۱۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۸
کد خبر: ۷۴۲۱۰
استاد حوزه علمیه قم:

قرآن بدون فهم اهل بیت فهمیده نمی شود

خبرگزاری رسا ـ یکی از اساتید حوزه علمیه قم با اشاره به نقش حدیث در تفسیر قرآن ابراز داشت: بدون رجوع به حدیث نمی توان از قرآن استفاده کرد.
حجت  الاسلام احمد عابدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد عابدی از اساتید حوزه علمیه قم، عصر امروز در همایش نقش حدیث در تفسیر قرآن که در سالن اجتماعات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی‌(ره) برگزار شد با بیان این‌که گاهی تفسیر به معنای تأویل و تأویل به معنای تفسیر به کار می رود، خاطرنشان کرد: وقتی می گوییم نقش حدیث در تفسیر قرآن به این معنا است که تفسیر معنای مقابل تأویل است.

وی در ادامه یادآور شد: یکی از افتخارات حوزه علمیه قم در برابر حوزه مبارکه نجف اشرف توجه فراوان قم به تفسیر قرآن است.

این استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: در حوزه هزار ساله نجف کمتر تفسیر قرآن دیده می شود و تفاسیر قرآنی که در حوزه نجف تأویل شده باشد بسیار کم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عابدی بیان داشت: حدود هزار و چهارصد تفسیر کامل یا در حال کامل شدن از سوی شیعیان نوشته شده است که قریب به اتفاق برای ایران، قم و حوزه های ایرانی است.

وی سپس به نقش حدیث در تفسیر قرآن اشاره کرد و با بیان این‌که یکی از استفاده های حدیث هماهنگی بین آیات شریفه قرآن است، اظهار داشت:‌ قرآن بدون فهم اهل بیت(ع) فهمیده نمی شود.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم اضافه کرد: یک فهم مراد استعمالی و فهمی دیگر مراد جدّی قرآن است که مراد استعمالی را می توان با مراجعه به زبان استعاری تفسیر کرد اما مراد جدّی قرآن را باید از روایات اهل بیت(ع) به دست آورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عابدی با اشاره به جمله ای به نقل از سبزواری مبنی بر این‌که ادله احکام «احکام الکتاب المفسر و یا السنة الموافقة القرآن» است، گفت: بدون رجوع به حدیث نمی توان از قرآن استفاده کرد.

وی ادامه داد: یک حدیث مشخص می کند که کدام آیه محکم است و کدام آیه متشابه لذا اگر به حدیث مراجعه نشود آیات قرآن به اشتباه تفسیر خواهد شد.

استاد حوزه علمیه قم سپس به کتاب منشور ولایت شامل سخنان مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب در این کتاب می فرماید که بر روی روایات در حوزه نصایین کاری نشده است که برخی به اشتباه از نصایین به خصایین تعبیر کرده اند و معنای آن را به درستی نفهمیده اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عابدی در این مورد ابراز داشت: در منطقه نصایین حدیث و به خصوص مباحث تفسیری بسیار است به خصوص این‌که در توحید صدوق، علی بن ابراهیم قمی یک آیه قرآن را به چهارده طریق تفسیر کرده است.

وی نقش حدیث در تفسیر قرآن را ضروری دانست و تصریح کرد: علامه طباطبایی‌(ره) نخستین کار خود را با کتاب البیان شروع کرد و نقش حدیث در تفسیر قرآن سبب شد که نوشتن تفسیر المیزان را آغاز کند. /920/
ارسال نظرات