۱۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۴
کد خبر: ۷۴۲۰۷

همايش نقش حديث در تفسير قرآن برگزار شد

خبرگزاري رسا ـ همايش نقش حديث در تفسير قرآن به همت گروه تفسير و علوم قرآني معاونت پژوهش مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني‌(ره) برگزار شد.
همايش
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، همايش نقش حديث در تفسير قرآن به همت گروه تفسير و علوم قرآني معاونت پژوهش مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني‌(ره)، عصر امروز در سالن اجتماعات اين مؤسسه برگزار شد.

در اين همايش، حجج اسلام احمد عابدي و غلامعلي عزيزي از اساتيد حوزه علميه قم پيرامون نقش حديث در تفسير قرآن به ارائه بحث پرداختند.

همچنين در ادامه ارايه ميزگرد با حضور اساتيد برجسته حوزه علميه قم، حجج اسلام والمسلمين غلامرضا فياضي، محمود رجبي و احمد عابدي برگزار شد که طي آن نقش حديث در تفسير قرآن مورد ارزيابي قرار گرفت.

در ابتداي مراسم حجت‌الاسلام والمسلمين غلامعلي عزيزي با بيان اين‌که اگر بخواهيم جوامع تفسير روايي را به عنوان تفسير تلقي کنيم بايد دايره آن را وسيع بگيريم، اظهار داشت: نقش حديث در تفسير نقشي تعليمي و آموزشي است و حديث روش تفسير را به ما مي آموزد.

وي در ادامه با اشاره به مباني و قواعد قرآن، افزود: احاديث امکان تفسير را در چند محور مصونيت قرآن از تحريف و باور جامعيت قرآن مطرح مي کنند.

سپس حجت‌الاسلام والمسلمين احمد عابدي با بيان اين‌که گاهي تفسير به معناي تأويل و تأويل به معناي تفسير به کار مي رود، خاطرنشان کرد: وقتي مي گوييم نقش حديث در تفسير قرآن به اين معنا است که تفسير معناي مقابل تأويل است.

وي افزود: يکي از افتخارات حوزه علميه قم در برابر حوزه مبارکه نجف اشرف توجه فراوان قم به تفسير قرآن است.

اين استاد حوزه علميه قم ابراز داشت: در حوزه هزار ساله نجف کمتر تفسير قرآن ديده مي شود و تفاسير قرآني که در حوزه نجف تأويل شده باشد بسيار کم است.

همچنين حجت‌الاسلام والمسلمين محمود رجبي، قائم مقام مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني‌(ره) در ميزگرد علمي‌اي که در باب اين موضوع برگزار شد، گفت: بدون شک در سطوح متني قرآن، مطالب و مصاديق قابل فهم است.

وي افزود: البته متن به معنايي که طبق روش عقلا و شيوه فهم معني که در بين عقلا مطرح است قابل دستيابي نيست و تنها راه فهم اين گونه از معاني بيانات حضرات معصومين(ع) است و ديگران طريقي به دستيابي معاني ندارند.

استاد حوزه علميه قم با طرح اين سؤال که آيا رواياتي که تفاسير احکام را بيان مي کنند، تفسير آن آياتند يا فراتر از تفسير آيه هستند، اظهار داشت: با توجه به اين‌که قرآن در حد اعلاي فصاحت و بلاغت است، رساترين و گوياترين تعبير را براي بيان مقصود خود انتخاب کرده است.

گفتني است، همايش نقش حديث در تفسير قرآن، عصر امروز يازدهم بهمن ماه از ساعت 15:30 در سالن اجتماعات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني‌(ره) به نشاني قم ـ بلوار جمهوري اسلامي برگزار شد. /920/
ارسال نظرات