزینه های سوخت، نیروی انسانی، هندلینگ فرودگاه های ایران را پرداخت کنند و زیان هم بدهند در حالی که می توانند در مسیرهای داخلی درآمد خوبی داشته باشند.
جستجوها نشان می دهد فرودگاه نجف بابت هر نشست و برخواست برای هواپیمایی معمول در ایران بین ۵۵۰ تا ۱۴۰۰ دلار در روز دریافت می کند.
با نرخ نیمایی حدود ۳۷ هزار تومان هر هواپیما بین ۲۰ تا ۵۲ میلیون عوارض فرودگاهی یا همان Navigation Charges پرداخت می کند که با ادعای پرداخت ۵.۵ میلیون تومانی عوارض فرودگاهی برای هر مسافر تطابق ندارد.

شایعات مضحک!

البته می توان به این لیست، شایعه هدیه 23  میلیون تومانی به هر زائر پاکستانی از سوی ایران با انتشار یک فیلم نامشخص و یا شایعه مضحک رفتن به عراق برای استفاده از غذاهای رایگان (بدون در نظرگرفتن خرج و زحمت سفر) را هم اضافه کرد.

ارسال نظرات