۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۷۴۱۸۵۵

چرا پروژه‌های اعتصاب ضد انقلاب شکست خورد؟

چرا پروژه‌های اعتصاب ضد انقلاب شکست خورد؟
پژوهشگر علوم اجتماعی گفت: در عصر پهلوی اعتصابات یکی از نشانه‌های مخالفت با شاهنشاهی بود. اما در حال حاضر مردم دست به چنین کاری نمی‌زنند، چون می‌دانند اعتصاب مشروعیت را زیر سؤال می‌برد و آنان نمی‌خواهند مشروعیت نظام مخدوش شود.

عبارت جالبی است که می‌گوید ضدانقلاب از فردای ۲۲ بهمن کار خود را برای براندازی جمهوری اسلامی شروع کرده است. این یعنی برخلاف تلاش 44 ساله آنان جمهوری اسلامی در شرایطی که مورد آماج حملات و هجمه‌ها بوده است، همچنان پر قدرت ایستاده. یکی از اهداف ضدانقلاب جدا کردن مردم از نظام است؛ اما باوجود تبلیغات گسترده آنان، شاهدیم که در بزنگاه‌های تاریخی و مهم، آحاد مردم دوشادوش نظام حرکت می‌کنند. در این باره و چرایی شکست دشمن در جدا کردن مردم از جمهوری اسلامی با سیدمحمدصالح بهشتی‌نژاد استاد دانشگاه امام حسین گفت‌وگو کردیم.

نظامی که شباهت به دموکراسی دارد

بهشتی نژاد این چنین آغاز کرد: در ابتدای بحث به عنوان مقدمه باید گفت در صد سال اخیر مدل‌های حکومت‌ها را به دو شکل «دموکراسی» و «توتالیتر» تقسیم کرده و تحلیلگران، سیاست کشورها را بر این دو شکل تفسیر می‌کنند. در این مقام در پی تعریف و بررسی دقیق این دو مدل نیستیم، اما با نگاهی می‌توان دریافت که مدل جمهوری اسلامی قطعاً توتالیتر نیست و به دموکراسی شباهت بیشتری دارد، البته این را هم باید گفت که نکاتی درباب جمهوری اسلامی وجود دارد که آن را از دموکراسی‌های مرسوم متمایز می‌کند.

توهم توتالیتر معرفی کردن جمهوری اسلامی

وی افزود: جریانات ضدانقلاب با توتالیتر(تمامیت‌خواه) معرفی کردن جمهوری اسلامی دچار یک اشتباه شده‌اند؛ زیرا مطالبات و توقعاتی را مطرح و آن را دغدغه مردم بیان می‌کنند که در نتیجه نشان می‌دهد شناخت درست و دقیقی از جمهوری اسلامی ندارند. اما در مقابل جمهوری اسلامی از ابتدای کار سعی کرده شکل و شمایل و بطن خود را شبیه به دموکراسی کند. البته درباب تفاوت‌های نظام جمهوری اسلامی با نظام دموکراسی مرسوم باید اشاره کرد که حضرت امام خمینی(رحمة‌الله علیه) و رهبری معظم بارها در فرمایشات خودشان فرق‌های دموکراسی و مدل جمهوری اسلامی را گفتند. اما در یک نتیجه‌گیری کلی باید گفت در مواجهه با این دوگانه جمهوری اسلامی به دموکراسی نزدیک‌تر است. 

مردم حکومت بودند و حکومت هم مردم

استاد دانشگاه جامع امام حسین(ع) اشاره داشت: حال در اینجای کار درباره نسبت جمهوری اسلامی و مردم ایران باید گفت که در سال 57 اتفاقی افتاد که تا قبل از آن سابقه چندانی نداشت. آن اتفاق این بود که حاکمیتی روی کار آمد که هیچ انشقاقی و تمایزی بین او و مردم نبود، مردم حکومت بودند و حکومت هم مردم. به وجود آمدن چنین وضعیتی شاخصه‌هایی را داراست که مهم‌ترین ‌آن یکی بودن ارزش‌های مردم و حکومت است. اختلاف بین حاکمیت و مردم زمانی رخ می‌دهد که این ارزش‌ها یکی نباشد، اما در مدل جمهوری اسلامی، ارزش‌ها یکی است و بدون تحمیل ارزشی بر مردم، آنان نزدیکی با حکومت دارند. چیزی که در اکثر کشورها وجود ندارد. 

او اشاره کرد: در این موقعیت، دوگانه مردم و حکومت از بین می‌رود و آحاد ایرانیان با عمل به ارزش‌های خود اساساً ارزش‌های حکومت را عملی کرده‌اند. شکست پروژه ضدانقلاب در اینجاست که گمان می‌برد بین مردم و حکومت لزوماً یک دوگانگی وجود دارد و دائماً در پی خلق یکسری مطالبات انتزاعی است، اما این دوگانگی کاذب بوده و در عمل شاهد وحدت مردم و حکومت هستیم. 

دلیل شکست پروژه اعتصابات ضدانقلاب

بهشتی‌نژاد درباره اینکه چرا در این دهه‌ها مردم با اغتشاشات همکاری نکردند گفت: وقتی ارزش‌ها برابر باشند، مشروعیت حکومت شکل می‌گیرد. در این راستا توقعاتی پیش می‌آید که شاید عدم برخورد درست حکومت، موجب دلخوری شود و آن سطح از حکمرانی خوب را محقق نسازد. این مسأله ربطی به فروپاشی ندارد، مشکل ضدانقلاب این است که گمان می‌برد صرف محقق نشدن برخی انتظارات مردم و اعتراضات آنان برای شکل گرفتن آن ارزش‌ها به معنای فروپاشی سیاست و حکومت است! درصورتیکه اعتراض را برای رسیدن به آن ارزش و حکومت مطلوبی باید دانست که از قضا بین مردم و دولت یکی است. برای بسط موضوع به یک مثالی اشاره می‌کنم، در عصر پهلوی اعتصابات یکی از نشانه‌های مخالفت با نظام شاهنشاهی بود. اما در حال حاضر مردم دست به چنین کاری نمی‌زنند، چون می‌دانند اعتصاب مشروعیت را زیر سؤال می‌برد برای همین خاطر آنان نمی‌خواهند مشروعیت نظام مخدوش شود. این یک آگاهی برخواسته از ناخودآگاه مردم است که نمی‌خواهند در اعتصابات، به عنوان یک درجه جدی مخالفت با نظام همراهی کنند.

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات